Gå til innhold

Foreldresamarbeid


Gjest FAU-lederen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    6

  • grot

    6

  • jubalong70

    3

  • trollemor;o)

    3

Mest aktive i denne tråden

I det ordet legger jeg at foreldrene skal hjelpe med lekser i noen grad (ikke overta for lærer), at foreldre skal møte på foreldremøter og foreldresamtaler, at foreldre stiller på dugnader, avslutninger og andre arrangement i regi av skolen (alt dette i den grad man har anledning, men man bør prøve å prioritere det). Det inkluderer også å holde skolen informert om sykdom, fravær og eventuelle andre viktige begivenheter i barnets liv.

Jeg legger også i ordet at skolen holder foreldrene informerte om hva som skjer på skolen, og gir beskjed om ting i god tid. At foreldrene blir tatt med på råd, og har en viss påvirkningskraft i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel egentlig foreldre/skole-samarbeid eller hjem/skole - samarbeid.

Min erfaring er at dette begrepet tas fram hver gang det er ønskelig at foreldrene skal følge opp eller foreta seg et eller annet. Jeg har aldri hørt det i forbindelse med at skolen forplikter seg til noe. Ikke dermed sagt at skolen ikke gjør noenting, det er bare en litt underlig bruk av et uttrykk jeg forbinder med noe tosidig.

Jeg er lærerbarn og i utgangspunktet svært positiv og lojal overfor skolen, bare så det er sagt.

Men når det kommer et skriv der begrepet brukes, står det aldri noe om hva skolen "til gjengjeld" forplikter seg til, det er bare en oppramsing av hva foreldrene må gjøre, huske og ta ansvar for. Dette er sikkert fordi skolen regner ansvaret sitt som en selvfølge, men når vi til og med iblant må signere på "kontrakter" og sende dem tilbake, burde de inneholde punkter som angår begge parter

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel egentlig foreldre/skole-samarbeid eller hjem/skole - samarbeid.

Min erfaring er at dette begrepet tas fram hver gang det er ønskelig at foreldrene skal følge opp eller foreta seg et eller annet. Jeg har aldri hørt det i forbindelse med at skolen forplikter seg til noe. Ikke dermed sagt at skolen ikke gjør noenting, det er bare en litt underlig bruk av et uttrykk jeg forbinder med noe tosidig.

Jeg er lærerbarn og i utgangspunktet svært positiv og lojal overfor skolen, bare så det er sagt.

Men når det kommer et skriv der begrepet brukes, står det aldri noe om hva skolen "til gjengjeld" forplikter seg til, det er bare en oppramsing av hva foreldrene må gjøre, huske og ta ansvar for. Dette er sikkert fordi skolen regner ansvaret sitt som en selvfølge, men når vi til og med iblant må signere på "kontrakter" og sende dem tilbake, burde de inneholde punkter som angår begge parter

synes

Det har du jammen helt rett i laban. Når det er snakk om skole-hjem-samarbeid så bør jammen skolen også poengtere sitt ansvarsområde oppi det hele. Jeg tror nok det ligger mye i det du sa om at skolen ser sitt ansvarsområde som en selvfølge, men det hadde sikkert likevel vært lurt å skriftliggjort det.

Nå kan ikke jeg huske at vi på vår skole faktisk sender ut noen slike skjemaer da. Men vi har ofte , som en egen sak på foreldremøtene, "Forventninger til heimen". g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i dag gitt

Det heter vel egentlig foreldre/skole-samarbeid eller hjem/skole - samarbeid.

Min erfaring er at dette begrepet tas fram hver gang det er ønskelig at foreldrene skal følge opp eller foreta seg et eller annet. Jeg har aldri hørt det i forbindelse med at skolen forplikter seg til noe. Ikke dermed sagt at skolen ikke gjør noenting, det er bare en litt underlig bruk av et uttrykk jeg forbinder med noe tosidig.

Jeg er lærerbarn og i utgangspunktet svært positiv og lojal overfor skolen, bare så det er sagt.

Men når det kommer et skriv der begrepet brukes, står det aldri noe om hva skolen "til gjengjeld" forplikter seg til, det er bare en oppramsing av hva foreldrene må gjøre, huske og ta ansvar for. Dette er sikkert fordi skolen regner ansvaret sitt som en selvfølge, men når vi til og med iblant må signere på "kontrakter" og sende dem tilbake, burde de inneholde punkter som angår begge parter

synes

Hm... Jeg synes nå at skolen har nok forpliktelser i forhold til elever og foreldre, jeg da, om de ikke skal gjøre *"gjengjeld" om foreldrene deltar på en dugnad, liksom...

