Gå til innhold

Foreldresamarbeid


Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Er du meg? Jeg har akkurat den følelsen hver gang vi gjør lekser: kan det være så innihampen vanskelig å bare sette seg ned og gjøre de fordømte leksene?? Istedet for å bruke to timer på å tvære det ut?!

Lever i håpet om at skolen skal klare å vekke noen indre motivasjoner og glede, men foreløpig blir det med håpet. Jeg klarer det i hvertfall ikke alene.

He-he. Nei, jeg er visst meg og ikke deg. ;-)

Jeg vet ikke hva som er "galt" med skolen i dag. Jeg er totalt utbrent i mine iherdige arbeidsinnsater og forsøk på å få gjort alt av lekser.

Fra å selv ha vært skoleflink, og elsket skole- er det nå helt motsatt.

Heldigvis er de yngste skoleflinke, og noen lunde selvdrevne (ikke ambisiøs dog, så selv om evnene er der så gidder dem ikke gjøre mer enn de må). Jeg er glad de driver seg selv, for jeg klarer ikke følge dem opp. Jeg er totalt "brukt opp" på de eldste. Nå leser jeg knapt ukeplanene.... (kanskje jeg får meg med 20% av dem???)

Fortsetter under...

  • Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    6

  • grot

    6

  • jubalong70

    3

  • trollemor;o)

    3

Mest aktive i denne tråden

Gjest MayLynn

Er du meg? Jeg har akkurat den følelsen hver gang vi gjør lekser: kan det være så innihampen vanskelig å bare sette seg ned og gjøre de fordømte leksene?? Istedet for å bruke to timer på å tvære det ut?!

Lever i håpet om at skolen skal klare å vekke noen indre motivasjoner og glede, men foreløpig blir det med håpet. Jeg klarer det i hvertfall ikke alene.

Og er dere meg???

Gjest Elextra

he he, jeg må si at jeg blir overrasket over at du faktisk tror at de ikke har gjennomgått det på skolen... Snakk om å være negativt innstillt til lærere og skole!!

''he he, jeg må si at jeg blir overrasket over at du faktisk tror at de ikke har gjennomgått det på skolen...''

Det var da måte på arroganse?

Et par ganger har vi faktisk ikke vært eneste forelder som har lurt på om de har gått gjennom et tema i leksene. I min sønns klasse er jentene ofte tilsynelatende mer oppvakte og får med seg mer av det som skjer (slik er det ofte). Jeg ringer derfor av og til til jentemødrene og spør om deres datter har lært det barna har i lekse. Og noen ganger har de altså lurt på det samme.

Nå er det slik at de får ukelekser, og det har hendt de har gått gjennom temaet f.eks. onsdagen eller torsdagen. Men det vet vi jo ikke når vi får leksen mandag, og som mange andre av de andre foreldrene har vi mandag som den store leksedagen.

Gjest Elextra

Selvfølgelig har du rett. Klart de skal gjøre det for seg selv, og ha en indre motivasjon for å lære både engelsk, nynorsk, matte og fysikk.

Er det mange barn som har det?

En generell indre motivasjon høres voldsomt ut for en åtte- eller niåring, men det er helt sikkert forskjell. Jeg merker at min førsteklassing er mer nysgjerrig på å lære nytt enn min tredjeklassing, som gjerne er fornøyd med tingenes tilstand (stillstand ;)).

Men også tredjeklassingen erfarerer glimtvis at ting blir mer moro når han skjønner mer av hva det dreier seg om, og dette gir jo en motivasjon til å lære. Men å si at han har skjønt dette generelt blir å trekke det langt.

he he, jeg må si at jeg blir overrasket over at du faktisk tror at de ikke har gjennomgått det på skolen... Snakk om å være negativt innstillt til lærere og skole!!

''Snakk om å være negativt innstillt til lærere og skole!!''

