Gå til innhold

Dattern skal slutte på SFO og jeg trenger råd...

Anbefalte innlegg

Gjest Pattakaka

Dattern min skal slutte på SFO fra høsten. Hun blir 11 år i februar. Jenta bor mest hos mor og har samvær med meg fra ons til mandag. Utfordringen her er at mor ønsker at jeg skal hente jenta rett fra skolen kl.13.00 slik at mor slipper å dra tidlig fra jobb og sitte med henne til jeg kommer. Hun har ikke sagt hvorfor men jeg forstår det slik at hun ikke vil at jenta skal ha med husnøkkel til meg. Det forstår jeg, og jeg vil heller ikke at hun skal ha med nøkkel til mitt hus til mor. Jeg mener forøvrig at jenta kan ta buss fra skolen når den er ferdig til meg. Det er snakk om 20 min busstur. Jeg vil selvfølgelig la henne ha en telefon, så mye penger en taxi ville koste om bussen ikke går og jeg vil kjøre den ruta sammen med henne på bussen slik at hun lærer dette godt. Hun er ei veldig oppegående jente og vil sikkert synes det er gøy. Men, nøkkelproblematikken vet jeg ikke hvordan jeg skal løse. Har noe her noen gode forslag?

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

4

• jubalong70

3

• Parasoll

2

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Kan du dra innom skolen hennes tidlig om morgenen og overlevere nøkkel den dagen hun skal til deg ?

Hvis hun selv synes det er greit å ta bussen til deg, så mener jeg det er en ok ordning. Et alternativ kan være å inngå en avtale om at hun er sammen med en klassekamerat etter skolen inntil du kan hente henne.

jubalong70

Forstår jeg det rett når hovedproblematikken ligger i at ingen av dere ønsker at jenta skal ha med husnøkkel hjem til den andre?

Hvorfor ikke? Dere tar vel ikke den andres husnøkkel?

Vår eldste sluttet på SFO i løpet av 3. klasse. Da var hun 8,5 år gammel. Fra da var hun alene hjemme til søstera eller vi voksne kom hjem. Det fungerte helt greit.

At ei jente på 11 takler å ta buss i 20 minutter er jeg fullstendig overbevist om. Dette baserer jeg på erfaringer fra mine egne jenter som nå er 10 og 9 år gamle. Jeg hadde uten problemer sendt dem med buss det stykket.

Ser ikke noe problem i at jenta kan ha husnøkkel til dere begge i ryggsekken sin...

Gjest togli

Et vennepar jeg kjenner har en slags "safe" utenfor hoveddøra si. "Safen" er liten, med plass til en nøkkel. For at safen skal åpnes slår man inn en kode og safedøra åpner seg - og vips har man nøkkelen :) Kanskje noe som kan passe for dere?

http://www.fakkelmannen.no/index.php?nr=90&case=4&id=184&idkategori=62&startrow=

Gjest Pattakaka

Forstår jeg det rett når hovedproblematikken ligger i at ingen av dere ønsker at jenta skal ha med husnøkkel hjem til den andre?

Vår eldste sluttet på SFO i løpet av 3. klasse. Da var hun 8,5 år gammel. Fra da var hun alene hjemme til søstera eller vi voksne kom hjem. Det fungerte helt greit.

At ei jente på 11 takler å ta buss i 20 minutter er jeg fullstendig overbevist om. Dette baserer jeg på erfaringer fra mine egne jenter som nå er 10 og 9 år gamle. Jeg hadde uten problemer sendt dem med buss det stykket.

Ser ikke noe problem i at jenta kan ha husnøkkel til dere begge i ryggsekken sin...

Problemet er at her er det snakk om to foreldre med meget høyt konfliktnivå, rettsaker politianmeldelser og masse bråk og spetakkel. Det er vel snakk om tillitt at ingen av oss ønsker nøkkel til hvert vårt hus skal ende opp hjemme hos den andre. Og det er selv om jeg ikke tror at min ex noen gang ville komme og låse seg inn her. Sjekket for morro skyld fingeravtrykksleser til døra, men det kostet en liten formue. Det finnes sikkert en lur ordning men jeg er tom for ideer.

Annonse

''Forstår jeg det rett når hovedproblematikken ligger i at ingen av dere ønsker at jenta skal ha med husnøkkel hjem til den andre? Hvorfor ikke? Dere tar vel ikke den andres husnøkkel?

