Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Både meg og samboeren min jobber skift og det betyr at vi i perioder må bruke en del barnevakt for å overlappe når f.eks én jobber ettermiddag og én jobber natt, og også når begge skal jobbe helger f.eks. Det er kun én helg hver 6. uke som kræsjer, og i gjennomsnitt 1-2 dager pr uke.

Vi har to unger, en på 6 år og en på 2 år.

Foreldrene mine er skilt og faren min har aldri passet ungene. Moren min har passet en god del, men hun har en psykisk sykdom (bipolar lidelse) som gjør at hun ofte føler seg i dårlig form og ikke orker å passe unger. I tillegg er hun av den mer tiltaksløse typen og hun orker f.eks alltid å besøke moren sin eller gjøre andre ting. Jeg har også en bror som passer ungene innimellom (stort sett kun sammen med kjæresten sin), men han vil helst unngå å passe minstemann og har ofte andre planer når vi spør.

Moren og faren til samboeren min er gift og de har passet ungene en del ganger og det har også søsteren til samboeren min. Av andre som passer ungene er det stort sett venner av samboeren min, da mine kamerater ikke har unger og derfor ikke "egner" seg. De kjenner heller ikke ungene godt nok til dette.

Veldig ofte når vi må ha barnevakt så blir det småkrangling. Problem nr 1 er at samboeren min klager på at bare hennes familie og hennes venner brukes, mens jeg på min side prøver å fortelle henne at det jo ikke er min skyld at ikke min familie/venner stiller opp. Moren min er den som har passet mest på min side, men som nevnt pga sykdommen (og også litt at hun er ganske tiltaksløs, (kanskje pga sykdommen og medisinering)) så blir det ofte at hun nå for tiden sier nei, eller ringer noen dager før hun skal passe og avlyser. Dette irriterer samboeren min veldig, veldig mye og det blir mye krangling pga dette. Hun klarer bare ikke å akseptere at moren min er slik (hun sier også dette selv) og i tillegg til at jeg selvfølgelig selv syntes dette er veldig kjedelig, må jeg altså gang på gang på gang få "kjeft" fordi at hennes venner og familie blir "utbrent", mens min familie slipper veldig lett unna. Veldig urettferdig syntes nå jeg, men det altså meg hun tar det utover og mener da at de bare kan glemme å spørre henne om noe hjelp til ting når de ikke gidder å stille opp selv.

Problem nr 2 er at tidligere så byttet vi på å komme litt senere på jobb, gå litt tidligere, men jeg har nylig byttet jobb (er fortsatt i prøvetid) og vil derfor unngå dette så mye som mulig i starten noe samboeren min ikke setter veldig stor pris på. Jeg måtte holde meg hjemme fra jobb én dag bare et par uker etter at jeg hadde begynt i denne nye jobben fordi moren min ble syk (var mye styr og snakk om innleggelse). Dagen etter måtte jeg gå tidlig pga kræsj med jobbingen, og tre ukers tid etter dette var jeg hjemme pga feber og forkjølelse et par dager. Alt er jo gyldig fravær, og det er jo lov å være syk, men når man akkurat har fått jobben så føler man jo at man må være stabil, spesielt i starten. Jeg pleier å være lite syk og en stabil arbeidstaker, men det vet jo ikke kollegaene som ikke kjenner meg ennå og jeg vil nødig miste jobben pga dette. Jeg tror selvfølgelig at jeg beholder jobben selvom det har vært litt "rot" istarten og de har jo sagt at det ikke er noe problem at jeg går litt tidlig noen ganger, men jeg føler jo som sagt på at jeg burde være så stabil som mulig, spesielt nå i starten.

Noen forslag til hvordan dette kan løses?

Jeg syntes jo også at det er veldig kjedelig at ikke familien min kan stille opp mer, men når jeg stadig får huden full av henne i tillegg, kjenner jeg at det er veldig sårende. Det er vel ikke akkurat min skyld at de ikke kan/vil/orker stille opp?

Fortsetter under...

Jeg hadde prøvd å få tak i en ungdom som kunne passe ungene mot litt betaling. Det høres ut som det kan være verdt det....

Både meg og samboeren min er skeptiske til å la fremmede passe ungene og vi kjenner ikke så veldig mange som kan passer unger fra 22:00 til 23:00 slik som i kveld f.eks.

