Gå til innhold

Upassende forhold / lege pasient.

Anbefalte innlegg

Gjest suzannah

Jeg sendte et innlegg i forrige uke som vakte mange reaksjoner. Innlegget var ment kun for Gro Isachsen, men noe gikk galt med betalingen, slik at det ble liggende åpent for alle. Jeg skrev under pseudonymet "suzannah". Tilbakemeldingene jeg fikk, var tildels hånlige, sarkastiske, og jeg ble generelt ikke trodd. Men historien er sann fra ende til annen. Dessverre. Det er mye rart der ute, ser dere! Jeg har en psykisk lidelse, nemlig angst/depresjon, dvs jeg er ikke psykotisk, men aldeles ved mine "fulle fem". Jeg er klar over at kun jeg, og jeg alene, kan løse denne situasjonen. Hvorfor jeg ønsket å henvende meg til sexologen, var for å spørre om jeg i juridisk forstand var blitt utsatt for overgrep.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346275-upassende-forhold-lege-pasient/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''nnlegget var ment kun for Gro Isachsen, men noe gikk galt med betalingen, slik at det ble liggende åpent for alle.''

Såvidt jeg vet kan man ikke sende innlegg kun til fagpersoner, alt blir liggende åpent for alle, men fagpersoner (med unntak av NHD på psykiatri) svarer kun dersom man betaler.

Gjest segunda

Jeg leste igjennom forrige tråden først nå. Jeg er ikke jurist og kan ikke svare deg på om du har vært utsatt for overgrep i juridisk forstand. Du har et ansvar selv og er neppe så syk at du kan skylde på det. Legen har brutt alle etiske regler slik du beskriver det, og dette virker aldeles vanvittig. Har dere aldri tenkt på å treffes privat utenfor legekontoret for sex?

Gjest ikkenavn

''...men aldeles ved mine "fulle fem". Jeg er klar over at kun jeg, og jeg alene, kan løse denne situasjonen. Hvorfor jeg ønsket å henvende meg til sexologen, var for å spørre om jeg i juridisk forstand var blitt utsatt for overgrep.''

Som du sier selv, så er du ved dine fulle fem. Hvorfor i alle dager skulle legen ta skylden alene for noe dere har gjort sammen?

Dere var/er to om dette. Dette er ikke en ovegrepssak i mine øyne. Hvis du vil saksøke legen for overgrep, kan jo han gjøre det samme med deg? Etter min mening har du forgrepet deg like mye på ham. Du sier jo at du er/var ved dine fulle fem.

''...men aldeles ved mine "fulle fem". Jeg er klar over at kun jeg, og jeg alene, kan løse denne situasjonen. Hvorfor jeg ønsket å henvende meg til sexologen, var for å spørre om jeg i juridisk forstand var blitt utsatt for overgrep.''

Som du sier selv, så er du ved dine fulle fem. Hvorfor i alle dager skulle legen ta skylden alene for noe dere har gjort sammen?

Dere var/er to om dette. Dette er ikke en ovegrepssak i mine øyne. Hvis du vil saksøke legen for overgrep, kan jo han gjøre det samme med deg? Etter min mening har du forgrepet deg like mye på ham. Du sier jo at du er/var ved dine fulle fem.

Fordi det er ulovlig for en lege å ha et slikt forhold med en pasient. Det er ikke ulovlig for pasienten - uansett om hun er ved sine fulle fem eller ei.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest ikkenavn

Fordi det er ulovlig for en lege å ha et slikt forhold med en pasient. Det er ikke ulovlig for pasienten - uansett om hun er ved sine fulle fem eller ei.

Med vennlig hilsen

Men veldig merkelig at denne legen tok slike risikoer. Ville det ikke vært mer logisk av ham å avtale sex-møter med henne et annet sted enn på legekontoret?

For meg virker denne historien til suzannah usann....

Du kan ikke stille spørsmål her som ingen andre enn fagpersonen får se. Hvis det er hensikten, må du finne en annen tjeneste.

Du er ikke alene om å få litt skeptiske svar på en historie som høres litt for drøy ut. Det kommer tulleinnlegg fra tid til annen, og folk kan ta feil "begge veier", altså både ta fantasihistorier alvorlig og tvile på ting som har skjedd i virkeligheten.

Men veldig merkelig at denne legen tok slike risikoer. Ville det ikke vært mer logisk av ham å avtale sex-møter med henne et annet sted enn på legekontoret?

Det finnes langt merkeligere og fremdeles sanne historier enn dette.

Med vennlig hilsen

Gjest Dolores77

Ja, men reglene er vel ganske klare på at en lege ikke skal ha noe forhold til en pasient. Men klart, hun var ved sine fulle fem, han tvang henne ikke til dette. Hva er hensikten med å anmelde ham?

Dog har han jo brutt taushetsplikten ang. andre pasienter, og dette er jo noe som bør anmeldes.

Gjest Dolores77

kan hende han syntes det var pirrende å gjøre det på legekontoret,

litt av spenningen er jo frykten for å bli fersket...

Kan hende var dette eneste stedet han kunne gjøre det uten at kona fikk vite det,

da han hadde alibi for at han var jo på jobben.

Gjest Dolores77

Jeg leste igjennom forrige tråden først nå. Jeg er ikke jurist og kan ikke svare deg på om du har vært utsatt for overgrep i juridisk forstand. Du har et ansvar selv og er neppe så syk at du kan skylde på det. Legen har brutt alle etiske regler slik du beskriver det, og dette virker aldeles vanvittig. Har dere aldri tenkt på å treffes privat utenfor legekontoret for sex?

Ikke sikkert det var så lett da vedkommende nok er gift og

hadde legekontoret som sitt fristed og alibi...

og kanskje litt av spenningen var frykten for å bli oppdaget.

Annonse

Gjest stor rolle

Nå nei. Hvis denne historien er sann er hele poenget å treffes på denne måten. Der er jo i disse rollene de har for hverandre som lege mot pasient og på dette stedet(legekontoret i arbeidstiden) at fantasien oppfylles.

Gro Isachsen, Sexolog

Spørsmålene som kommer inn, presenteres i sin helhet og kan ikke anonymiseres ytterligere enn det du gjør selv.

Som du ser av Etiske regler for leger har fastlegen din gått langt utenfor de legeetiske grensene som skisseres i § 7.

§ 7.

En lege må ikke utnytte en pasient hverken seksuelt, økonomisk, religiøst eller på

annen måte. En pasients samtykke fritar ikke legen for ansvar. En lege må ikke

innlede et seksuelt forhold til en person han/hun er lege for.

Her er reglene absolutte. Ditt samtykke fritar ikke legen for ansvar. Slik må det nødvendigvis være. Vi har de samme reglene i andre konstellasjoner der maktforholdet er skjevt fordelt, for eksempel mellom lærer og elev, terapeut og klient og lignende.

Det at han i tillegg har delt pasientinformasjon med deg virker også langt, langt over grensen for hva en lege kan tillate seg å gjøre og rammes også av regler for taushetsplikt i helsevesenet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...