Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bekkkeblom

Jeg har hatt et forhold til en mann i fire måneder. Han har en ekskjæreste som han av og til møter. De treffes hjemme hos ham. Jeg har vansklig for å takle dettte. Jeg kjenner at jeg blir usikker og sjalu. Jeg har sagt dette til ham og sagt at jeg godtar at de treffes men ikke hjemme hos hverandre. Han sier at jeg overeagerer og at de bare snakker og drikker kaffe. Jeg har allikevel vansklig for å akseptere dette og kjenner at jeg bruker mye tanker og bekymringer rundt dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest blåveisa

Jeg hadde ikke orka å fortsette i et slikt forhold, spesielt ikke hvis det var så nytt som de her fremkommer. Du har alt rukket å bli den sure røya som skal regulere hans gjøren og laden og han er en fri sjel som gjør som han vil, uten hensyn til dine følelser. Etter 4 mnd. Hvordan tror du det vil være etter 4 år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2939665
Del på andre sider

Gjest Bekkkeblom

Jeg hadde ikke orka å fortsette i et slikt forhold, spesielt ikke hvis det var så nytt som de her fremkommer. Du har alt rukket å bli den sure røya som skal regulere hans gjøren og laden og han er en fri sjel som gjør som han vil, uten hensyn til dine følelser. Etter 4 mnd. Hvordan tror du det vil være etter 4 år?

Du har nok rett i det. Jeg har tenkt de samme tankene selv.Jeg har forsøkt å bryte et par ganger. Men han kommmer alltid etter meg og skal ha meg tilbake.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2939922
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bekkkeblom

Om de så bare drikker te og snakker sammen burde han ikke gjøre det for å vise med all tydelighet hvem som er nummer en.

Er ikke sjalu av meg, men noe slikt ville fått meg til å tvile på om forholdet var verdt å satse på.

mvh

Jeg har sagt til ham at jeg går hvis de møtes flere ganger. Men jeg kan jo ikke sjekke at dette ikke skjer! Må bare stole på ham!

Men føler at dette er vansklig. Jeg blir nesten helt paranoid av dette. Jeg tror at jeg er normalt sjalu av meg. Men dette vipper meg nesten av pinnen. Hvis jeg gjør alvor av å gå tror dere at dette vil åpne øynene hans og få ham på bedre tanker? Jeg er jo glad i ham så å gjennomføre et brudd blir ikke lett. Men det er kanskje lettere enn å leve med den gnagende uvissheten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940056
Del på andre sider

Jeg har sagt til ham at jeg går hvis de møtes flere ganger. Men jeg kan jo ikke sjekke at dette ikke skjer! Må bare stole på ham!

Men føler at dette er vansklig. Jeg blir nesten helt paranoid av dette. Jeg tror at jeg er normalt sjalu av meg. Men dette vipper meg nesten av pinnen. Hvis jeg gjør alvor av å gå tror dere at dette vil åpne øynene hans og få ham på bedre tanker? Jeg er jo glad i ham så å gjennomføre et brudd blir ikke lett. Men det er kanskje lettere enn å leve med den gnagende uvissheten?

For meg handler det du beskriver om basisrespekt. Dermed vil noe av grunnlaget for forholdet bli borte når han viser slike holdninger og handlinger. Om holdningen er den samme vil brorparten av min tillit være borte selv om handlingen uteble.

Du bør ikke true med at du går om du ikke mener det. Brudd som kommunikasjonsform fungerer fryktelig dårlig i lengden. Å gjøre det slutt i håp om at han endrer syn er ikke veien å gå. Man bryter forholdet fordi man ikke lengre ønsker det, ikke for å oppnå en endring i forholdet.

Vil du være i et forhold der du må (true med å) gjøre det slutt for og bli tatt på alvor?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940071
Del på andre sider

Gjest Bekkkeblom

For meg handler det du beskriver om basisrespekt. Dermed vil noe av grunnlaget for forholdet bli borte når han viser slike holdninger og handlinger. Om holdningen er den samme vil brorparten av min tillit være borte selv om handlingen uteble.

Du bør ikke true med at du går om du ikke mener det. Brudd som kommunikasjonsform fungerer fryktelig dårlig i lengden. Å gjøre det slutt i håp om at han endrer syn er ikke veien å gå. Man bryter forholdet fordi man ikke lengre ønsker det, ikke for å oppnå en endring i forholdet.