Både meg og samboeren min er skeptiske til å la fremmede passe ungene og vi kjenner ikke så veldig mange som kan passer unger fra 22:00 til 23:00 slik som i kveld f.eks.

Men de er ikke fremmede når man blir kjent med dem. :-)

Som jeg ser det, har dere ikke noe valg. Trenger man barnevakt så mye som det høres ut at dere gjør, er det bedre å knytte til seg noen man kan spørre og så betale, enn å være avhengig av tjenester fra familie ov venner.

Jeg er enig med de andre her. Så mye som dere trenger barnevakt, er det ikke å forvente at familie eller venner stiller opp på dette.

Mange ungdommer elsker å være barnevakt, og det er greie penger å tjene for dem. Ungene våre er veldig glad i sin barnevakt, ei jente på 17 år, og det er stor stas når hun kommer. Vi bruker henne ca 2 kvelder i måneden, av og til litt sjeldnere,

Ikke tenk på at en ungdom er fremmed. Inviter dem på besøk en ettermiddag når både barn og dere voksne er hjemme, og bli litt kjent.

Annonse

Da må dere bare ta jobben med å bli kjent med dem.

Kanskje dere har venner eller familie som kan anbefale noen.

Forstår godt familie og venner går lei så mye som dere trenger barnevakt. Spesielt om dere bare fastslår at dere ikke en gang vil forsøke å finne betalte barnevakter.

Det er mange flotte ungdommer der ute som gjerne tar jobben. I hvert fall om de får anstendig betalt.

mvh

Går 2-åringen i barnehage, så spør der (evt. sett opp lapp) om noen av assistentene eller de faste vikarene der har lyst til å være fast barnevakt hos dere, mot betaling. Hvis barnehagen har studenter i praksis iblant, snakk med dem også.

Gjør tilsvarende på SFO hvis den eldste går på skolen. Er dere heldige, får dere kontakt med en som ikke er totalt "fremmed" for barna fra start. Uansett er det ikke farlig - bedre med stabilitet enn å tære på motvillig familie.

Hva hadde dere gjort om dere ikke hadde familie i nærheten, og kanskje var nyinnflyttede og ikke hadde særlig mange venner der heller?

Jeg er gift med en mann som pendler, og vi har 3 barn. Vi har hatt en fast barnevakt som startet å passe ungene våre når hun var 14 år. Hun har vært super med ungene, og jeg har absolutt følt at jeg har kunnet stole på henne.

Det er helt sikkert ungdommer som synes det er greit å passe, også så sent på kvelden.

Finnes det en videregående skole i nærheten, kan dere også henge opp lapp der.

Bruk litt tid på å bli kjent med vedkommende, og observer vedkommende sammen med ungene. Om dere velger å bruke en barnevakt så sent, så er det greit at ungene kjenner litt til personen, og også at de vet at personen kommer til dem den kvelden.

Når dette er sagt, så er det lite fruktbart å prøve å legge skylden på andre. Ingen kan tvinges til å være barnevakt, og ingen skal tvinges til det heller. At dere krangler om dette fører jo ingen steder. Dere må heller prøve å se alternative løsninger.

Når det gjelder jobben din, så er jeg sikker på at om du har forklart hva som skjer, så går det nok bra :)

Gjest hos oss

Når begge har valgt jobber hvor man må jobbe kveld / natt / helg, og du også har valgt dette når du nettopp har skiftet jobb, så bør en betalt barnevakt være en del av den "pakken".

(jeg er klar over at noen yrker, gjerne kombinert med noen bosteder, gjør skift/turnusarbeid mer nødvendig).

En assistent i barnehagen / på SFO som ikke har egne barn / forpliktelser, tar ofte gjerne på seg en slik jobb. Eller en videregående elev som bor i nærheten? De er jo bare fremmede en liten stund, deretter er de like kjente / trygge å stole på som noen venner dere har som sitter barnevakt.

Gjest Elextra

Jeg kan ikke forstå at det er mulig å basere seg på pass av venner og familie i såpass stor grad og så fast som dere gjør! Det må slite veldig på både familie og venner, og nå også på dere. Alt annet ville egentlig vært helt uvanlig.

