Helmi Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Jeg har akkurat kjøpt meg en induksjonsovn. Må si jeg har blitt overrasket over lyden som kommer fra kokeplatene når en lager mat. Jeg har jo så klart kun kjeler og stekepanner som skal kunne brukes også på induksjon - men synes det er forskjell på dem i forhold til hvor mye lyd de lager. Har dette noen sammenheng med kvaliteten, tro?Jeg er innforstått at det skal komme _noe_ lyd... Er det slik med alle induksjonskomfyrer - eller har jeg vært uheldig med mitt valg av merke (=Gorenje)? 0 Siter
Sør Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Vår induksjonskoketopp lager da ikke lyd. Hva slags lyd er det snakk om (høy eller lav frekvens), og er det likt for alle plater og alle gryter? Med vennlig hilsen 0 Siter
Helmi Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Skrevet 11. mai 2010 Sør skrev (På 11.5.2010 den 14.52): Vår induksjonskoketopp lager da ikke lyd. Hva slags lyd er det snakk om (høy eller lav frekvens), og er det likt for alle plater og alle gryter? Med vennlig hilsen Hva slags lyd? Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... Høy eller lav frekvens? En mellomting. Det står i bruksanvisningen til både komfyren og til en av kjelene at det er vanlig at det kommer en lyd. Men det er altså ikke det? Hmmm.... 0 Siter
frosken Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Min induksjonsovn avgir en svært svak summende lyd som såvidt jeg har forstått, kommer fra en vifte. Lyden er så svak at jeg hadde glemt at den var der inntil jeg leste innlegget ditt i dag:-) 0 Siter
Mammantil3 Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Vi har en Miele induksjonstopp, og den hører vi lyd fra kun når vi åpner skuffa under. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Vi har induksjonstopp fra Gaggenau og hører kun litt susing når vi har den på helt fullt, altså på "boost"-funksjonen. Ellers er den så vidt jeg husker lydløs. Vi har stort sett bare solide stålkasseroller, men ville ikke tro kvaliteten på disse hadde noe å si. Er ikke bunnen magnetisk vil platen ganske enkelt ikke virke. 0 Siter
Helmi Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Skrevet 11. mai 2010 frosken skrev (På 11.5.2010 den 15.18): Min induksjonsovn avgir en svært svak summende lyd som såvidt jeg har forstått, kommer fra en vifte. Lyden er så svak at jeg hadde glemt at den var der inntil jeg leste innlegget ditt i dag:-) Viftelyden er en ting. Men dette er en summende lyd som jeg har skjønt har noe med det magnetiske å gjøre. Men nå begynner jeg jo å lure på om det er noe galt med komfyren... 0 Siter
Oldbjørg Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Samme her. Lager en pipelyd. Merket er Beha. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Helmi skrev (På 11.5.2010 den 15.34): Viftelyden er en ting. Men dette er en summende lyd som jeg har skjønt har noe med det magnetiske å gjøre. Men nå begynner jeg jo å lure på om det er noe galt med komfyren... Jeg hører en lyd om jeg har ørlite vann i kasserollen og har platen på maks ("boost"). Det har med at kasserollen vibrerer på platen å gjøre. Men om det kun er ørlite vann og full guffe koker jo vannet på et halvt minutt eller noe sånt. 0 Siter
Gjest hurra for det Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Helmi skrev (På 11.5.2010 den 15.34): Viftelyden er en ting. Men dette er en summende lyd som jeg har skjønt har noe med det magnetiske å gjøre. Men nå begynner jeg jo å lure på om det er noe galt med komfyren... Kanskje det er deg det er noe "galt" med? Jeg er "lyd-allergiker" og hører mye som ikke andre hører ps. for ordens skyld: det er seriøst OG humoristisk ment! 0 Siter
Helmi Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Skrevet 11. mai 2010 hurra for det skrev (På 11.5.2010 den 15.37): Kanskje det er deg det er noe "galt" med? Jeg er "lyd-allergiker" og hører mye som ikke andre hører ps. for ordens skyld: det er seriøst OG humoristisk ment! Vi er 5 stk. her som hører lyden... 0 Siter
EnolaGay Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Helmi skrev (På 11.5.2010 den 15.34): Viftelyden er en ting. Men dette er en summende lyd som jeg har skjønt har noe med det magnetiske å gjøre. Men nå begynner jeg jo å lure på om det er noe galt med komfyren... Nei den er slik. Har en Gorenje innebygget induksjonsovn selv og den høres ut som et lite fjernstyrt helikopter... Man venner seg til den. Og etterhver slutter man å høre lyden. ;0) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Hadde tidligere en induksjonstopp som laget ganske mye lyd. Det var forskjell på grytene hvor mye lyd den laget. Har nå en annen induksjonstopp som lager mye mindre lyd. Ingen av dem Gorenje. 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Vi har induksjonstopp fra AEG, den lager også lyd. Summende lyd. 0 Siter
Helmi Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Skrevet 11. mai 2010 Takk for svar, alle sammen Da trekker jeg konklusjonen at den lyden vi hører, "skal" være der. 0 Siter
Gjest varsity Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 Jeg er blitt fortalt at lyden kommer av typen kasserolle. Vi har hatt to induksjonsovner av ulike merker, og har hatt denne lyden på begge to. Muligens fordi vi har de samme kasserollene...? 0 Siter
Helmi Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Skrevet 11. mai 2010 varsity skrev (På 11.5.2010 den 18.39): Jeg er blitt fortalt at lyden kommer av typen kasserolle. Vi har hatt to induksjonsovner av ulike merker, og har hatt denne lyden på begge to. Muligens fordi vi har de samme kasserollene...? Ja, det er nok forskjeller der. Kjøpte et fint og dyrt sett som bråker noe alldeles forferdelig mens andre typer lager mindre lyd... 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 11. mai 2010 Skrevet 11. mai 2010 varsity skrev (På 11.5.2010 den 18.39): Jeg er blitt fortalt at lyden kommer av typen kasserolle. Vi har hatt to induksjonsovner av ulike merker, og har hatt denne lyden på begge to. Muligens fordi vi har de samme kasserollene...? Tror det er både og. Vi hadde tidligere en induksjonstopp der noen av grytene våre bråkte mye mer enn andre. Men etter vi skiftet topp (av helt andre grunner, altså) er det ingen av grytene som bråker. Det er de samme grytene som før. Så det er nok forskjell både på gryter og på koketopper. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.