Gjest hilsen mamma Skrevet 23. april 2010 Del Skrevet 23. april 2010 Vi har en sønn på 9 ½ år som fremdeles bruker bleie om natten. Dette er ikke et problem for oss foreldre, men et stort problem for min sønn. Det har vært flere overnattingsturer både med venner, skole og idrett som han ikke har turt å være med på. Problemet blir bare større jo eldre han blir. Dette har vi gjort: Redusert mengde drikke en time før kveldstid (redusering tidligere enn det er vanskelig da han flere ganger i uken har treninger som foregår sent ettermiddag). Vi sørger også for at han tisser rett før han legger seg. Vi har forsøkt vekking (en gang før midnatt, og en gang midt på natt) uten resultat. Vi har forsøkt smeltetabletter og nesespray uten resultat. Vi har belønninger, men sluttet kjapt da det aldri ble noen. Han ble bare mer lei seg. Kiropraktor viste en liten bedring, men etter mange behandlinger og tom lommebok, følte ikke kiropraktor at hun kunne forsvare behandlingen lenger. I det siste har vi brukt ”tisse alarm” (en sensor man legger i trusa). Problemet er at han kanskje tisser så mye som 3-4 ganger hver natt, og i tillegg til falske alarmer pga svett hud, blir nattesøvnen svært dårlig. Dette går sterkt utover humøret og konsentrasjonsevnen på skolen og for øvrig. Etter 14 dager orker verken han, eller vi foreldre mer.Vi har ikke brukt bleie under noen av forsøkene. Vi gjør alt vi kan for å motivere han for å slutte og vi blir aldri sinte eller masete. Han har hatt veldig dårlig tid når han skal tisse på dagen og gjerne blitt litt våt, men vi føler vi har klart å få gode rutiner på dette det siste halvannet året. Fastlegen vår har en litt arrogant holdning til dette. Jeg har en gang blitt henvist til poliklinikk på sykehuset (der fikk vi smelte tabletter, men ingen undersøkelse ble gjort), men utover det, har det ikke blitt foretatt noen form for undersøkelser. Kiropraktor synes han var noe ordentlig tull, selv om jeg vet mange har hatt gode resultater med dette. Spørsmålet er om vi bør få henvisning til spesialist, og hva slags spesialist skal vi gå til? Sykehuset har ikke gitt meg gode resultater før, så jeg vil gjerne finne en selv. Så lurer jeg på om sengevætingen kan ha sammenheng med dette. (Kiropraktor mener nok det.) Min sønn har siden 5-6 års alderen vært veldig stiv i kroppen. Han har på langt nær den smidigheten i kroppen barn på hans alder bør ha. Jeg som er 30 år eldre, er mykere enn han og jeg er ikke spesielt myk. Han trener fotball og ski 2-4 ganger i uken, elsker gymmen på skolen, men han blir fryktlig støl og stiv og strever ofte med trappen og å komme seg ut av sengen om morgenen. Han har en svak S nederst i ryggraden, men dette er helt normalt for de fleste av oss (ref. samme allmennlege). Denne stivheten kommer nok mest av at han har hulfot. (Han bruker spesialsåle som vi bytter ut jevnlig ettersom han vokser. Vi går til ortoped spes. med dette.) Men jeg brukte flere år hos helsestasjon, barnelege og allmennlege før jeg fikk noen til å tro på at dette ikke var riktig. Vi fikk henvisning til sykehus (ca 5 år), men der ble vi også forklart at ”det går seg til”. Jeg startet å spørre om dette når han var 2 år, og fikk ikke gehør før jeg krevde å få henvisning til en selvvalgt ortopedklinikk når han var 7 år. De undersøkte føttene og fant hul fot på begge ben, og med over 25% helling kunne dette gitt betydelige skader i knær, hofter, rygg og nakke uten behandling. Spørsmålet er om enuresen kan ha en sammenheng med denne stivheten, og om vi bør søke behandling hos fysioterapeut eller annet. Ett siste spørsmål før skrivekrampen tar meg. Min sønn har også fått mange pigmentflekker i huden. Vår lege sier det er en hud sopp og sendte med oss Lamisil – mot fotsopp mellom tærne. Vi har brukt det noen uker uten resultat. Det startet med en flekk på en finger, men det dukker stadig opp flere flekker på hele kroppen. Foreløpig ingen under armene eller kjønnsorganer. I hodet har han hatt en cm stor flekk med helt hvitt hår i mange år. Jeg har lest en del om Vitiligo, men håper ikke det er det. Spørsmålet er: Hvis det er en slik hud sopp, har han da fått riktig behandling? Hilsen en rådvill mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Det er en lang sykehistorie med mange forskjellige symptomer og plager du beskriver. Det viktigste er.: vanlatingsvansker(sengevæting),stivhet/stølhet i muskulaturen, pigmentflekker i huden,depigmentering av noe hår,noe påfallende bøying av nederste del av ryggen, hulfot,hudsopp som behandles med Lamisil. Det er ikke lett å få alt dette under " en hatt".Sengevegevætingen er vel hans største problem som også har gitt psykiske tilleggplager.Det er behandlet med de vanlige tiltak medikamenter,alarm,drikkerestriksjoner,vekking for vanlating om natten,oppmuntring, uten at plagene er opphørt.Falsk alarm med sensor i truse kan du redusere med alarmmatte.Det er ofte det første som gis som behandling Jeg synes du og barnet skal få en innføring av legen din om mekanismene bak enuerese og reguleringen av tøming av blære/dag og natt og endring med alder og hva som er feilen ved enurese og hyppighet av plagene hos barn i forskjellige aldere. Undersøkelse av vannlatingen hans kan gjøres med ultralyd som viser volum før trang til vannalting ,måling av urinvolum ved vannlating og hastighet av tømmingen.Det er ikke vanlig å gjøre disse undersøkelser ved vanlig nattenuerse, men dersom det er påfallemde mønster av problemene kan det være til hjelp for forståelse av plagene og for planlegging av behandling. Jeg synes gutten din bør henvises til en barnlege for behandling og oppfølging.Behandlingen og oppfølgingen kan være langvarig og detaljrik.For systematisk beskrivelse av hans plager har Norsk Eureseforum et skjema som viser hva som bør følge med av opplysninger til legen. Det er vanskelig å vurdere betyndingen av de andre symptomer du beskriver og om det har noen relasjon til vannlatingvanskene hans ,men jeg kommenterer noen av symptomene. Pigmentering kan man se ved nevrofibromatose (von Recklinghansens sykdom).Barna har gråbrune flekker ( cafe -au- lait)flekker.Jeg har ikke sett barnet og vet ikke om de passer med dette bildet,men barnelegen vil vurdere dette. Hulfot er ganske vanlig men kan også være et ledd i en nevrologisk sykdom.Barnelegen vil også vurdere dette. Ryggsøylen og bevegelsen av denne vil også barnelegen vurdere , de samme gjelder hans stivhet som du synes er. påfallende. Det er altså flere grunner til at jeg synes en barnlege skal undersøke barnet ditt og høre hva du synes er påfallende og at han også tar over behandlingen av vannaltingsperoblemene.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.