Som andre foreslår må dere knytte til dere en annen type barnevakt til slike fast pass. Du sier annet sted at dere ikke vil la fremmede passe ungene deres, men de vil jo ikke være lenge fremmede. Og kanskje kan dere klare å finne en barna kjenner fra før, f.eks. gjennom barnehagen.

Annonse

Hvilke gjenytelser eller gjentjenester gjør dere for de som hjelper dere?

Det ville vært mye bedre å finne en eller flere faste barnevakter som tok jobben mot betaling. Gi raus betaling. Da blir det slutt på all tigging og takknemlighetsgjeld.

Jeg kan forstå at din samboer blir frustrert om det alltid er hun som må dra på tiggerferd. Hva med at du tar ansvaret for å finne noen utenom familien.

Dere kan ikke belage dere på at familie og venner skal hjelpe dere med å få deres dagligliv til å gå ihop.

Hadde jeg vært i deres situasjon hadde jeg vurdert det slik:

Enten at en av dere bytter jobb, slik at dere unngår hele situasjonen med overlappinger.

Eller at dere knytter til dere barnevakter, helst to forskjellige.

Da kan dere også bytte på mellom barnevaktene, og de kan kanskje dekke hverandre opp ved sykdom, fravær..

Hvis _begge_ barnevaktene skulle være opptatt, DA kan dere spørre familien, og da selvsagt bytte på, slik at ikke moren hennes blir spurt hver gang. Det tror jeg vil lette presset på dere begge en god del.

Angående å bruke fremmede barnevakter;

dere tar dere selvsagt god tid når dere blir kjent med noen nye folk. Den første dagen har der f.eks. en times tid sammen, og bruker tiden til å føle på om kjemien stemmer, om dere kan samarbeide godt. Snakke om forventninger og hva dere ønsker barnevakten skal gjøre.

Ta det litt rolig, og kjenn at dere og barna er trygge på barnevakten, før dere "ansetter" personen.

Gjest Barnevakt mot betaling

Slutt å bruke opp familie og venner på dette, dere ender bare opp i en utrivelig situasjon til slutt.

Som flere sier: Enten må en av dere bytte jobb, eller så må dere skaffe en betalt barnevakt.

Å ikke "ville ha" en ukjent som barnevakt er jo rett og slett en dårlig unnskyldning. Man blir kjent med folk, og den jobben må dere bare gjøre.

Lykke til.

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men tror det vil være best å leie inn en eller to faste barnevakter. I tillegg er det avgjørende at din mor får sette sine egne grenser i forhold til å være barnevakt, hun trenger nok et rolig og stabilt liv.

Det jeg tenker er at det er viktig at barna får så få barnevakter som mulig å forholde seg til. At dere finner noen faste.

Slik jeg forstod innlegget ditt så mente samboeren din at dine kamerater ikke var egnet siden de ikke hadde barn selv? Dersom du har kamerater som har lyst til å stille som barnevakter men som ikke får "lov" av din samboer så er det hun selv som legger opp til at kun hennes venner/familie passer. Når din mor er bipolar så er planlegging vanskelig, hun kan jo umulig forutsi når hun kommer til å bli dårlig. Det eneste riktige av henne er jo å avlyse dersom hun ikke føler seg i stand til å være barnevakt - det viser jo selvinnsikt og at hun tar barna på alvor. Og kanskje blir det også for mye for henne å sitte mye barnevakt?

Gjest bipolarherogså

Få tak i noen utenfor familien, bruk den tiden dere trenger på å bli kjent og på å bygge opp tillit. Dette behovet vil vedvare lenge, og det er klart at også familie har sine begrensninger når det gjelder å stille opp.

Vil ellers legge til at bipolar lidelse er en ekstremt energitappende sykdom (utenom oppturene), mange blir også "avflatet" av medisineringen. I hennes dårlige perioder er det vel kanskje lurt å ikke bare skjerme henne, men også skjerme ungene fra henne? Kanskje trenger dere begge mer kunnskap om sykdommen?

Gjest sjøstjerna

Dere er utrolig heldige som kan bruke familie i det hele tatt.

Ikke ødelegg familien med å stille så mange krav. Bruk familien kun i nødstilfelle. Dere ber om barnevakt veldig ofte!

Få heller en-tre tenåringer til å være faste barnevakter. Da får de litt lommepenger, og det er vinn-vinn situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...