Nå må du gi deg litt. Hun er da vel ikke negativ selv om hun antyder at slikt kan forekomme? Tror du virkelig ikke det skjer fra tid til annen? Aldri på noen skole, i noen klasse, for noen lærer?

Ukeplanene er vanligvis ferdige fredag eller mandag. Selvsagt kan det skje at det settes opp lekser, f.eks. til slutten av uka, som man allikevel ikke får gjennomgått lærestoffet til, selv om dette var planen noen dager i forveien. For noen skjer dette sikkert bare unntaksvis, for andre - alle lærere er faktisk ikke verdensmestere i planlegging - hender det ganske ofte. Spesielt når ukeplanene er felles for hele trinnet. På vår skole er det 5 klasser på det trinnet jeg har barn i. Det er soleklart at det hender at ikke alle rekker dit de har tenkt i alle fag.

For noen lærere skjer dette såpass ofte at vi merker det ganske godt. Vennligst ikke påstå at dette er noe vi foreldre innbiller oss fordi vi er så negative.

Annonse

Gjest sjøstjerna

En generell indre motivasjon høres voldsomt ut for en åtte- eller niåring, men det er helt sikkert forskjell. Jeg merker at min førsteklassing er mer nysgjerrig på å lære nytt enn min tredjeklassing, som gjerne er fornøyd med tingenes tilstand (stillstand ;)).

Men også tredjeklassingen erfarerer glimtvis at ting blir mer moro når han skjønner mer av hva det dreier seg om, og dette gir jo en motivasjon til å lære. Men å si at han har skjønt dette generelt blir å trekke det langt.

Min eldste var kjempemotivert. Men skolen var egentlig en "forvokst barnehage". De skulle ikke lære hverken å lese eller regne. H*n ønsket lekser, og ønsket utvide horisonten. Den gang ei. Dette var rett etter reformen, og det skulle lekes. For en skuffelse for barnet.

Da skolen endelig ønsket at ungene skulle lære fag, var hadde ungen lært at på skolen lekte man.

Min eldste var kjempemotivert. Men skolen var egentlig en "forvokst barnehage". De skulle ikke lære hverken å lese eller regne. H*n ønsket lekser, og ønsket utvide horisonten. Den gang ei. Dette var rett etter reformen, og det skulle lekes. For en skuffelse for barnet.

Da skolen endelig ønsket at ungene skulle lære fag, var hadde ungen lært at på skolen lekte man.

Hvor gammel er din eldste? Startet h*n på skolen etter innføringen av Kunnskapsløftet? Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over tidlig fagfokus og god tilnærming til fagene. Både norsk, matematikk og engelsk har det vært seriøst driv på helt siden første uke. Og tilpasset opplegg for de som arbeider raskere enn tempoet det er lagt opp til.

Gjest sjøstjerna

Hvor gammel er din eldste? Startet h*n på skolen etter innføringen av Kunnskapsløftet? Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over tidlig fagfokus og god tilnærming til fagene. Både norsk, matematikk og engelsk har det vært seriøst driv på helt siden første uke. Og tilpasset opplegg for de som arbeider raskere enn tempoet det er lagt opp til.

Ja, første kull.

Opplegget var bedre når yngstebarnet startet. Så ting har jo utviklet seg. :-)

Gjest Elextra

Min eldste var kjempemotivert. Men skolen var egentlig en "forvokst barnehage". De skulle ikke lære hverken å lese eller regne. H*n ønsket lekser, og ønsket utvide horisonten. Den gang ei. Dette var rett etter reformen, og det skulle lekes. For en skuffelse for barnet.

Da skolen endelig ønsket at ungene skulle lære fag, var hadde ungen lært at på skolen lekte man.

Ja, men dette er annerledes nå, nå lærer de både og lese, skrive og regne i første klasse.

Slik var det også for min nå tredjeklassing da han gikk i fjørste. De hadde en flink lærer, og lærte overraskende mye. Problemet var at annenklasseplanen ikke var særlig endret, så det meste av andre klasse gikk nok med til repetisjon....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...