Tenk bare på alt lovverket skolen er forpliktet til å følge! I tillegg vil foreldre ikke at ungene skal ha lekser (skolen/kommunene fikser leksehjelp), folkeskikk skal ungene lære på skolen, skolen skal sørge for at ungene våre er nok fysisk aktive (Fysak), foreldre roper opp om skiturer, men unger stiller uten brukbart utstyr, med det til følge at ingen kan dra. Skolen har jo tross alt ansvaret for ungene på skitur, og når unger kommer uten longs, med tynne bomullssokker og uten skisko, kommer man seg bare ikke på tur...

Er det noen i dette landet som ikke har forpliktelser, må det være foreldrene. De har krav og rettigheter på sin side nesten uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det ordet legger jeg at foreldrene skal hjelpe med lekser i noen grad (ikke overta for lærer), at foreldre skal møte på foreldremøter og foreldresamtaler, at foreldre stiller på dugnader, avslutninger og andre arrangement i regi av skolen (alt dette i den grad man har anledning, men man bør prøve å prioritere det). Det inkluderer også å holde skolen informert om sykdom, fravær og eventuelle andre viktige begivenheter i barnets liv.

Jeg legger også i ordet at skolen holder foreldrene informerte om hva som skjer på skolen, og gir beskjed om ting i god tid. At foreldrene blir tatt med på råd, og har en viss påvirkningskraft i skolen.

Signerer! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm... Jeg synes nå at skolen har nok forpliktelser i forhold til elever og foreldre, jeg da, om de ikke skal gjøre *"gjengjeld" om foreldrene deltar på en dugnad, liksom...

Tenk bare på alt lovverket skolen er forpliktet til å følge! I tillegg vil foreldre ikke at ungene skal ha lekser (skolen/kommunene fikser leksehjelp), folkeskikk skal ungene lære på skolen, skolen skal sørge for at ungene våre er nok fysisk aktive (Fysak), foreldre roper opp om skiturer, men unger stiller uten brukbart utstyr, med det til følge at ingen kan dra. Skolen har jo tross alt ansvaret for ungene på skitur, og når unger kommer uten longs, med tynne bomullssokker og uten skisko, kommer man seg bare ikke på tur...

Er det noen i dette landet som ikke har forpliktelser, må det være foreldrene. De har krav og rettigheter på sin side nesten uansett.

Det er absolutt ikke "gjengjeld" i forhold til ekstraordinære ting som dugnader jeg mener.

Jeg mener at når man lager kontraktsliknende skriv om hva foreldrene forplikter seg til - sørge for at det leses X minutter hver dag, føre det på et skjema, få det inn i riktig type arkiv (for å ta ett eksempel fra ett fag) - og setter en overskrift om "samarbeid" på det og forlanger underskrift, så kunne den andre part for ordens skyld skrive noen ord om hva som skal skje fra den kanten også.

Noen ganger ser det ut som om jeg f.eks. forplikter meg til å lære ungen gangetabellen, mens skolen på sin side lover å sjekke etter 4 uker om jeg har klart det eller ikke. Det er svært nær delegering, ikke samarbeid.

Ved et samarbeid har begge parter visse forpliktelser og en viss innflytelse. Blir den ene part bare orientert om pliktene uten å ha noen påvirkningsmulighet eller innflytelse å snakke om, kan det hete noe annet

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

''Hva legger du i ordet?

''

At en god del av barnas læring er delegert til foreldrene ;)

He-he, det høres jo litt kjedelig ut, da. Men - det er nå slik at det er vi foreldre som er ansvarlige for barnas læring, og vi har vel allerede delegert til skolen/lærerne. :-) Kanskje lærerne vil sende tilbake noe, slik som å lære klokka og knytte sko? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Det heter vel egentlig foreldre/skole-samarbeid eller hjem/skole - samarbeid.

Min erfaring er at dette begrepet tas fram hver gang det er ønskelig at foreldrene skal følge opp eller foreta seg et eller annet. Jeg har aldri hørt det i forbindelse med at skolen forplikter seg til noe. Ikke dermed sagt at skolen ikke gjør noenting, det er bare en litt underlig bruk av et uttrykk jeg forbinder med noe tosidig.

Jeg er lærerbarn og i utgangspunktet svært positiv og lojal overfor skolen, bare så det er sagt.

