Gå til innhold

Datteren hans er frekk og ufin

Gjest Vil ikke være en ond stemor, men...

Anbefalte innlegg

''Hun mener at barn generelt lider hvis ikke foreldrene bor sammen.''

Jeg sa at barna betaler en pris for foreldrenes samlivsbrudd. Hvor mye de lider under prisen de må betale er nok høyst individuelt og situasjonsbestemt.

Jeg har ikke sagt noe om at samlivsbrudd / manglende samliv er det verste som kan skje et barn. Eller at barnets oppvekst blir grusom om foreldrene ikke lever sammen.

Men foreldre må i anstendighetens navn ta inn over seg at barna betaler en pris for deres brudd. En av kostnadene barna påføres er pendling og boforviklinger, en oppstykket tilværelse.

Jeg kjenner kun ét foreldrepar som lot barna bli boende og i stedet selv flyttet ut og inn fra uke til uke. De fant situasjonen så uholdbar at de i stedet valgte å finne tilbake til hverandre.

mvh

PieLill: det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig, og heller ikke se på dette som en kamp mellom foreldre og barn.

Les her (og ja, jeg er klar over at man finner mange undersøkelser som sier mye)

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=1212895

Fortsetter under...

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

21

• PieLill

17

• frosken

9

• morsan

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Hun mener at barn generelt lider hvis ikke foreldrene bor sammen. Det mener jeg er fordommer. Jeg forholder meg ikke til den enkelte saken.

Slik leser ikke jeg det.

Jeg tror Pielill har forstaaelse for at skilsmisse i mange tilfeller er uungaaelig. Hun mente vel bare at man maa gjoere det beste ut av sitasjonen for barnets del.

PieLill: det går faktisk an å ha to tanker i hodet samtidig, og heller ikke se på dette som en kamp mellom foreldre og barn.

Les her (og ja, jeg er klar over at man finner mange undersøkelser som sier mye)

Sitat fra nyhetsoppslaget:

''Undersøkelsen baserer seg på foreldrenes egne oppfatninger om deres barns reaksjoner på skilsmissen.

''

Gjest Nickløsheletia

http://www.dagbladet.no/pds/1999/12/10/185682.html

Slik leser ikke jeg det.

Jeg tror Pielill har forstaaelse for at skilsmisse i mange tilfeller er uungaaelig. Hun mente vel bare at man maa gjoere det beste ut av sitasjonen for barnets del.

Altså, hvis det er det hun forsøker å si, så er vel det en melding som er meget åpenbar for absolutt alle foreldre.

Det jeg reagerer på er hvordan hun setter unger opp mot foreldre hele tiden.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Et stykke ned i artikkelen kan du forresten lese om skilsmisse og skoleproblemer.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/skilsmisse_barn.html

Sitat fra nyhetsoppslaget:

''Undersøkelsen baserer seg på foreldrenes egne oppfatninger om deres barns reaksjoner på skilsmissen.

''

Joda, men det står mye annet, og mange andre undersøkelser også.

Poenget er selvsagt ikke at skillsmisser ikke kan være traumatiske for barn (det er åpenbart), men at en slik "barn mot voksne"-kampholdning i hvert fall ikke gjør det noe bedre.

Med vennlig hilsen

Et stykke ned i artikkelen kan du forresten lese om skilsmisse og skoleproblemer.

http://www.sinnetshelse.no/artikler/skilsmisse_barn.html

Ja, og jeg kan finne en masse artikler og rapporter om det motsatte.

Poenget her er ikke at skillsmisser er så fantastiske (det er de åpenbart ikke), men at å se det hele som en kamp MELLOM voksne og ungene er veldig lite produktiv.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia

Ja, og jeg kan finne en masse artikler og rapporter om det motsatte.

Poenget her er ikke at skillsmisser er så fantastiske (det er de åpenbart ikke), men at å se det hele som en kamp MELLOM voksne og ungene er veldig lite produktiv.

Med vennlig hilsen

Jeg tror baade din og de andre artiklene kan vaere riktige.

Folk skiller seg av forskjellige grunner.

I ekteskap hvor det har vaert mye braak og uro for barna, vil nok foreldre oppleve en postiv utvikling hos barna naar de faar mer ro rundt seg og konsentrasjon rundt skolearbeidet vil bli bedre.

Fordoemmelse hjelper ingen. Helt enig med deg, men det er heller ikke det Pielill gjoer.

Joda, hvis du leser gjennom innleggene som PieLill har skrevet i denne tråden så ser du hvor fordømmende de er mot foreldrene, og hvordan det oser av "barn mot foreldre" i svært mange innlegg.

Med vennlig hilsen

Jeg tror baade din og de andre artiklene kan vaere riktige.

Folk skiller seg av forskjellige grunner.

I ekteskap hvor det har vaert mye braak og uro for barna, vil nok foreldre oppleve en postiv utvikling hos barna naar de faar mer ro rundt seg og konsentrasjon rundt skolearbeidet vil bli bedre.

Nettopp.

