Gjest Mariiiii Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 Hei. Jeg har brukt p-piller i 7 år nå, Yasmin, og har ikke hatt noen vansker ifh til dette. Jeg skulle ha hatt mensen for 3 uker og har enda ikke fått den. Er bekymret for om jeg er gravid og har derfor tatt graviditetstester kjøpt på apoteket. Disse testene har vist : "ikke gravid", men jeg stoler ikke helt og holdent på disse testene. Min samboer og jeg har vært sammen i 6 år og vi er ikke klar for å bli foreldre enda, da vi begge er studenter. Jeg lurer på om du vet hva som gjør at jeg ikke har fått menstruasjon enda? Og hva anbefaler du meg å gjøre? Mvh. Mari 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346920-skulle-ha-hatt-mensen-for-3-uker-siden/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er ikke uvanlig at menstruasjonen kan utebli på p-pille. Det skyldes effekten av p-pillen som inneholder to hormoner, østrogen som stimulerer livmorslimhinnen til blødning og gestagen som hemmer denne virkningen. Det er en balanse mellom de to effekter så resultatet i de fleste tilfeller blir mindre blødning, men hos enkelte kan effekten av gestagen medføre at blødningen stopper helt opp, noe som bare er en fordel. Du har sjekket at du ikke er gravid, og da fortsetter du med p-pillen som du ellers skulle ha gjort det. Får du heller ikke blødning neste måned (altså i den pillefri uken), tar du ny test. Er den fortsatt negativ, trenger du ikke ta ytterligere tester, men fortsette med pillen som før. Det har ikke noe å si for fremtidig fruktbarhet om blødningen stopper opp. Den kommer tilbake så snart du stopper med pillen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/346920-skulle-ha-hatt-mensen-for-3-uker-siden/#findComment-2951327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.