Gå til innhold

Dattern skal slutte på SFO og jeg trenger råd...

Anbefalte innlegg

Det eneste jeg klarer å tenke er at det er da jentas _hjem_ det er snakk om, hun er vel ikke på _besøk_ hos dere? Og når hun bor hos begge må hun selvfølgelig ha nøkkel til begge hus. Så får hun gjemme nøklene på et sikkert sted da, så verken du eller mor får tak i dem, hvis det er det dere er redde for? Hvis problemet er at hun kan rote bort nøklene så er det noe man må ta risken på når barna begynner å bli store. Hvis man forklarer hvor viktig det er at nøkler ikke blir borte klarer hun nok å passe på dem.

Når man har sluttet på SFO og kommer hjem før foreldrene kommer fra jobb må ungene få ha nøkkel.

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• EnolaGay

4

• jubalong70

3

• Parasoll

2

• Angustia

2

Mest aktive i denne tråden

Det eneste jeg klarer å tenke er at det er da jentas _hjem_ det er snakk om, hun er vel ikke på _besøk_ hos dere? Og når hun bor hos begge må hun selvfølgelig ha nøkkel til begge hus. Så får hun gjemme nøklene på et sikkert sted da, så verken du eller mor får tak i dem, hvis det er det dere er redde for? Hvis problemet er at hun kan rote bort nøklene så er det noe man må ta risken på når barna begynner å bli store. Hvis man forklarer hvor viktig det er at nøkler ikke blir borte klarer hun nok å passe på dem.

Når man har sluttet på SFO og kommer hjem før foreldrene kommer fra jobb må ungene få ha nøkkel.

Nøkkelboks er forresten en fin ting, det er mange som feks har sånn på hytta, når det er flere som deler hytte. Da kan man la nøkkelen ligge der: http://www.arcus-vita.no/webshop/category/4963

Duh.. jeg har en historie selv. Og det forandrer ikke det faktum at dere to forteller datteren deres at hun ikke er til å stole på. At hun vil la seg bruke av den andre forelderen.

Det er ikke noe i livet ditt som er så viktig som datteren din, og siden hun FÅR være hos mor. Så er ikke mor verre enn deg i alle fall. Og da er det dere to voksne som driter på droget om dere ikke makter å la ungen ha nøkkel til eget hjem uten å misbruke henne!

''Duh.. jeg har en historie selv. Og det forandrer ikke det faktum at dere to forteller datteren deres at hun ikke er til å stole på. At hun vil la seg bruke av den andre forelderen.

Det er ikke noe i livet ditt som er så viktig som datteren din, og siden hun FÅR være hos mor. Så er ikke mor verre enn deg i alle fall. Og da er det dere to voksne som driter på droget om dere ikke makter å la ungen ha nøkkel til eget hjem uten å misbruke henne!''

Kloke ord, tilredes!

Jeg har boligalarm fra sector alarm, den kan du slå av og på med mobiltelefonen. Ha alltid alarmen på og slå den av når datteren din skal låse seg inn. Jeg betaler i underkant av 400 kr i mnd, men det er kanskje verdt pengene å ikke dra datteren deres inn i den konflikten dere foreldre har mellom dere.

Jeg syns at hun kan ta bussen. Sønnen min er 9 år og gjør det når han bor hos far fordi han har flyttet til en annen bydel. Jeg var litt engstelig i begynnelsen fordi sønnen vår er litt sosete. Men han fikser det utmerket. Det er vanskelig å gå fra jobb så tidlig for de fleste! Høres ut som din eks prøver å gjøre det vanskelig for deg.

Annonse

Gjest Pattakaka

Så begge to velger å fortelle barnet uten å si noe, at dere overhodet ikke stoler på henne. Og ingen av dere har tenkt å være den "største" i saken. Stakkars barn.

Halllloooo....det er ikke barnet vi ikke stoler på men hverandre!!

mariaflyfly

Duh.. jeg har en historie selv. Og det forandrer ikke det faktum at dere to forteller datteren deres at hun ikke er til å stole på. At hun vil la seg bruke av den andre forelderen.

