Gå til innhold

Kan dette være eksem?

Anbefalte innlegg

Gjest brune prikker

Vår sønn på snart 6 år har flere brune og noen få svarte prikker i det ene øret, det ytre øret. Et par leger har sett på det. Den ene legen trodde det var eksem og vi skulle smørre med hydrocortisson 1 prosent i en ukes tid. Det hjalp litt men kom tilbake etter vi sluttet å smørre. En annen lege syns ikke dette var typisk eksem, han syntes det lignet mere på fet hud. Han var litt usikker på om eksem i øret kanskje kunne være litt sånn, siden det var vanskelig å klø der. Han mente at det ikke var noe farlig men at vi kunne ta kontakt med fastlegen. Det klør ikke mye men det hender han tar en fing i det litt enkelte ganger. Jeg er allikevel litt bekymret for dette. Jeg forstår bare ikke hvorfor en så liten gutt skal få fet hud og litt hudormer så tidlig. Noen av prikkene ser også ut som fregner. Håper du kan fortelle meg litt hva dette er?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346524-kan-dette-v%C3%A6re-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Med din beskrivelse virker det som han kan ha et område med litt aktive talgkjertler i det ene øret. . Dette kan arte seg med litt grove porer og "hudormer" som er svarte på toppen. Ved eksem er det gjerne tørt, rødt og flassende. Evt kan dere jo klemme uttqalgproppene og da får dere jo se om det stemmer, blir ikke verre av det. Hvis vedvarende plagsomt, ken dere evt få emn hudlege til å se på det , om han evt kan "bnrenne" eller annet for å få det mere varif bort. Mvh Hudlegen

Gjest togli

To av mine tre døtre har hatt sorte talgkjertler i øregangene. Over en lang periode brukte jeg en brun gammeldags hårspenne (skjønner du hva jeg mener? ;)) og klemte på de sorte prikkene. Om de ikke kom ut de første gangene, så kom de etterhvert. Minsten er snart seks år gammel og idag fikk jeg klemt ut flere prikker, så nå er det tomt der inne :) Ser litt ekkelt ut, men er helt ufarlig :) De har forøvrig ikke hatt slike talgkjertler andre steder på kroppen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...