Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Slike kurs handler vel mer om a) å undertrykke seksuelle følelser og bli i stand til å utføre seksuell omgang uten å ha ekte følelser for den man har sex med. Slik sett kan også hetrofile gå samme kurs og lære de samme teknikker for undertrykking av naturlige følelser, om det skulle være noe poeng. Hvis dette virkelig handlet om å "avhomofilisere" folk, så burde dette være den eneste riktige behandlingsform av f.eks. pedofile. Du synes å likestille pedofili med homofili. Gjør du det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvordan vet du det -- egne erfaringer? (De er nok ikke gyldige for andre enn deg.) Nei, ved å lese hva som skjer med menneskene som utsettes for likt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Du synes å likestille pedofili med homofili. Gjør du det? ''Du synes å likestille pedofili med homofili. Gjør du det?'' Selvfølgelig ikke. Det handlet om å få noen til å føle annerledes, gjorde det ikke? Det kurset du snakker om handler om å få folk til å la være å være det de er, la være å føle det de naturlig føler. Og pedofile føler naturlig for små barn. Da burde det være en smal sak å få dem vekk fra slike tanker hvis slike kurs du refererer til faktisk fungerer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Kunne du blitt "reorientert" til å bli homofil? Det vet jeg naturlig nok ikke, i og med at jeg aldri har forsøkt eller hatt behov for å forsøke det. Mitt poeng er jo ikke at alle mennesker kan oppnå dette, på samme måte som ikke alle mennesker klarer å endre seg. Generelt gjelder vel at en ikke kan oppnå en personlighets- eller karakterutvikling uten selv å ville det. Det samme gjelder nok for reksuell reorientering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 ''Du synes å likestille pedofili med homofili. Gjør du det?'' Selvfølgelig ikke. Det handlet om å få noen til å føle annerledes, gjorde det ikke? Det kurset du snakker om handler om å få folk til å la være å være det de er, la være å føle det de naturlig føler. Og pedofile føler naturlig for små barn. Da burde det være en smal sak å få dem vekk fra slike tanker hvis slike kurs du refererer til faktisk fungerer. Du forutsetter (1) at det er "en smal sak" å oppnå endring gjennom seksuell reorientering og (2) at det er samme mekanisme som skal til for å endres bort fra pedofili som bort fra heterofili/homofili. Faktum er nok at pedofili er noe helt annet enn homofili/heterofili. Det er heller ikke slik at reorientering er "en smal sak". Faktum er at det er en komplisert prosess, og ikke alle som deltar, oppnår den endring de så sårt ønsker. Men noen gjør det, og det må jo være bra. Jeg er iallfall av den mening at en skal glede seg over at mennesker som søker hjelp. får hjelp og oppnår den endring i livet de trenger. Du er kanskje uenig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Nei, ved å lese hva som skjer med menneskene som utsettes for likt. Har du lest beretninger om mennesker som ikke fikk denne hjelpen (til reorientering), og som fordi de ikke fikk hjelp til reorientering, til slutt valgte å ta sitt eget liv? Det er alltid trist når mennesker velger å ta eget liv. Jeg har lest tragiske beretninger om mennesker som valgte å forsøke å slutte å drikke eller bruke narkotisk stoff, men som fordi de ikke maktet å oppnå den endringen de ville, valgte å ta sitt eget liv. Dette forteller meg at det er viktig at folk får den hjelpen de søker. Og at mennesker som ønsker endring, skal bli møtt med respekt. Når du søker hjelp, håper jeg du får den hjelpen du trenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Du forutsetter (1) at det er "en smal sak" å oppnå endring gjennom seksuell reorientering og (2) at det er samme mekanisme som skal til for å endres bort fra pedofili som bort fra heterofili/homofili. Faktum er nok at pedofili er noe helt