Gå til innhold

brennkopper/herpes?

Anbefalte innlegg

Gjest undrende-m

i februar fikk jeg brennkopper i ansiktet og videre i skrittet.. fikk behandling av antibiotika, da jeg var ferdig med kuren gikk det ca 1 uke og jeg måtte starte en ny kur med enda flere tabletter.. før påsken hadde jeg og kjæresten sex, han hadde hatt ett utbrudd av munnsår, som var tørket inn og ikke væsket. noen dager etterpå fikk jeg ett nytt utbrudd neden til og noen prikker i ansiktet som jeg mener var brennkopper siden det var ganske så likt de andre gangene. legen påsto att det var bare betente hårsekker og kviser-noe jeg ikke har funnet helt ro med, så jeg behandlet det selv med brulidine i 8-9 dager og bort gikk det. Nå har jeg fått ett enda større utbrudd i skrittet, med store kvise aktig med blemme og hvitt i midten, blir bare flere og det svir mye når jeg går på toalettet. Jeg behandler med brulidine, men det funker liksom ikkje helt denne gangen. Kan jeg rett og slett blitt smittet av herpes el. er det brennkopper? Har jeg fått en antibiotikakur som eventuelt ikke har tatt viruset skikkelig..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346885-brennkopperherpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brennkopper spres utover veldig fort. Skyldes bakterie og kan behandles med antibiotika (brulidine salve- eller antibiotika i tablett/flytende form)

Herpes skyldes virus, og behandles ikke med antibiotika. Apoteket selger anti-herpes-salver reseptfritt.

er det ganske like symptom på de 2 da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346885-brennkopperherpes/#findComment-2947657
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er riktig, som sjøstjerna skriver: brennkopper er bakteriell infeksjon, i hovedsak forårsaket av streptokokker eller stafylokokker, evt. begge to. Slike infeksjoner kan være hissige, røde, varme og vonde, kan spre seg. De kan behandles med antibiotika, gjerne lokalt. De bør ikke forveksles med herpes, som forårsakes av virus. Herpes opptrer som regel i form av blemmer, som sprekker etterhvert. De har ikke så uttalt tendens til spredn ing. Det hender at bakteriker setter seg i herpeslesjoner. Da er det indisert med antibiotika. Ellers er det antiviral salve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/346885-brennkopperherpes/#findComment-2948988
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...