Gå til innhold

Er Gulsot tilfeldig eller kommer det an på blodtype?

Anbefalte innlegg

Gjest Novembermom

Var nettopp inne på en annen side for gravide og der var det en som spurte sin jordmor om Gulsot var tilfeldig og om hun måtte belage seg på å være en stund denne gangen og.

Hun måtte være på sykehuset sist gang pga at babyen fikk Gulsot.

Jordmoren sa som følger at det ville skje igjen fordi hun var blodtype o.

Mitt første barn ble født 17 dager før termin og fikk Gulsot.

Og denne gangen kunne jeg gjerne tenkt meg å reise hjem samme dag eller dagen etter fødselen hvis alt er som det skal.

Men trenger barnet lysbehandling mot Gulsot hvis babyen kommer til eller etter termin?

Er selv blodtype o og det er barnefaren og, og jeg kan ikke tro at barnet skal få Gulsot pga av blodtypen uansett når den blir født.

Min svigerrinnes baby trengte ikke lysbehandling mot Gulsot og den kom vel på dagen for termin eller et par dager etter.

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Gulsot hos barnet skyldes at leveren ikke klarer å bryte ned hemoglobin skikkelig og dermed vil et nedbrytningsprodukt, bilirubin etterhvert farge huden til barnet gult. Dette skyldes som oftest at leveren er umoden, ofte p.g.a. for tidlig fødsel, men det kan også skyldes rhesus-uforlikelighet (mor er rhesus minus og barnet rhesus pluss) eller ABO uforlikelighet (hvor mor som oftest har blodgruppe 0 og barnet gruppe A). Det vil ikke si at alle som har blodgruppe 0 opplever dette problemet. Det er faktisk den vanligste blodgruppen, og problemet med uforlikelighet oppstår relativt sjelden. Som sagt, den vanligste årsaken til gulsot skyldes at barnet er litt for tidlig født, og det er sjelden problematisk å behandle dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...