''

Hehe... her tror jeg at du vil kunne møte ganske sterk motstand fra de som har gjennomgått vanskelige samlivsbrudd med høyt konfliktnivå i etterkant.

jubalong70

''Forstår jeg det rett når hovedproblematikken ligger i at ingen av dere ønsker at jenta skal ha med husnøkkel hjem til den andre? Hvorfor ikke? Dere tar vel ikke den andres husnøkkel?

''

Hehe... her tror jeg at du vil kunne møte ganske sterk motstand fra de som har gjennomgått vanskelige samlivsbrudd med høyt konfliktnivå i etterkant.

Jeg kan tenke meg at det er noe slikt som ligger bak. Uff, så vondt det må være - ikke minst for barnet.

jubalong70

Problemet er at her er det snakk om to foreldre med meget høyt konfliktnivå, rettsaker politianmeldelser og masse bråk og spetakkel. Det er vel snakk om tillitt at ingen av oss ønsker nøkkel til hvert vårt hus skal ende opp hjemme hos den andre. Og det er selv om jeg ikke tror at min ex noen gang ville komme og låse seg inn her. Sjekket for morro skyld fingeravtrykksleser til døra, men det kostet en liten formue. Det finnes sikkert en lur ordning men jeg er tom for ideer.

Jeg tenkte egentlig at det måtte ligge noe slikt bak. Uff, så vanskelig for dere alle :(

Er det noen mulighet for å legge en nøkkel utenfor huset? Da kan jenta legge igjen mors nøkkel når hun drar, og finne nøkkel til ditt hus når hun kommer dit?

Mrs. Wallace

Skaff dere en nøkkelboks, det er veldig kjekt:

http://www.skadedyrkontroll.biz/master-noekkelboks

Gjest Pattakaka

Dere er begge to gale når dere bruker barnet som straffemetode! Ta dere sammen, bli voksne, og la barnet få ha husnøkkel til de stedene hun bor!

Ærlig talt.

Lett å si. Med en slik holdning hadde du nok ikke overlevd under de omstendighetene det har vært her. Lykke til videre i livet.

Annonse

Gjest Bli voksne!

Lett å si. Med en slik holdning hadde du nok ikke overlevd under de omstendighetene det har vært her. Lykke til videre i livet.

Hvordan tror du datteren din har det oppi dette? Hva tror du hun tenker om manglende tillitt fra både mor og far? Hva tror du hun synes om bli brukt som skjold?

Tenk litt.

Dere er begge to gale når dere bruker barnet som straffemetode! Ta dere sammen, bli voksne, og la barnet få ha husnøkkel til de stedene hun bor!

Ærlig talt.

''Dere er begge to gale når dere bruker barnet som straffemetode! Ta dere sammen, bli voksne, og la barnet få ha husnøkkel til de stedene hun bor!''

Er så enig!

Innser at det er massive konflikter mellom foreldrene her, men de må utspille seg i instanser der barnet ikke er involvert.

Sier ikke at det er enkelt, men alle foredre bør tilstrebe seg å tenke på barnas beste.

Jenta må selvfølgelig ha nøkkel til til sine respektive hjem- uansett om det er et nøkkelskap eller en "fysisk" nøkkel.. Det viktigste er at hun føler seg trygg og hjemme, uansett om det er hos far eller mor.

Så får foreldrene ta kampene på andre arenaer - så lett og så vanskelig....

Så begge to velger å fortelle barnet uten å si noe, at dere overhodet ikke stoler på henne. Og ingen av dere har tenkt å være den "største" i saken. Stakkars barn.

Gjest Pattakaka

Så begge to velger å fortelle barnet uten å si noe, at dere overhodet ikke stoler på henne. Og ingen av dere har tenkt å være den "største" i saken. Stakkars barn.

Skulle gjerne fortalt deg hele historien så hadde du kanskje forstått. Men jeg trengte kun råd om det jeg spurte om og det har jeg fått. Dine kommentarer hører ikke hjemme her så lenge du ikke vet hele historien.

hidi, the scorpion

Skulle gjerne fortalt deg hele historien så hadde du kanskje forstått. Men jeg trengte kun råd om det jeg spurte om og det har jeg fått. Dine kommentarer hører ikke hjemme her så lenge du ikke vet hele historien.

Ikke bry deg om slike kommentarer;)

Duh.. jeg har en historie selv. Og det forandrer ikke det faktum at dere to forteller datteren deres at hun ikke er til å stole på. At hun vil la seg bruke av den andre forelderen.

Det er ikke noe i livet ditt som er så viktig som datteren din, og siden hun FÅR være hos mor. Så er ikke mor verre enn deg i alle fall. Og da er det dere to voksne som driter på droget om dere ikke makter å la ungen ha nøkkel til eget hjem uten å misbruke henne!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...