Man kan ikke sammenligne "oppvekst hvor begge foreldre er "nyforelsket" hele tiden" med "oppvekst hvor foreldrene skiller seg".

Man må sammenligne "ektepar som krangler hvor de skiller seg" med "ektepar som krangler, men hvor de bor sammen og fortsetter å krangle".

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest segunda

''Det å si at barn vil alltid betale for foreldres manglende samliv er ikke noe annet enn fordommer.''

Det beste for et barn er at begge barnets foreldre lever sammen med barnet i fred og fordragelighet. Trenger du dokumentasjon på det?

Når foreldrene av ulike grunner ikke gjør dette medfører det en situasjon der barnet enten mister kontakten med en av foreldrene eller må pendle mellom foreldrene.

Både pendlingen, oppsplittingen av barnets hjem, mangelen på foreldre som lever sammen, er en del av prisen barnet betaler for foreldrenes manglende samliv.

Det kan være det minste av mange onder. Men det er fortsatt et onde.

Foreldrene kan gjøre noe med størrelsen på prisen barna betaler for deres manglende samliv eller samlivsbrudd. Men å påstå at barna er uberørte av en slik situasjon, er å grave både hodet og hele overkroppen langt ned i sanden.

mvh

Jeg trenger en dokumentasjon på at det du skriver er noe annet enn din subjektive oppfatning, bygget på gamle verdier og fordomemr.

Du skriver noe du tror og ikke noe du kan bevise.

Gjest Nickløsheletia

Nettopp.

Man kan ikke sammenligne "oppvekst hvor begge foreldre er "nyforelsket" hele tiden" med "oppvekst hvor foreldrene skiller seg".

Man må sammenligne "ektepar som krangler hvor de skiller seg" med "ektepar som krangler, men hvor de bor sammen og fortsetter å krangle".

Med vennlig hilsen

Man maa se litt paa statistikken her ogsaa. Noen barn vil faa det bedre, mens statistikken viser at flere faar problemer.

Likevel gaar det heldivisis bra med de fleste.

http://www.huba.no/fakta_skilsmisse.html

Man maa se litt paa statistikken her ogsaa. Noen barn vil faa det bedre, mens statistikken viser at flere faar problemer.

Likevel gaar det heldivisis bra med de fleste.

http://www.huba.no/fakta_skilsmisse.html

Jo, men det blir jo som å konstatere at man risikerer regn hvis man bor i Bergen. ;-)

Fakta er at foreldre ofte enten blir uvenner eller blir skilt. Det kan man selvsagt mene mye om, men det er slik det er. De aller aller fleste av disse foreldrene gjør selvsagt alt innen rimelighetens grenser for ungene. Man vinner selvsagt intet på å forsøke å generere en "krig" mellom foreldre og barn. Foreldre som ikke har det godt, er sjeldent gode foreldre.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia

Jo, men det blir jo som å konstatere at man risikerer regn hvis man bor i Bergen. ;-)

Fakta er at foreldre ofte enten blir uvenner eller blir skilt. Det kan man selvsagt mene mye om, men det er slik det er. De aller aller fleste av disse foreldrene gjør selvsagt alt innen rimelighetens grenser for ungene. Man vinner selvsagt intet på å forsøke å generere en "krig" mellom foreldre og barn. Foreldre som ikke har det godt, er sjeldent gode foreldre.

Med vennlig hilsen

Du snakker om krig mellom barn og forelrde.

Pielill snakket om aa begrense barnets problemer.

Er det noen som lager krig her saa er det stemoren som ikke poever aa sette seg inn i foelelsene til en 6-aaring som har 3 hjem.

Gjest segunda

Slik leser ikke jeg det.

Hun skriver direkte at barn savner å bo sammen med begge sine biologiske foreldre, uansett. At det er vanskelig for barnet å ha foreldrene på to steder osv. Jeg mener at hun skriver ut fra sine subjektive holdninger og fordommer.

Det finnes ingen bevis på at barn som bor sammen med sin mor og sin far har det bedre enn barn som ikke gjør det. Det hjelper ikke at du har samme holdninger og meninger som hun.

Gjest segunda

Nei, hun kommer med en rekke fordomsfulle påstander, som hun ikke presenterer noen støtte for.

Og hun går i den "voksne mot barn"-fellen, hvor dette hele tiden skal være i motsetning.

Med vennlig hilsen

Jeg er helt enig i at dette er fordomsfulle påstander. Å påstå at alle barn helst vil og ønsker at mor og far bor i samme hjem kan ikke bevises.

Gjest Nickløsheletia

Hun skriver direkte at barn savner å bo sammen med begge sine biologiske foreldre, uansett. At det er vanskelig for barnet å ha foreldrene på to steder osv. Jeg mener at hun skriver ut fra sine subjektive holdninger og fordommer.

Det finnes ingen bevis på at barn som bor sammen med sin mor og sin far har det bedre enn barn som ikke gjør det. Det hjelper ikke at du har samme holdninger og meninger som hun.

Hun skriver direkte at barn savner å bo sammen med begge sine biologiske foreldre, uansett.

Uansett? Da maa jeg lese traaden en gang til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...