Vil du være i et forhold der du må (true med å) gjøre det slutt for og bli tatt på alvor?

mvh

Du har nok rett. Men jeg tviler på om jeg klarer å bryte forholdet. Jeg er jo glad i ham. Jeg føler at jeg har valget mellom kolera og pest: Å bli hos ham og leve med den nagende mistanken eller forlate ham og sitte med kjærlighetssorg. Han vil jo prøve å få meg tilbake og det vil jeg ikke klare å motstå. Muligens bør jeg bare stole på at de prater som gamle venner en gang i mellom ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940157
Del på andre sider

Gjest tillit!

Her er jeg faktisk enig med han i at du overreagerer. Hadde noen stilt meg et ultimatum som innebar å bryte kontakten med en jeg ikke ønsket å bryte kontakten med hadde det vært over og ut. En ting er å si hva du ønsker, gi uttrykk for at du synes det er vanskelig at han har så mye kontakt med eksen. Så kan dere snakke om det. Men å bestemme om han får møte henne, eller å bestemme at der og der kan dere ikke møtes er å gå laangt over streken. Man kan faktisk ha et godt forhold til eksen uten at det er noe mer enn en kopp kaffe. Selv om man møtes hjemme.

Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig, men tror du kommer mye lengere ved å snakke med han om hvordan du føler det enn å sette ulitimatum. Du må også må høre på hva han tenker og føler rundt dette. De fleste har en fortid, noen har en eks de har kontakt med uten at det betyr at det er noe mer. Et forhold uten tillit varer sjelden særlig lenge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940165
Del på andre sider

Gjest Bekkkeblom

Her er jeg faktisk enig med han i at du overreagerer. Hadde noen stilt meg et ultimatum som innebar å bryte kontakten med en jeg ikke ønsket å bryte kontakten med hadde det vært over og ut. En ting er å si hva du ønsker, gi uttrykk for at du synes det er vanskelig at han har så mye kontakt med eksen. Så kan dere snakke om det. Men å bestemme om han får møte henne, eller å bestemme at der og der kan dere ikke møtes er å gå laangt over streken. Man kan faktisk ha et godt forhold til eksen uten at det er noe mer enn en kopp kaffe. Selv om man møtes hjemme.

Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig, men tror du kommer mye lengere ved å snakke med han om hvordan du føler det enn å sette ulitimatum. Du må også må høre på hva han tenker og føler rundt dette. De fleste har en fortid, noen har en eks de har kontakt med uten at det betyr at det er noe mer. Et forhold uten tillit varer sjelden særlig lenge.

Jeg er nok enig med deg. Jeg tror at jeg får jobbe med min egen sjalusi og holdninger. Lett blir det nok ikke. Men får gjøre så godt jeg kan.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940168
Del på andre sider

Annonse

Enig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940177
Del på andre sider

Du har nok rett. Men jeg tviler på om jeg klarer å bryte forholdet. Jeg er jo glad i ham. Jeg føler at jeg har valget mellom kolera og pest: Å bli hos ham og leve med den nagende mistanken eller forlate ham og sitte med kjærlighetssorg. Han vil jo prøve å få meg tilbake og det vil jeg ikke klare å motstå. Muligens bør jeg bare stole på at de prater som gamle venner en gang i mellom ?

''Å bli hos ham og leve med den nagende mistanken eller forlate ham og sitte med kjærlighetssorg.''

Hva er enklest på kort sikt, og hva er best i det lange løp? Hva vil over tid gi mest smerte og tap?

''Han vil jo prøve å få meg tilbake og det vil jeg ikke klare å motstå.''

Hør på deg selv! - Tar tak i skuldrene dine og rister deg. - Hvis du ikke vil være med en fyr som ikke synes du er verdt å droppe kontakten med eksdama for, er det _ingen_ som kan tvinge deg. Men du må selvsagt velge å ta det kortsiktige ubehaget et brudd innebærer.

Hva du enn gjør så legg av deg denne passive offerholdningen!

Du _velger_ om du vil satse på ham tross dette. I så fall en kalkulert risiko.

Det er _ditt_valg_ å bli eller gå. Du er ikke på noen som helst måte hjelpeløst skjøvet opp i et hjørne.

Synes du det ikke er så farlig og ikke av så stor betydning for forholdet, lar du ham fortsette å mene at det er greit å treffe eksen og handle deretter. Synes du at dette gjør ham lite troverdig som partner, at han viser deg lite respekt, så går du fra ham og ser deg ikke tilbake.

Hva du enn gjør så får du huske at du faktisk har valgt din situasjon. Passivitet og resignasjon er også et valg.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940179
Del på andre sider

Det er en selvfølge at når man får seg en kjæreste endrer relasjonen til andre venner seg. Ikke minst til en eks.

Etter mitt syn introduserer man venner av det motsatte kjønn for sin nye kjæreste. Og man opptrer for øvrig slik at det ikke er noe grunnlag for å trekke i tvil hvem som er nummer en. Hverken når det gjelder fysisk eller emosjonell fortrolighet.