annet enn homofili/heterofili. Det er heller ikke slik at reorientering er "en smal sak". Faktum er at det er en komplisert prosess, og ikke alle som deltar, oppnår den endring de så sårt ønsker. Men noen gjør det, og det må jo være bra. Jeg er iallfall av den mening at en skal glede seg over at mennesker som søker hjelp. får hjelp og oppnår den endring i livet de trenger. Du er kanskje uenig? ''Du forutsetter (1) at det er "en smal sak" å oppnå endring gjennom seksuell reorientering'' Jeg tror faktisk ikke det er mulig, det er du som sier at det handler om et kurs. ''og (2) at det er samme mekanisme som skal til for å endres bort fra pedofili som bort fra heterofili/homofili.'' Så... seksuell legning er ikke seksuell legning når det kommer til homofili og pedofili? Hva er annerledes i forhold til de seksuelle preferanser? ''Faktum er nok at pedofili er noe helt annet enn homofili/heterofili.'' Handler det ikke om seksuell legning, da? ''Det er heller ikke slik at reorientering er "en smal sak". Faktum er at det er en komplisert prosess, og ikke alle som deltar, oppnår den endring de så sårt ønsker. Men noen gjør det, og det må jo være bra.'' Kanskje det er slik fordi man faktisk ikke kan endre sin seksuelle legning? Og at de som "oppnår resultater" i utgangspunktet ikke var homofile eller at de er flinkere til å undertrykke sine faktiske følelser? ''Jeg er iallfall av den mening at en skal glede seg over at mennesker som søker hjelp. får hjelp og oppnår den endring i livet de trenger. Du er kanskje uenig?'' Jeg er veldig for at folk skal bli godtatt som de er, og ikke behøve en slik "reorienterings"greie. Behovet for å endre seksuell kurs oppstår fordi samfunnet (foreldre, søsken, naboer, venner) ikke aksepterer vedkommende som han/hun er, og det er forferdelig trist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Har du lest beretninger om mennesker som ikke fikk denne hjelpen (til reorientering), og som fordi de ikke fikk hjelp til reorientering, til slutt valgte å ta sitt eget liv? Det er alltid trist når mennesker velger å ta eget liv. Jeg har lest tragiske beretninger om mennesker som valgte å forsøke å slutte å drikke eller bruke narkotisk stoff, men som fordi de ikke maktet å oppnå den endringen de ville, valgte å ta sitt eget liv. Dette forteller meg at det er viktig at folk får den hjelpen de søker. Og at mennesker som ønsker endring, skal bli møtt med respekt. Når du søker hjelp, håper jeg du får den hjelpen du trenger. Ettersom det ikke er noe som tilsier slik "reorientering" fungerer, så er det egentlig enklere at folk blir akseptert for det de er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 ''Du forutsetter (1) at det er "en smal sak" å oppnå endring gjennom seksuell reorientering'' Jeg tror faktisk ikke det er mulig, det er du som sier at det handler om et kurs. ''og (2) at det er samme mekanisme som skal til for å endres bort fra pedofili som bort fra heterofili/homofili.'' Så... seksuell legning er ikke seksuell legning når det kommer til homofili og pedofili? Hva er annerledes i forhold til de seksuelle preferanser? ''Faktum er nok at pedofili er noe helt annet enn homofili/heterofili.'' Handler det ikke om seksuell legning, da? ''Det er heller ikke slik at reorientering er "en smal sak". Faktum er at det er en komplisert prosess, og ikke alle som deltar, oppnår den endring de så sårt ønsker. Men noen gjør det, og det må jo være bra.'' Kanskje det er slik fordi man faktisk ikke kan endre sin seksuelle legning? Og at de som "oppnår resultater" i utgangspunktet ikke var homofile eller at de er flinkere til å undertrykke sine faktiske følelser? ''Jeg er iallfall av den mening at en skal glede seg over at mennesker som søker hjelp. får hjelp og oppnår den endring i livet de trenger. Du er kanskje uenig?'' Jeg er veldig for at folk skal bli godtatt som de er, og ikke behøve en