Det er ikke noe i livet ditt som er så viktig som datteren din, og siden hun FÅR være hos mor. Så er ikke mor verre enn deg i alle fall. Og da er det dere to voksne som driter på droget om dere ikke makter å la ungen ha nøkkel til eget hjem uten å misbruke henne!

Det handler ikke om å misbruke barnets tillit. Enkelte mennesker er såpass utspekulerte at det ikke koster dem en kalori å låne en nøkkel for å avlegget huset et besøk. Alternativt få kopiert opp nøkkelen. Synd, men sant.

Halllloooo....det er ikke barnet vi ikke stoler på men hverandre!!

Nei. Dere stoler ikke på datteren deres. Rett og slett. Du vil ikke at ungen din skal ha nøkkel til SITT eget hjem, fordi du mener at hun vil gjøre som mora sier og stikke deg i ryggen. Og mora mener det samme. Dere to respekterer ikke deres eget barn engang. Du tenker tanken at du kan ta nøkkelen til mors hjem fra barnet ditt! Og mor tenker det samme.

Gale begge to.

Jeg hadde heller tømt huset for ALT personlig før jeg hadde nektet ungene nøkler på et slikt grunnlag.

Gjest prust

Et vennepar jeg kjenner har en slags "safe" utenfor hoveddøra si. "Safen" er liten, med plass til en nøkkel. For at safen skal åpnes slår man inn en kode og safedøra åpner seg - og vips har man nøkkelen :) Kanskje noe som kan passe for dere?

http://www.fakkelmannen.no/index.php?nr=90&case=4&id=184&idkategori=62&startrow=

Ja, sånne safer er det flere her i området som har. De som har dem, er veldig fornøyde!

Det handler ikke om å misbruke barnets tillit. Enkelte mennesker er såpass utspekulerte at det ikke koster dem en kalori å låne en nøkkel for å avlegget huset et besøk. Alternativt få kopiert opp nøkkelen. Synd, men sant.

Helt sikkert. Men man har politi her i landet, det går an å bruke dem. Det går også an å sørge for at man finner ut om noen har låst seg inn som ikke skulle vært der. Fremfor å nekte egne barn nøkler til eget hjem.

mariaflyfly

Problemet er at her er det snakk om to foreldre med meget høyt konfliktnivå, rettsaker politianmeldelser og masse bråk og spetakkel. Det er vel snakk om tillitt at ingen av oss ønsker nøkkel til hvert vårt hus skal ende opp hjemme hos den andre. Og det er selv om jeg ikke tror at min ex noen gang ville komme og låse seg inn her. Sjekket for morro skyld fingeravtrykksleser til døra, men det kostet en liten formue. Det finnes sikkert en lur ordning men jeg er tom for ideer.

De dagene datteren din er hos deg i strekk, kan hun jo ha nøkkelen i sekken. Du må altså sørge for å få levert henne nøkkelen i løpet av onsdagen, slik at hun kommer seg inn i huset hjemme hos dere. Så beholder hun nøkkelen til mandag, da drar dere hjemmefra samtidig om morgenen, og hun trenger ikke ha nøkkel den dagen. Du kan begrunne det overfor henne at du gjerne vil ha kontroll på nøkkelen når hun ikke er hos deg. Det er lett at den kan bli borte.

Optimalt? Nei. Men jeg skjønner at du tenker som du gjør.

Onsdags morgen så tar hun ikke med seg nøkkel til mors hus. Mor må da dra hjemmefra etter datteren og selv sørge for å låse huset sitt.

Du drar innom skolen i løpet av dagen og gir datteren din en nøkkel. Datteren din tar bussen til deg og låser seg inn. Resten av uken hos deg har hun nøkkelen sin. Mandag morgen tar hun ikke med seg denne nøkkelen.

Alternativt kan du dra hjemom og låse opp for datteren din på det tidspunkt du vet hun kommer hjem, dersom det er nærmere i forhold til jobben din.