Min bedre halvdel har ikke en sjalu celle i kroppen. I hvert fall ikke som jeg kan spore. Men det kunne likevel ikke fallt meg inn å gjøre noe som kan trekke min lojalitet og tilknytning til ham i tvil.

Man diller ikke rundt med ekser om man er seriøs i et nytt forhold. Enkelt og greit. Og hvorfor er det så forbasket vanskelig for ham å vise litt hensyn i denne saken?

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940183
Del på andre sider

Gjest tillit!

Om de så bare drikker te og snakker sammen burde han ikke gjøre det for å vise med all tydelighet hvem som er nummer en.

Er ikke sjalu av meg, men noe slikt ville fått meg til å tvile på om forholdet var verdt å satse på.

mvh

''

''

Mener du at dersom man har kontakt med eksen så er den nåværende kjæresten automtisk ikke nummer en?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940185
Del på andre sider

''

''

Mener du at dersom man har kontakt med eksen så er den nåværende kjæresten automtisk ikke nummer en?

Nei, ikke automatisk.

Men det gir grunnlag for tvil om hvilken lojalitet man har til sin kjæreste. En helt unødig tvil.

Det er svært upassende å pleie forholdet til gamle ekser, særlig i starten av et forhold. De som insisterer på å opprettholde kontakten med ekser går oftere tilbake til eksene.

I det hele tatt er det ganske dumt å leke hvor nært flammen før det tar fyr, om man har som intensjon å være trofast mot sin bedre halvdel.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940187
Del på andre sider

Gjest tillit!

Det er en selvfølge at når man får seg en kjæreste endrer relasjonen til andre venner seg. Ikke minst til en eks.

Etter mitt syn introduserer man venner av det motsatte kjønn for sin nye kjæreste. Og man opptrer for øvrig slik at det ikke er noe grunnlag for å trekke i tvil hvem som er nummer en. Hverken når det gjelder fysisk eller emosjonell fortrolighet.

Min bedre halvdel har ikke en sjalu celle i kroppen. I hvert fall ikke som jeg kan spore. Men det kunne likevel ikke fallt meg inn å gjøre noe som kan trekke min lojalitet og tilknytning til ham i tvil.

Man diller ikke rundt med ekser om man er seriøs i et nytt forhold. Enkelt og greit. Og hvorfor er det så forbasket vanskelig for ham å vise litt hensyn i denne saken?

mvh

''Etter mitt syn introduserer man venner av det motsatte kjønn for sin nye kjæreste. Og man opptrer for øvrig slik at det ikke er noe grunnlag for å trekke i tvil hvem som er nummer en. Hverken når det gjelder fysisk eller emosjonell fortrolighet.

Min bedre halvdel har ikke en sjalu celle i kroppen. I hvert fall ikke som jeg kan spore. Men det kunne likevel ikke fallt meg inn å gjøre noe som kan trekke min lojalitet og tilknytning til ham i tvil.''

Min er heller ikke i tvil om min lojalitet og tilknytning, selv om jeg har kontakt med eksen.

''Man diller ikke rundt med ekser om man er seriøs i et nytt forhold. Enkelt og greit. Og hvorfor er det så forbasket vanskelig for ham å vise litt hensyn i denne saken?

''

Nei, man diller ikke rundt men det betyr ikke at man ikke kan være venner med eksen. Man må da få lov til å beholde et vennskap! Så lenge det ikke er mer enn et vennskap. Er man i et seriøst forhold må man stole på hverandre, og respektere hverandre. Ta opp og snakke om ting og i felleskap finne en løsning som fungerer for begge. Man er faktisk to likeverdige parter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940194
Del på andre sider

Gjest tillit!

Nei, ikke automatisk.

Men det gir grunnlag for tvil om hvilken lojalitet man har til sin kjæreste. En helt unødig tvil.

Det er svært upassende å pleie forholdet til gamle ekser, særlig i starten av et forhold. De som insisterer på å opprettholde kontakten med ekser går oftere tilbake til eksene.

I det hele tatt er det ganske dumt å leke hvor nært flammen før det tar fyr, om man har som intensjon å være trofast mot sin bedre halvdel.

mvh

Snakker du på NHDs berømte gruppenivå og har noe å vise til når du sier at de som pleier forholdet til eksen oftere går tilbake til eksen?

Selv om man får ny kjæreste betyr ikke det at man ikke kan være god venn med eksen. Vet ikke ditt grunnlag for å uttale deg så bastant.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346165-ekskj%C3%A6reste/#findComment-2940195
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...