slik "reorienterings"greie. Behovet for å endre seksuell kurs oppstår fordi samfunnet (foreldre, søsken, naboer, venner) ikke aksepterer vedkommende som han/hun er, og det er forferdelig trist. Du virker litt forvirret, så jeg benytter anledningen til å "rydde opp". (1) Jeg har aldri indikert at det er en smal sak å bli reorientert fra heterofili til homofili eller omvendt. Tvert imot har jeg gjort rede for at det er en komplisert prosess som bl.a. innebærer (langvarig) psykoterapi. (2) Nei, du kan ikke likestille pedofili og homofili. Pedofili er så vidt jeg vet et sykelig trekk, og det er usikkert om denne kan "kureres". Noen kan sikkert det, får vi håpe. Andre kan kanskje oppnå selvkontroll. Å leve i cølibat er i mange deler av verden helt vanlig; en må ikke forgripe seg på dem man begjærer seksuelt. (3) Jeg tror ikke du vet nok om hva som gjør at mennesker ønsker reorientering av seksuell interesse. Her kan det være like mange beveggrunner som det er interesserte. Mitt poeng er at en ikke bør møte mennesker som selv og helt frivillig ønsker å endre seg, med fordommer og dogmatisk holdning. Hva med å respektere dem som ønsker å leve som heterofil og dem som ønsker å endre seg fra heterofil til homofil (og vice versa)? Mennesker er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg mener alle mennesker, også dem som ønsker seksuell reorientering, må kunne forvente å bli møtt med respekt og forståelse. Ikke la dem bli møtt med dogmatikk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Du virker litt forvirret, så jeg benytter anledningen til å "rydde opp". (1) Jeg har aldri indikert at det er en smal sak å bli reorientert fra heterofili til homofili eller omvendt. Tvert imot har jeg gjort rede for at det er en komplisert prosess som bl.a. innebærer (langvarig) psykoterapi. (2) Nei, du kan ikke likestille pedofili og homofili. Pedofili er så vidt jeg vet et sykelig trekk, og det er usikkert om denne kan "kureres". Noen kan sikkert det, får vi håpe. Andre kan kanskje oppnå selvkontroll. Å leve i cølibat er i mange deler av verden helt vanlig; en må ikke forgripe seg på dem man begjærer seksuelt. (3) Jeg tror ikke du vet nok om hva som gjør at mennesker ønsker reorientering av seksuell interesse. Her kan det være like mange beveggrunner som det er interesserte. Mitt poeng er at en ikke bør møte mennesker som selv og helt frivillig ønsker å endre seg, med fordommer og dogmatisk holdning. Hva med å respektere dem som ønsker å leve som heterofil og dem som ønsker å endre seg fra heterofil til homofil (og vice versa)? Mennesker er forskjellige og har forskjellige behov. Jeg mener alle mennesker, også dem som ønsker seksuell reorientering, må kunne forvente å bli møtt med respekt og forståelse. Ikke la dem bli møtt med dogmatikk! Jeg er overhode ikke forvirret, men jeg synes at slike ting som "reorientering" er noe tull fordi det ikke fungerer, det er kun en måte å skape enda større problemer for folk på. Pedofili er ulovlig fordi det omhandler barn. Rent seksuelt er det ingen forskjell på homofili, pedofili og hetrofili. Det er seksuell preferanse det handler om, og det er de samme mekanismer biologisk som settes i sving. Å ønske å forandre sin seksuelle legning kommer ikke av en indre drivkraft. Det kommer av ytre påvirkning. Og jeg gjentar gjerne at folk heller skal bli godtatt for den de er, enn å måtte utsette seg for slike ting som dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948467 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Ettersom det ikke er noe som tilsier slik "reorientering" fungerer, så er det egentlig enklere at folk blir akseptert for det de er. Hvordan vet du at det ikke er noe som tilsier at slik reorientering virker. Har du entydig empiri om dette? Eller har du en forutinntatt/etnosentrisk holdning som tilsier at du rett og slett rent dogmatisk vil avvise positive