Gå til innhold

Gravid og forkjølet - solhattdråper?

Anbefalte innlegg

Kjære jordmor!

Jeg er gravid (9 uker 5 dager) og er nå blitt forkjølet med tett nese, tungt hode og frysninger. Ikke allverdens til sykdom akkurat, men slitsomt nok når jeg er under stort arbeidspress på jobb og sover svært dårlig om nettene (må opp og tisse i verste fall hver andre time).

Det jeg lurer på er om det er ok å ta såkalte "solhattdråper" (echinacea) når man er gravid. Disse bruker jeg vanligvis med god effekt når jeg blir forkjølet men kunne ikke se at det stod noe om hvorvidt de ikke bør tas under graviditeten.

Jeg er forøvrig litt fortvilet over jobbsituasjonen min fordi jeg ikke klarer å la være å jobbe overtid og stresse. Arbeidspresset er stort og jeg får enda større søvnproblemer dersom jeg går tidlig og lar arbeid ligge. Da tenker jeg meg gjennom søvnløse timer og kjenner nå at det røyner skikkelig på siden jeg i mange uker har hatt det slik at jeg må opp om nettene og jevnt over sover lite (får ikke sove om ettermiddagene). Jeg har en delt stilling og midlertidig engasjement, som jeg hadde håp om å få forlenget. Nå tror jeg imidlertid det er lite trolig og da vil jeg stå uten jobb omtrent samtidig som jeg går ut i permisjon. Jeg er veldig glad for å være gravid men bekymrer meg over at jeg ikke får tatt godt nok vare på meg selv. Jeg tenker at det ikke er galt å jobbe mye og opptre som normalt når man er gravid, så lenge det fungerer greit. Nå føler jeg meg imidlertid sliten, utilstrekkelig og frustrert. Orker ingenting annet enn jobb og er helt i koma når jeg er hjemme, noe som gjør at jeg heller ikke er flink til å få i meg nok sunn mat. Det går i lettvinte hurtigløsninger.

Drømmen om å bli gravid gikk endelig i oppfyllelse men nå savner jeg å kunne nyte tilværelsen litt mer og virkelig ta inn over meg at jeg er gravid, noe som er fjernt for meg fordi jeg aldri har tid til å tenke på det.

Et lite hjertesukk..

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg kan trøste deg med at slik du føler det nå, vil du neppe kjenne det om en måned. De aller fleste opplever det første trimester som et antiklimaks. Man ser ikke gravid ut, og har knapt begynt å kjenne at man virkelig er det. Likevel er trettheten, sårbarheten, irritabiliteten og gjerne uvelheten påtakelig i denne perioden. Det er helt klart viktig at du vare på deg selv, og sørge for å få i deg nok mat og sover tilstrekkelig. Håper du har en forståelsesfull partner, som kan støtte deg. Kanskje er det noen i huset som kan lage litt skikkelig, næringsrik mat til deg. Sørg for å ha litt frukt o.l. med deg på jobb i stedet for å hive i deg tomme kalorier.

Når det gjelder solhatt, har jeg ærlig talt litt usikker. Det står ingen ting om dette i felleskatalogen. Jeg vet at en del gravide tar dette middelet, selv om det strengt tatt er anbefalt at man ikke tar hverken naturmedisiner eller andre medikamenter i svangerskapet. Hva som er anbefalt for høyere hold, når det gjelder solhatt, er jeg altså ikke helt sikker på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...