Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Be 2 and 4 you

Det er du som har bevisbyrden.

Ikke bare det, det er du som dikter opp at "reorientering" er ønskelig, hvis man ser bort fra samfunnets eksterne påvirkning.

Igjen tar du feil.

Som du kanskje vet, eller illfall burde vite, er det svært vanskelig (om ikke logisk umulig) å bevise noe rent empirisk (jf. Kuhn, Popper, Feuerabend). Faktum er at det finnes mennesker som mener at "seksuell reorientering " virker, og noen som mener at det ikke virker. Det finnes tilstrekkelig med personlige vitnesbyrd som en, dersom en ikke velger en intolerant og dogmatisk fremgangsmåte, må forholde seg til. Empirien tilsier at noen mennesker kan få sin seksuelle orientering endret, andre makter ikke dette.

Forskjellen på oss to er at jeg velger å tro på begge parter, ut fra den innsikt at mennesker er forskjellige og at mangfold ikke er negativt med noe som er bra. Mens du avviser mennesker som har et ønske (om reorientering) som du tydeligvis av en eller annen ideologisk grunn ikke liker, stiller jeg meg åpen til og viser respekt for alle mennesker, både de som er heterofile/homofile og som ønsker å leve slik og dem som av en eller annen grunn ønsker å endre sin seksuelle orientering.

Siden du lik enhver dogmatiker ikke er interessert i empiri, men bare frenetisk å forsvare det syn du allerede har, blir også denne debatten med deg helt meningsløs.

Om du en dag ønsker en udogmatisk og rasjonell debatt, får du gi beskjed. I mellomtiden kan jeg ikke annet enn å ønske deg god bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948488
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

9

• Mammantil3

7

• jubalong70

2

• Katt-ja

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Be 2 and 4 you

Jeg tror at seksuell legning er medfødt, og at biologi ikke kan forandres i det grunnleggende.

Ja, jeg tror man kan lære å leve på andre måter, lære å undertrykke sine egne behov, men at det kan endres tror jeg ikke på.

Og jeg ønsker heller ikke at homofile skal lære seg å undertrykke sin egen seksuelle legning, noe jeg tror at denne reorienteringen går ut på.

Jeg har ingen bevis for at reorientering fungerer. Har du?

Jeg forstår at du har din "tro", men jeg er i grunnen lite interessert i det.

Siden du "tror", så burde du iallfall være åpen for at du kan ta feil. Og det er mitt poeng. Istedenfor å avvise vitnesbyrd fra dem som opplever at reorientering virker, inntar du en dogmatisk holdning og avviser muligheten for at "seksuell reorientering" iallfall i noen tilfeller virker.

Jeg har et annet syn eller tilnærmingsmåte: Jeg lytter til dem det gjelder og hva de har å si. Og siden jeg ønsker at mennesker som søker hjelp, skal få den hjelpen de søker, håper jeg at det iallfall for noen skal være slik, at "seksuell reorientering" kan virke.

Jeg kan iallfall ikke se noe negativt i at en slik reorientering skulle være problematisk. Kanskje det fins homofile fanget i en heterofils kropp, som ønsker å bli fri? Om "seksuell reorientering" kan hjelpe dem, synes jeg ikke vi skal avvise det. Istedenfor burde en kanskje forske mer på det og de om ikke flere mennesker kan bli hjulpet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948492
Del på andre sider

Jeg forstår at du har din "tro", men jeg er i grunnen lite interessert i det.

Siden du "tror", så burde du iallfall være åpen for at du kan ta feil. Og det er mitt poeng. Istedenfor å avvise vitnesbyrd fra dem som opplever at reorientering virker, inntar du en dogmatisk holdning og avviser muligheten for at "seksuell reorientering" iallfall i noen tilfeller virker.

Jeg har et annet syn eller tilnærmingsmåte: Jeg lytter til dem det gjelder og hva de har å si. Og siden jeg ønsker at mennesker som søker hjelp, skal få den hjelpen de søker, håper jeg at det iallfall for noen skal være slik, at "seksuell reorientering" kan virke.

Jeg kan iallfall ikke se noe negativt i at en slik reorientering skulle være problematisk. Kanskje det fins homofile fanget i en heterofils kropp, som ønsker å bli fri? Om "seksuell reorientering" kan hjelpe dem, synes jeg ikke vi skal avvise det. Istedenfor burde en kanskje forske mer på det og de om ikke flere mennesker kan bli hjulpet.

Din diskusjonsteknikk er en smule festlig, siden du påstår at din tro er riktigere enn min. For du bare tror du også.

Jeg har ikke avvist reorientering fullt og helt, men jeg tror ikke den virker slik du påstår, nemlig ved at man endrer seksuell legning. Jeg tror at man blir lært opp til å undertrykke sin egentlige legning, og at man lærer å leve på en annen måte.

