Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest 2121

Er gravid 21 uker,

har en liten sta toåring på rundt 12-13 kg

som ikke alltid er så villig til å gå...

eller vi har dårlig tid til barnehagen,

så da hender det seg hør og bør at jeg bærer henne det lille stykket,

er dette skadelig?

Hvor tungt er "tungt"? Jeg føler ikke hun er så tung, blir bare litt ekstra sliten

over lengre avstander :D

Har ikke hatt blødninger, så har ikke fått restriksjoner ang. det,

men en bør vel likevel være forsiktig`?

Har unngått tyngre ting som å flytte på store møbler,

bære mange handleposer og sånn, bærer maks en i hver hånd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346788-farlig-%C3%A5-b%C3%A6re-tungt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Tror ikke det er farlig med tanke på fosteret, men det kan være farlig for ryggen din, som er mer utsatt nå.

Særlig om du har tendenser til bekkenløsning eller i det hele tatt smerter i korsrygg/bekken (slik mange har når de er gravide) bør du være meget forsiktig med å bære.

Gjest trådstarter

Tror ikke det er farlig med tanke på fosteret, men det kan være farlig for ryggen din, som er mer utsatt nå.

Særlig om du har tendenser til bekkenløsning eller i det hele tatt smerter i korsrygg/bekken (slik mange har når de er gravide) bør du være meget forsiktig med å bære.

Nei, ryggen og bekkenet er fint ennå :)

Gjest trådstarter

Jeg tror ikke du trenger aa bekymre deg. Jeg loefter min 4-aaring paa 16 kilo og jeg er over termin...

Men hvorfor skaffer/bruker du ikke en trille? Du kan jo bare slaa den sammen og sette den igjen i barnehagen.

Ikke alltid hun vil sitte i trillen :)

Gjest Trådstarter

Moren min har skremt meg med spontanaborter...

en i hennes slekt mistet tre ganger pga hun hadde bært tunge flyttelass...

men det kan vel ikke sammenlignes med en liten toåring? :)

Føler ikke jeg overbelaster meg. Er det så tungt at jeg må ta i lar jeg være.

Og tar meg pauser om jeg bærer henne et stykke. Måtte bære henne litt en gang vi skulle gå en tur - uten vogn, og hun ble lei, vi kom jo aldri frem... puh det var slitsomt :)

Annonse

Gjest Elextra

Og tar meg pauser om jeg bærer henne et stykke. Måtte bære henne litt en gang vi skulle gå en tur - uten vogn, og hun ble lei, vi kom jo aldri frem... puh det var slitsomt :)

Det heter seg jo at om man er i risikogruppen for spontanaborter skal man holde seg helt i ro. Ellers har jeg (heldigvis) ingen erfaring og veldig begrenset kjennskap til temaet.

Det er ingen som vet hvordan det ville gått med henne enten hun hadde løftet eller ikke. Noen er utsatt for gjentatte spontanaborter og rådes derfor til å være forsiktige - men mye av grunnen er at de ikke skal bebreide seg selv dersom det går galt.

Det er nok av dem som har forsøkt å bli kvitt uønskede fostre ved å løfte tungt, bli utsatt for risting osv., uten å lykkes. Når det er sagt, kan det sikkert være lurt å holdet seg unna en tung flyttesjau.

Det er svært mange gravide som har et barn fra før som er mot slutten av "bærealderen". Det går bra for de aller fleste.

Gjest Elextra

En ting til - om du absolutt må bære toåringen, bør du bruke bæremeis eller annen måte på ryggen og ikke bære på ene hoften. Ikke med tanke på evt. spontanabort, men fordi det sliter veldig på kroppen å bære barn på den måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...