Men når det kommer et skriv der begrepet brukes, står det aldri noe om hva skolen "til gjengjeld" forplikter seg til, det er bare en oppramsing av hva foreldrene må gjøre, huske og ta ansvar for. Dette er sikkert fordi skolen regner ansvaret sitt som en selvfølge, men når vi til og med iblant må signere på "kontrakter" og sende dem tilbake, burde de inneholde punkter som angår begge parter

synes

Det høres jo litt merkelig ut, ja, at dere skal signere på samarbeidsavtaler uten at læreplanen/de individuelle målene til eleven blir lagt ved. Det burde dere kanskje ta opp med lærerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Hm... Jeg synes nå at skolen har nok forpliktelser i forhold til elever og foreldre, jeg da, om de ikke skal gjøre *"gjengjeld" om foreldrene deltar på en dugnad, liksom...

Tenk bare på alt lovverket skolen er forpliktet til å følge! I tillegg vil foreldre ikke at ungene skal ha lekser (skolen/kommunene fikser leksehjelp), folkeskikk skal ungene lære på skolen, skolen skal sørge for at ungene våre er nok fysisk aktive (Fysak), foreldre roper opp om skiturer, men unger stiller uten brukbart utstyr, med det til følge at ingen kan dra. Skolen har jo tross alt ansvaret for ungene på skitur, og når unger kommer uten longs, med tynne bomullssokker og uten skisko, kommer man seg bare ikke på tur...

Er det noen i dette landet som ikke har forpliktelser, må det være foreldrene. De har krav og rettigheter på sin side nesten uansett.

Det er vel læreplanen/pensum som er skolens/lærernes forpliktelse i utgangspunktet, men som du sier - det er litt i overkant mye slapphet hos foreldregruppa når ting i læreplanen ikke kan gjennomføres pga. for lite oppfølging hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Det er absolutt ikke "gjengjeld" i forhold til ekstraordinære ting som dugnader jeg mener.

Jeg mener at når man lager kontraktsliknende skriv om hva foreldrene forplikter seg til - sørge for at det leses X minutter hver dag, føre det på et skjema, få det inn i riktig type arkiv (for å ta ett eksempel fra ett fag) - og setter en overskrift om "samarbeid" på det og forlanger underskrift, så kunne den andre part for ordens skyld skrive noen ord om hva som skal skje fra den kanten også.

Noen ganger ser det ut som om jeg f.eks. forplikter meg til å lære ungen gangetabellen, mens skolen på sin side lover å sjekke etter 4 uker om jeg har klart det eller ikke. Det er svært nær delegering, ikke samarbeid.

Ved et samarbeid har begge parter visse forpliktelser og en viss innflytelse. Blir den ene part bare orientert om pliktene uten å ha noen påvirkningsmulighet eller innflytelse å snakke om, kan det hete noe annet

synes

Jeg har ikke hørt om et slik "samarbeid" før. Er det lov å spørre hvor i landet du hører til? (Jeg spør fordi jeg lurer på ekte, dette synes jeg høres veldig, veldig lite konstruktivt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

Det har du jammen helt rett i laban. Når det er snakk om skole-hjem-samarbeid så bør jammen skolen også poengtere sitt ansvarsområde oppi det hele. Jeg tror nok det ligger mye i det du sa om at skolen ser sitt ansvarsområde som en selvfølge, men det hadde sikkert likevel vært lurt å skriftliggjort det.

Nå kan ikke jeg huske at vi på vår skole faktisk sender ut noen slike skjemaer da. Men vi har ofte , som en egen sak på foreldremøtene, "Forventninger til heimen". g

Hos dere - hva er "forventninger til heimen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FAU-lederen

Det er absolutt ikke "gjengjeld" i forhold til ekstraordinære ting som dugnader jeg mener.

Jeg mener at når man lager kontraktsliknende skriv om hva foreldrene forplikter seg til - sørge for at det leses X minutter hver dag, føre det på et skjema, få det inn i riktig type arkiv (for å ta ett eksempel fra ett fag) - og setter en overskrift om "samarbeid" på det og forlanger underskrift, så kunne den andre part for ordens skyld skrive noen ord om hva som skal skje fra den kanten også.

Noen ganger ser det ut som om jeg f.eks. forplikter meg til å lære ungen gangetabellen, mens skolen på sin side lover å sjekke etter 4 uker om jeg har klart det eller ikke. Det er svært nær delegering, ikke samarbeid.