Det er ikke noe stort poeng for oss å diskutere noe mer, du må gjerne tro på ditt så får jeg tro på mitt. Men du må gjerne vise disse vitnesbyrdene dine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948497
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg knytter noen kommentarer til diskusjonen.

Homofili er høyst sannsynlig arvelig via polygen arv. Dvs at det ikke er et eget gen for homofili, men at det arves via fler gen. Slik sett er den genetiske massen(load) variabel.

Det er sannsynligvis ikke en strikt todeling her (heterofil eller homofil), men mer et kontinuum hva gjelder objektvalget for den seksuelle tiltrekning. Sett i dette perspektiv vil forsøk på å endre objektvalget være hensiktsløs for de som ligger i ytterpunktene av dette kontinuum. På den annen side kan en ikke se bort fra at de som ligger i midten _kan_ påvirkes til å svinge fra den ene siden av midten til den andre siden dersom de påvirkes og jobber aktivt for det selv. Slik kan muligens de kasus som beskrives i litteraturen forklares.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948545
Del på andre sider

''Ettersom det ikke er noe som tilsier slik "reorientering" fungerer, så er det egentlig enklere at folk blir akseptert for det de er.''

I Harald Eias Hjernevask-programmer ble det sagt fra en forsker at homofili er tillært og ikke medfødt. Og hvis det er tillært, er det åpenbart at det også kan bli avlært.

Personlig tror jeg at det i noen tilfeller er tillært, og i andre tilfeller medfødt.

''I Harald Eias Hjernevask-programmer ble det sagt fra en forsker at homofili er tillært og ikke medfødt.''

_Hvis_ det skulle kunne tillæres: Jeg tror nok heller at det er en del heterofile som er tillært... Siden man fra man er "3 år gammel" får spørsmål om kjæreste-materiale av motsatt kjønn ("se så søte de er, er det kjæresten din?" "Nå, har du vært ute og kikket på jentene?" "Noen kjekke gutter?") - så tror jeg det er en del som kanskje tipper over til å bli hetero, som kanskje ville vært homofile uten denne konstante påvirkningen. Pluss at det selvsagt er mye enklere det hele, å være heterofil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948546
Del på andre sider

Gjest Be 2 and 4 you

Din diskusjonsteknikk er en smule festlig, siden du påstår at din tro er riktigere enn min. For du bare tror du også.

Jeg har ikke avvist reorientering fullt og helt, men jeg tror ikke den virker slik du påstår, nemlig ved at man endrer seksuell legning. Jeg tror at man blir lært opp til å undertrykke sin egentlige legning, og at man lærer å leve på en annen måte.

Det er ikke noe stort poeng for oss å diskutere noe mer, du må gjerne tro på ditt så får jeg tro på mitt. Men du må gjerne vise disse vitnesbyrdene dine.

Jeg viser til innlegg fra NHD i denne "tråden". Som du ser, er ikke ekspertene like avvisende til "seksuell reorientering" som du. Men det kommer kanskje av at NHD er faglært i motsetning til deg? :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948565
Del på andre sider

Annonse

Jeg knytter noen kommentarer til diskusjonen.

Homofili er høyst sannsynlig arvelig via polygen arv. Dvs at det ikke er et eget gen for homofili, men at det arves via fler gen. Slik sett er den genetiske massen(load) variabel.

Det er sannsynligvis ikke en strikt todeling her (heterofil eller homofil), men mer et kontinuum hva gjelder objektvalget for den seksuelle tiltrekning. Sett i dette perspektiv vil forsøk på å endre objektvalget være hensiktsløs for de som ligger i ytterpunktene av dette kontinuum. På den annen side kan en ikke se bort fra at de som ligger i midten _kan_ påvirkes til å svinge fra den ene siden av midten til den andre siden dersom de påvirkes og jobber aktivt for det selv. Slik kan muligens de kasus som beskrives i litteraturen forklares.

'' På den annen side kan en ikke se bort fra at de som ligger i midten _kan_ påvirkes til å svinge fra den ene siden av midten til den andre siden dersom de påvirkes og jobber aktivt for det selv. ''

Men man skulle i alle fall tro at de som svinger fra "midten" og ut til en side, som regel svinges ut til den heterofile siden? Det er jo mot denne siden de fleste påvirkes - fra barnsben av.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948575
Del på andre sider

Reorientering handler om gjennom psykoterapi og andre behandlingsformer å reorientere, ikke undertrykke, en seksuell interesse. Mennesker som av en eller annen grunn ønsker å reorientere sin seksuelle interesse, bør vel møtes med samme type respekt som andre mennesker.

Selvsagt møter jeg dem med samme respekt. Jeg stiller meg bare veldig tvilende til at noen kan "reorientere" andres seksualitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346656-homofili/page/3/#findComment-2948615
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...