Gjest Føflekk-operert Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Hei! Jeg er operert for malingt melanom i mellom venstre øre og tinningen i 1991, og har siden gått regelmessig til kontroll. Det har ikke vært noen problemer etter operasjonen. Nå lurer jeg på om jeg kan bruke galvanisk spa på den siden av ansiktet der operasjonen ble foretatt uten noen risiko. Jeg tenker på Nu Skin sitt apparat (se http://www.nuskin.com/intercom/productCategory.do?contentId=%2FPrimary%2FNO%2FNS%2FSkin+Care%2FTargeted+Treatments%2FGalvanic+Spa+System+II), som skal gjøre huden mottakelig for rensekremer. Finnes det noen kjente problemer med galvanisk strøm på hud generelt, og på hud som har hatt malingt melanom (føflekk-kreft) spesielt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346164-galvanisk-spa-behandling-etter-malingt-melanom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Hei ! Det oppstår nå til enhver tid så mange nye tilbud at det kan være vanskelig å holde seg faglig oppdatert på alt . Galvanisk spa skal være en strømtilførsel med lav styrke som på denne måten skal bedre absorpsjonen i huden slik at aktive ingredienser i kremer skal kunne trenge bedre inn i huden. Om det er dokumentert at dette har bedre effekt på huden er en sak og det avhenger selvsagt av om ngrediensene i seg selv har effekt, om de virkelig trenger bedre inn i huden og evt havner i større mengde der de kan utøve sin effekt. Hva som finnes av dokumentasjon for dette, vet jeg ikke. Når det gjelder evt bivirkninger i form av påvirkning av et malignt melanom som ble operert for 19 år siden har jeg følgende betraktininger: Siden du ikke har fått tilbakefall, er det ikke melanomceller igjen i selve vevet omkring arret og risikoen for at det fortsatt er noen av melanomcellene i de lokale lymfeknutene eller ellers i kroppen din bør du kunne se bort ifra etter så mange år . Man har jo en god del erfaring med elektrisk nervestimulering , med galvanisk behandling av svette, hårvekst osv gjennom mange år, og det er ingen grunn til å tro på generelt grunnlag at slik strømpåvirkning medfører risiko for melanomutvikling, lettere tilakefall eller celleforandringer i friske celler. Så det bør ikke være noe i veien for at du kan gjennomgå behandlingen. Evt kan du ta med galvanisk på den ene siden og ikke på den andre og se om du merker forskjell på effekten. Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346164-galvanisk-spa-behandling-etter-malingt-melanom/#findComment-2939900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føflekk-operert Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Hei ! Det oppstår nå til enhver tid så mange nye tilbud at det kan være vanskelig å holde seg faglig oppdatert på alt . Galvanisk spa skal være en strømtilførsel med lav styrke som på denne måten skal bedre absorpsjonen i huden slik at aktive ingredienser i kremer skal kunne trenge bedre inn i huden. Om det er dokumentert at dette har bedre effekt på huden er en sak og det avhenger selvsagt av om ngrediensene i seg selv har effekt, om de virkelig trenger bedre inn i huden og evt havner i større mengde der de kan utøve sin effekt. Hva som finnes av dokumentasjon for dette, vet jeg ikke. Når det gjelder evt bivirkninger i form av påvirkning av et malignt melanom som ble operert for 19 år siden har jeg følgende betraktininger: Siden du ikke har fått tilbakefall, er det ikke melanomceller igjen i selve vevet omkring arret og risikoen for at det fortsatt er noen av melanomcellene i de lokale lymfeknutene eller ellers i kroppen din bør du kunne se bort ifra etter så mange år . Man har jo en god del erfaring med elektrisk nervestimulering , med galvanisk behandling av svette, hårvekst osv gjennom mange år, og det er ingen grunn til å tro på generelt grunnlag at slik strømpåvirkning medfører risiko for melanomutvikling, lettere tilakefall eller celleforandringer i friske celler. Så det bør ikke være noe i veien for at du kan gjennomgå behandlingen. Evt kan du ta med galvanisk på den ene siden og ikke på den andre og se om du merker forskjell på effekten. Mvh fra Hudlegen Takk for svaret! Jeg har allerede prøvd behandlingen på den andre siden av ansiktet, og synes virkningen er interessant. Noe av grunnen til at jeg ønsker å prøve behandlingen på "arr-siden" av ansiktet, er for å se om synligheten til arret kan reduseres. Men dette ønsker jeg naturligvis ikke å gjøre hvis det skulle innebære noen risiko i forhold til malingt melanom. Av svaret ditt leser jeg at jeg etter all sannsynlighet uten risiko kan bruke galvanisk spa-behandling også på "arr-siden" av ansiktet. Det er i gruppen det jeg også har tenkt, og svaret ditt bekrefter at vi tenker likt om den saken. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346164-galvanisk-spa-behandling-etter-malingt-melanom/#findComment-2940585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.