Ved et samarbeid har begge parter visse forpliktelser og en viss innflytelse. Blir den ene part bare orientert om pliktene uten å ha noen påvirkningsmulighet eller innflytelse å snakke om, kan det hete noe annet

synes

Forresten: Hva skal til for å få til et foreldresamarbeid, tror du? Altså, er det noe annet enn å synliggjøre sin forpliktelse skolen/kommunen kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

I det ordet legger jeg at foreldrene skal hjelpe med lekser i noen grad (ikke overta for lærer), at foreldre skal møte på foreldremøter og foreldresamtaler, at foreldre stiller på dugnader, avslutninger og andre arrangement i regi av skolen (alt dette i den grad man har anledning, men man bør prøve å prioritere det). Det inkluderer også å holde skolen informert om sykdom, fravær og eventuelle andre viktige begivenheter i barnets liv.

Jeg legger også i ordet at skolen holder foreldrene informerte om hva som skjer på skolen, og gir beskjed om ting i god tid. At foreldrene blir tatt med på råd, og har en viss påvirkningskraft i skolen.

Veldig konkret! :-)

I ordet "foreldresamarbeid" - kan det også være samarbeid mellom foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

He-he, det høres jo litt kjedelig ut, da. Men - det er nå slik at det er vi foreldre som er ansvarlige for barnas læring, og vi har vel allerede delegert til skolen/lærerne. :-) Kanskje lærerne vil sende tilbake noe, slik som å lære klokka og knytte sko? :-)

''Kanskje lærerne vil sende tilbake noe, slik som å lære klokka og knytte sko?''

Hehe, du kan så si!

Men må si jeg blir litt overrasket når barnet mitt får mattelekse som gjelder helt nye ting de overhodet ikke har gått gjennom på skolen, det har skjedd et par ganger. Nå KAN det hende de har vært innom emnet, min sønn har en tendens til å la tankene fly og ikke følge med til enhver tid. Men tror ikke han er alene om dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos dere - hva er "forventninger til heimen"?

"Forventinger til heimen" kan gå på at vi forventer at foreldre følger opp ordenreglementet som vi har ved skolen. Det kan dreie seg om hvilke kanaler vi ønsker kontakt med foreldre, dvs ringetider, om man kan sende meldinger eller bør bruke mail. I tillegg kommer det med lekser, at det forventes at foreldre følger opp og hjelper i den grad de kan, og at de gir tilbakemeldinger om lekemengden blir feil. Vi har flere punkter her men jegkommer bare ikke på flere i farta:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kanskje lærerne vil sende tilbake noe, slik som å lære klokka og knytte sko?''

Hehe, du kan så si!

Men må si jeg blir litt overrasket når barnet mitt får mattelekse som gjelder helt nye ting de overhodet ikke har gått gjennom på skolen, det har skjedd et par ganger. Nå KAN det hende de har vært innom emnet, min sønn har en tendens til å la tankene fly og ikke følge med til enhver tid. Men tror ikke han er alene om dét.

Lekser _skal_ være repetisjon av kjent stoff. Om læreren gir nytt stoff i lekse så er han helt på jordet, slikt skal ikke skje.

Men som du sier så er ikke stoffet nødvendigvis nytt selv om barnet hevder å aldri ha hørt om dette før, he he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig konkret! :-)

I ordet "foreldresamarbeid" - kan det også være samarbeid mellom foreldrene?

Tja, kanskje det. Har ikke tenkt på det. Men, man kan kanskje si at det også ligger slike ting som felles regler for bursdagsinvitasjoner f.eks., og det å bli med hjem osv.

Kanskje også besøksgrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FAU-lederen

''Kanskje lærerne vil sende tilbake noe, slik som å lære klokka og knytte sko?''

Hehe, du kan så si!

Men må si jeg blir litt overrasket når barnet mitt får mattelekse som gjelder helt nye ting de overhodet ikke har gått gjennom på skolen, det har skjedd et par ganger. Nå KAN det hende de har vært innom emnet, min sønn har en tendens til å la tankene fly og ikke følge med til enhver tid. Men tror ikke han er alene om dét.

Som Grot sier, lekser skal være kjent stoff, men som unger flest _kan_ de jo glemme ting også. Vi har opplevd det samme her, at barnet påstår at det er ukjent lekse, men så viser det seg at det er gjennomgått tidlig i uka.

Snakkes det om foreldresamarbeid på skolen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...