vitnesbyrd fra mennesker som har gjennomgått reorientering med ønsket resultat. Mennesker er forskjellige, og i ditt møte med andre mennesker bør du være åpen både for dem som er heterofile/homofile og velger å leve slik og dem som av en eller annen grunn søker hjelp til reorientering. Jeg har merket meg at forakt for annerledestenkende er fremtredende blant mange venstreradikale (særlig blant dem som gjerne påberoper seg å være liberal og tolerant), men jeg håper de menneskene som befiner seg i den fortvilede situasjon at de ikke klarer å leve med sin seksualitet, kan få den hjelpen de søker. Å avvise dem med venstreradikal dogmatikk slik du gjør, hjelper dem ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Jeg er overhode ikke forvirret, men jeg synes at slike ting som "reorientering" er noe tull fordi det ikke fungerer, det er kun en måte å skape enda større problemer for folk på. Pedofili er ulovlig fordi det omhandler barn. Rent seksuelt er det ingen forskjell på homofili, pedofili og hetrofili. Det er seksuell preferanse det handler om, og det er de samme mekanismer biologisk som settes i sving. Å ønske å forandre sin seksuelle legning kommer ikke av en indre drivkraft. Det kommer av ytre påvirkning. Og jeg gjentar gjerne at folk heller skal bli godtatt for den de er, enn å måtte utsette seg for slike ting som dette. Hvordan vet du at "reorientering" ikke fungerer. Meg bekjent fins det mange vitnesbyrd fra dem som sier at det fungerer. Mon tro at du rett og slett ikke ønsker at det skal fungere. Men det er ideologi, ikke empiri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvordan vet du at det ikke er noe som tilsier at slik reorientering virker. Har du entydig empiri om dette? Eller har du en forutinntatt/etnosentrisk holdning som tilsier at du rett og slett rent dogmatisk vil avvise positive vitnesbyrd fra mennesker som har gjennomgått reorientering med ønsket resultat. Mennesker er forskjellige, og i ditt møte med andre mennesker bør du være åpen både for dem som er heterofile/homofile og velger å leve slik og dem som av en eller annen grunn søker hjelp til reorientering. Jeg har merket meg at forakt for annerledestenkende er fremtredende blant mange venstreradikale (særlig blant dem som gjerne påberoper seg å være liberal og tolerant), men jeg håper de menneskene som befiner seg i den fortvilede situasjon at de ikke klarer å leve med sin seksualitet, kan få den hjelpen de søker. Å avvise dem med venstreradikal dogmatikk slik du gjør, hjelper dem ikke. Det er jo du som påstår "reorientering" virker (selv om ikke for alle). Det har du ikke presentert noe som helst seriøst forskning som støtter deg på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvordan vet du at "reorientering" ikke fungerer. Meg bekjent fins det mange vitnesbyrd fra dem som sier at det fungerer. Mon tro at du rett og slett ikke ønsker at det skal fungere. Men det er ideologi, ikke empiri. Det er du som har bevisbyrden. Ikke bare det, det er du som dikter opp at "reorientering" er ønskelig, hvis man ser bort fra samfunnets eksterne påvirkning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Ettersom det ikke er noe som tilsier slik "reorientering" fungerer, så er det egentlig enklere at folk blir akseptert for det de er. ''Ettersom det ikke er noe som tilsier slik "reorientering" fungerer, så er det egentlig enklere at folk blir akseptert for det de er.'' I Harald Eias Hjernevask-programmer ble det sagt fra en forsker at homofili er tillært og ikke medfødt. Og hvis det er tillært, er det åpenbart at det også kan bli avlært. Personlig tror jeg at det i noen tilfeller er tillært, og i andre tilfeller medfødt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 ''Ettersom det ikke er noe som tilsier slik "reorientering" fungerer, så er det egentlig enklere at folk blir akseptert for det de er.'' I Harald Eias Hjernevask-programmer ble det sagt fra en forsker at homofili er tillært og ikke medfødt. Og hvis det er tillært, er det åpenbart at det også kan bli avlært. Personlig tror jeg at det i noen tilfeller er tillært, og i andre tilfeller medfødt. ''Og hvis det er tillært, er det åpenbart at det også kan bli avlært.'' Hvorfor er det åpenbart? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Temmelig sikker på at de som kan "reorientere" seg slik i det minste må kalles bifile i utgangspunktet. En homofil kan ikke reorientere seg, da var han aldri homofil i utgangspunktet.. ''En homofil kan ikke reorientere seg, da var han aldri homofil i utgangspunktet..'' Nemlig. Da var hans "homseksuelle legning" tillært og ikke medfødt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solfryd Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 ''Og hvis det er tillært, er det åpenbart at det også kan bli avlært.'' Hvorfor er det åpenbart? Tja... Det går fint an å avlære seg noe en har lært seg. Det kreves nok hard jobbing i enkelte tilfeller, men det går. En dokumentar jeg så på TV en gang handlet om ei jente som var blitt med i en farlig sekt. Foreldrene hennes leide inn profesjonelle folk til å både hente henne ut av sekten og til å "reorientere" henne til normalen igjen. Hun avlærte altså noe hun hadde lært. Og det lyktes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948483 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hvordan vet du at "reorientering" ikke fungerer. Meg bekjent fins det mange vitnesbyrd fra dem som sier at det fungerer. Mon tro at du rett og slett ikke ønsker at det skal fungere. Men det er ideologi, ikke empiri. Jeg tror at seksuell legning er medfødt, og at biologi ikke kan forandres i det grunnleggende. Ja, jeg tror man kan lære å leve på andre måter, lære å undertrykke sine egne behov, men at det kan endres tror jeg ikke på. Og jeg ønsker heller ikke at homofile skal lære seg å undertrykke sin egen seksuelle legning, noe jeg tror at denne reorienteringen går ut på. Jeg har ingen bevis for at reorientering fungerer. Har du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Be 2 and 4 you Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Det er jo du som påstår "reorientering" virker (selv om ikke for alle). Det har du ikke presentert noe som helst seriøst forskning som støtter deg på. Nei, der tar du feil (igjen). Jeg vet naturlig nok ikke om reorientering virker, like lite som du vet at det ikke virker. Mitt poeng er at jeg, i klar motsetning til deg, ikke stiller meg avvisende til dem som ut fra egen erfaring vitner om at det virker (for dem). Det leder meg til den konklusjon at det er mulig at det virker iallfall for noen. Og da er det et visst håp for dem som av en eller annen grunn ønsker "seksuell reorientering". Det fins veldig lite (seriøs) forskning på dette feltet. Et annet problem er at det er veldig lite "politisk korrekt" å forske uhildet på dette. Mange inntar nok en dogmatisk og forutinntatt holdning i det de går ut fra at det rett og slett ikke er mulig. En liker ikke tanken på at det skulle være mulig, og velger derfor å avvise dem som av en eller annen grunn ønsket "seksuell reorientering". For oss som er for mangfold, som anser at mennesker er forskjellige og like mye verdt, er det umulig å avvise mennesker bare fordi de ønsker å leve på en måte som for oss er annerledes. Jeg registrerer at du er kategorisk og dogmatisk i denne debatten, og da er det lite hensiktsmessig å fortsette den. Det blir som å diskutere med en nazist eller en annen (venstre-) radikal som ikke vil akseptere at det fins et mangfold og likeverdige måter å være menneske på. Den holdnig du signaliserer her gjør at jeg er glad for at du har svært lite å si i samfunnet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/2/#findComment-2948486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.