Gjest B. Johansen Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Hei, Mandag for en uke siden tok jeg, i forbindelse med tannbehandling og på tannlegens anbefaling, en ganske stor dose (2000 mg.) Amoxicillin (fire tabletter). (På grunn av hjerteklaff-operasjon som spedbarn skal jeg alltid ha penicillin ved fare for bakterier i blodet). Torsdag denne uken våknet jeg opp til at overkroppen var rimelig dekket av små og noe større røde prikker. Noen steder er prikkene litt utflytende, andre steder tydelig avgrenset, omtrent som meslinger eller røde hunder (så vidt jeg kan huske). Noen områder klør litt. Jeg skjønner at dette kan være en vanlig bivirkning av Amoxicillin, men har likevel noen spørsmål: 1) Hvor lenge må jeg regne med å ha disse prikkene? 2) Jeg vil helst ikke ta vanlig allergimedisin, da jeg reagerer negativt (psykisk) på slike. Går dette over uten allergimedisin? Evt. finnes det allergimedisin som ikke sløver meg? 3) Kan jeg drive idrett til tross for prikkene? Fotball, squash og slikt. Og til slutt: Skal jeg anta at dette er en reaksjon på amoxicillinen, og dermed ikke oppsøke fastlege/hudlege med mindre det blir verre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346556-amoxicillin-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hei ! Høres ut som du kan ha fått en allergisk reaksjon og du bør ikke benytte de tablettene ved senere anledninger. Pga det kan det kanskje være bra å oppsøke fastlegen. Reaksjonen kan bli mye kraftigere neste gang. Utslettet du beskriver kan komme litt forsinket og vare kanskje 1 uke. Du kan kjøpe reseptfrie allergimedisiner som zyrtec, skal ikke bli trett av dem. Ikke noe problem å drive idrett nå , men du kan kanskje ta litt hensyn til at du ikke er helt bra. Veldig sannsynlitg reaksjon på tbl , men kan være greit med lege u s pga dokumentasjonen som nevnt over . Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346556-amoxicillin-utslett/#findComment-2944892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.