Gå til innhold

Akne og dosering av isotretinoin

Anbefalte innlegg

Gjest Richard22

Hei. Jeg er en mann på 22 år som har vært plaget med kviser de siste 7 årene. I januar 2009 begynte jeg på en isotretinoin-kur etter samtale med fastlegen. I 6 måneder inntok jeg 60 mg daglig før kuren var ferdig i månedskifte juni/juli. Da var jeg helt fri for kviser og tilværelsen så lys ut. Jeg hadde så 6 måneder (juli - desember) uten en eneste kvise. I januar 2010 fikk jeg tilbakefall. Kvisene begynte å poppe opp, og i midten av februar 2009 hadde jeg til en hver tid 3-4 kviser i ansiktet. I starten av mars hadde jeg også fått tilbake et par kviser på brystet, skuldrene og ryggen. Jeg ble bekymret siden jeg synes tilbakefallet akselererte, så jeg bestemte meg for å begynne på kur # 2 med isotretinoin. Fastlegen foreslår denne gangen en kur på 40 mg pr dag helt til jeg er kvisefri. Det jeg lurer på er om dette er den mest hensiktsmessige doseringen for å unngå tilbakefall etter endt kur? Jeg har lest litt rundt på Internett og det virker som isotretinoin dosen legene anbefaler varierer veldig. Det finnes til og med små damer som tar 80-100 mg daglig. Fastlegen min sier jeg jeg skal ta 40 mg daglig, blir ikke det da litt i det minste laget ettersom jeg er en stor mann på 90 kg? Det mest ideelle for meg med tanke på bivirkninger er så klart å holde dosen så lav som mulig og heller ta kuren over lang tid. Feks ta 40 mg daglig i 8 måneder. Nå tar jeg 40 mg og det holder faktisk kvisene borte, men hvis den lave dosen øker sjansen for tilbakefall er jeg så klart villig til å øke dosen. Selv om jeg pådrar meg "all verdens" bivirkninger. Hvordan er din erfaring med dine pasienter? Betyr antall mg daglig noe i det hele tatt? Eller er det bare lengden av kuren og antall mg totalt som betyr noe for å unngå tilbakefall? Kan også slenge inn et lite tilleggspørsmål: Finnes det noen hudprodukter/fuktighetskremer/tips eller triks som faktisk hjelper mot kviser utenom isotretinoin? Tusen takk for svar. Richard

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346657-akne-og-dosering-av-isotretinoin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Med det utgangspunkte du har nå, bør du ha en full kur med tilsammen 120-140 mg pr kg kroppsvekt, dvs 600 tbl (133 mg/kg) og du bør kunne ta 3-4 tbl dgl uten at det blir for mye, men ta hensyn til evt doseavhengige sideeffekter. Totaldosen er viktigst , men tror også har betydning å ha en rimeløig høy dagsdose.Tbl tas samlet til middag for best absorpsjon. Dersom man skal ha bare lokalbehandling anbefaler vi gjerne Dalacin og Differin , men det skal du ikke benytte mens du tar tbl , bare fuktighetskrem for å motvirke den tørre huden. Du finner flere bra fukt kremer på apoteket fra Vichy, Avene og LaRochePosay. Hilsen fra Hudlegen

Gjest kviser OG rynker :/

Heisann. Jeg ble bare nyskjerrig på hva slags bivirkninger som er vanlige ved denne medisinen, og hvikle bivirkninger du evt har fått? Jeg er en jente/dame på 38 år, som fremdeles ser ut som et pubertetstroll i ansiktet. I perioder på ryggen også. Har snakket med legen om denne medisinen, men han fraråder det pga alle bivirkningene. Så det har ikke blitt noe av. Kviser har jeg i fleng fremdeles.

Heisann. Jeg ble bare nyskjerrig på hva slags bivirkninger som er vanlige ved denne medisinen, og hvikle bivirkninger du evt har fått? Jeg er en jente/dame på 38 år, som fremdeles ser ut som et pubertetstroll i ansiktet. I perioder på ryggen også. Har snakket med legen om denne medisinen, men han fraråder det pga alle bivirkningene. Så det har ikke blitt noe av. Kviser har jeg i fleng fremdeles.

Jeg er kvinne og 39 år - og ble anbefalt disse tablettene av hudlegen i dag. Hun fortalte om bivirkninger, men at jeg skulle følges nøye opp. Jeg har ikke akne i ansiktet, men i nakken + at jeg har veldig fet hud og hodebunn. Jeg bruker MD produktene og de fungerer godt + Diane.

Jeg hadde ikke nølt med å tatt disse hvis jeg var plaget i fjeset! Da hadde jeg tatt eventuelle bivirkninger med på kjøpet.

Gjest Richard22

Hei. I løpet av min første kur på 6 mnd og nå 3 mnd inn i min andre kur er tørre lepper og tørr hud i ansiktet bivirkningene jeg plages mest med. Kan ikke gå noe sted uten lypsyl og fuktighetskrem. Plutselig kan det begynne å flasse av noe fryktelig i ansiktet, mens andre dager er huden bortimot normal. Ellers har tørre og røde øyne blitt et problem desto lenger ut i behandlingen jeg kommer. Her tror jeg øyedråper kan være løsningen på problemet, selv om jeg aldri har tatt det selv.

Disse er de vanligste bivirkningen til dette legemiddelet og de enste jeg har hatt. Ellers kan lette smerter i rygg, ledd og muskler forekomme men dette er mindre vanlig.

For deg som kvinne må du også passe på å ikke bli gravid mens du tar isotretinoin siden dette kan gi skader på fosteret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...