Annonse

Gjest hos oss

Uten å komme inn å problemstillingen rundt at det er trist at barnet ikke kan ha nøkkel til det som er hjemmet sitt / hjemmene sine: her er noen forslag:

Alarm: velg én kode på alarmen du bruker alle andre dager. og den dagen barnet skal låse seg inn, lar du være å skru på alarmen / sender barnet en sms med en engangskode du har lagt inn denne dagen / legger koden til alarmen i postkassen i en lukket konvolutt etc. Om du må ha på alarmen akkurat denne formiddagen, avhenger hvor sansynlig det er at utenforstående har kopiert nøkkelen og låser seg inn akkurat de timene mellom du har gått på jobb / barnet skal låse seg inn. I den situasjonen du er, vil alarm være smart i årene fremover også, når barnet kanskje har egen nøkkel til huset. Det vil være mer avskrekkende for utenforstående å åse seg inn med en lånt / kopiert nøkkel hvis man ikke vet om det står på en alarm. Alarm gir lavere forsikringspremie.

Nøkkelsafe: ha en spesialboks på husveggen / i garasjen, til denne trenger man nøkler som ikke kan kopieres, og den dagen barnet skal låse seg inn i huset, legger du husnøkkelen i safen. Antageligvis har barnet allerede gått til skolen med sin safenøkkel rundt halsen når du legger husnøkkelen i safen, så ingen kan snike seg inn disse timene. (søk på nøkkelsafe, så finner du info. Nøkkelsafe kan være praktisk i mange andre situasjoner også).

Eller legg nøkkelen et sted ute, og send en sms like før han kommer hjem, om hvor nøkkelen er. (fungerer selvsagt bare når barnet er stort nok til å ha egen mobil).

Gjest Elextra

Har ikke lest alle svarene du har fått, men hva med å ha alarm med kode tilknyttet alarmsentral, i tillegg til nøkkelen? Det har vi hjemme, uten at vi er i samme situasjon som deg ellers.

Åtteåringen vår kan koden, og er innprentet at han ikke skal si den til noen, selv ikke til sin lillebror.

Kunne ikke det være en løsning for dere? Da vil ikke din eks komme langt med bare nøkkelen.

Kjekt også å vite at en kan få utskrift av logg som viser hvem som har låst seg inn når med hvilken kode. Dvs. om du har mistanke om at koden er lekket...

Gjest Elextra

Et vennepar jeg kjenner har en slags "safe" utenfor hoveddøra si. "Safen" er liten, med plass til en nøkkel. For at safen skal åpnes slår man inn en kode og safedøra åpner seg - og vips har man nøkkelen :) Kanskje noe som kan passe for dere?

http://www.fakkelmannen.no/index.php?nr=90&case=4&id=184&idkategori=62&startrow=

Ser smart ut, men en kan jo fort lure på hvorfor en da ikke like godt monterer kodelås på døren?

Men kan hende er dette en billigere løsning.

Gjest Bli voksen!

Ser smart ut, men en kan jo fort lure på hvorfor en da ikke like godt monterer kodelås på døren?

Men kan hende er dette en billigere løsning.

Og hvordan skal man hindre den grymme forelder fra å lure koden ut av barnet?

Stakkars barn...

Gjest Elextra

Og hvordan skal man hindre den grymme forelder fra å lure koden ut av barnet?

Stakkars barn...

''Og hvordan skal man hindre den grymme forelder fra å lure koden ut av barnet?

''

Ja, men som sagt kan man av loggen se om noen har vært inne, når og med hvilken kode, og det vil kanskje bremse den grimme moren.

Gjest Bli voksen!

''Og hvordan skal man hindre den grymme forelder fra å lure koden ut av barnet?

''

Ja, men som sagt kan man av loggen se om noen har vært inne, når og med hvilken kode, og det vil kanskje bremse den grimme moren.

Huff, jeg synes det er helt forferdelig at voksne mennesker kan oppføre seg slik. Det er tross alt et menneske man har berørt på "de edleste deler".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...