Gjest sjøstjerna Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Er du meg? Jeg har akkurat den følelsen hver gang vi gjør lekser: kan det være så innihampen vanskelig å bare sette seg ned og gjøre de fordømte leksene?? Istedet for å bruke to timer på å tvære det ut?! Lever i håpet om at skolen skal klare å vekke noen indre motivasjoner og glede, men foreløpig blir det med håpet. Jeg klarer det i hvertfall ikke alene. He-he. Nei, jeg er visst meg og ikke deg. ;-) Jeg vet ikke hva som er "galt" med skolen i dag. Jeg er totalt utbrent i mine iherdige arbeidsinnsater og forsøk på å få gjort alt av lekser. Fra å selv ha vært skoleflink, og elsket skole- er det nå helt motsatt. Heldigvis er de yngste skoleflinke, og noen lunde selvdrevne (ikke ambisiøs dog, så selv om evnene er der så gidder dem ikke gjøre mer enn de må). Jeg er glad de driver seg selv, for jeg klarer ikke følge dem opp. Jeg er totalt "brukt opp" på de eldste. Nå leser jeg knapt ukeplanene.... (kanskje jeg får meg med 20% av dem???) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Er du meg? Jeg har akkurat den følelsen hver gang vi gjør lekser: kan det være så innihampen vanskelig å bare sette seg ned og gjøre de fordømte leksene?? Istedet for å bruke to timer på å tvære det ut?! Lever i håpet om at skolen skal klare å vekke noen indre motivasjoner og glede, men foreløpig blir det med håpet. Jeg klarer det i hvertfall ikke alene. Og er dere meg??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Og er dere meg??? Jøss, nå er vi tre. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 he he, jeg må si at jeg blir overrasket over at du faktisk tror at de ikke har gjennomgått det på skolen... Snakk om å være negativt innstillt til lærere og skole!! ''he he, jeg må si at jeg blir overrasket over at du faktisk tror at de ikke har gjennomgått det på skolen...'' Det var da måte på arroganse? Et par ganger har vi faktisk ikke vært eneste forelder som har lurt på om de har gått gjennom et tema i leksene. I min sønns klasse er jentene ofte tilsynelatende mer oppvakte og får med seg mer av det som skjer (slik er det ofte). Jeg ringer derfor av og til til jentemødrene og spør om deres datter har lært det barna har i lekse. Og noen ganger har de altså lurt på det samme. Nå er det slik at de får ukelekser, og det har hendt de har gått gjennom temaet f.eks. onsdagen eller torsdagen. Men det vet vi jo ikke når vi får leksen mandag, og som mange andre av de andre foreldrene har vi mandag som den store leksedagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Selvfølgelig har du rett. Klart de skal gjøre det for seg selv, og ha en indre motivasjon for å lære både engelsk, nynorsk, matte og fysikk. Er det mange barn som har det? En generell indre motivasjon høres voldsomt ut for en åtte- eller niåring, men det er helt sikkert forskjell. Jeg merker at min førsteklassing er mer nysgjerrig på å lære nytt enn min tredjeklassing, som gjerne er fornøyd med tingenes tilstand (stillstand ). Men også tredjeklassingen erfarerer glimtvis at ting blir mer moro når han skjønner mer av hva det dreier seg om, og dette gir jo en motivasjon til å lære. Men å si at han har skjønt dette generelt blir å trekke det langt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 he he, jeg må si at jeg blir overrasket over at du faktisk tror at de ikke har gjennomgått det på skolen... Snakk om å være negativt innstillt til lærere og skole!! ''Snakk om å være negativt innstillt til lærere og skole!!'' Nå må du gi deg litt. Hun er da vel ikke negativ selv om hun antyder at slikt kan forekomme? Tror du virkelig ikke det skjer fra tid til annen? Aldri på noen skole, i noen klasse, for noen lærer? Ukeplanene er vanligvis ferdige fredag eller mandag. Selvsagt kan det skje at det settes opp lekser, f.eks. til slutten av uka, som man allikevel ikke får gjennomgått lærestoffet til, selv om dette var planen noen dager i forveien. For noen skjer dette sikkert bare unntaksvis, for andre - alle lærere er faktisk ikke verdensmestere i planlegging - hender det ganske ofte. Spesielt når ukeplanene er felles for hele trinnet. På vår skole er det 5 klasser på det trinnet jeg har barn i. Det er soleklart at det hender at ikke alle rekker dit de har tenkt i alle fag. For noen lærere skjer dette såpass ofte at vi merker det ganske godt. Vennligst ikke påstå at dette er noe vi foreldre innbiller oss fordi vi er så negative. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 En generell indre motivasjon høres voldsomt ut for en åtte- eller niåring, men det er helt sikkert forskjell. Jeg merker at min førsteklassing er mer nysgjerrig på å lære nytt enn min tredjeklassing, som gjerne er fornøyd med tingenes tilstand (stillstand ). Men også tredjeklassingen erfarerer glimtvis at ting blir mer moro når han skjønner mer av hva det dreier seg om, og dette gir jo en motivasjon til å lære. Men å si at han har skjønt dette generelt blir å trekke det langt. Min eldste var kjempemotivert. Men skolen var egentlig en "forvokst barnehage". De skulle ikke lære hverken å lese eller regne. H*n ønsket lekser, og ønsket utvide horisonten. Den gang ei. Dette var rett etter reformen, og det skulle lekes. For en skuffelse for barnet. Da skolen endelig ønsket at ungene skulle lære fag, var hadde ungen lært at på skolen lekte man. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blanke ark Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Min eldste var kjempemotivert. Men skolen var egentlig en "forvokst barnehage". De skulle ikke lære hverken å lese eller regne. H*n ønsket lekser, og ønsket utvide horisonten. Den gang ei. Dette var rett etter reformen, og det skulle lekes. For en skuffelse for barnet. Da skolen endelig ønsket at ungene skulle lære fag, var hadde ungen lært at på skolen lekte man. Hvor gammel er din eldste? Startet h*n på skolen etter innføringen av Kunnskapsløftet? Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over tidlig fagfokus og god tilnærming til fagene. Både norsk, matematikk og engelsk har det vært seriøst driv på helt siden første uke. Og tilpasset opplegg for de som arbeider raskere enn tempoet det er lagt opp til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Hvor gammel er din eldste? Startet h*n på skolen etter innføringen av Kunnskapsløftet? Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over tidlig fagfokus og god tilnærming til fagene. Både norsk, matematikk og engelsk har det vært seriøst driv på helt siden første uke. Og tilpasset opplegg for de som arbeider raskere enn tempoet det er lagt opp til. Ja, første kull. Opplegget var bedre når yngstebarnet startet. Så ting har jo utviklet seg. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950783 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Min eldste var kjempemotivert. Men skolen var egentlig en "forvokst barnehage". De skulle ikke lære hverken å lese eller regne. H*n ønsket lekser, og ønsket utvide horisonten. Den gang ei. Dette var rett etter reformen, og det skulle lekes. For en skuffelse for barnet. Da skolen endelig ønsket at ungene skulle lære fag, var hadde ungen lært at på skolen lekte man. Ja, men dette er annerledes nå, nå lærer de både og lese, skrive og regne i første klasse. Slik var det også for min nå tredjeklassing da han gikk i fjørste. De hadde en flink lærer, og lærte overraskende mye. Problemet var at annenklasseplanen ikke var særlig endret, så det meste av andre klasse gikk nok med til repetisjon.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347043-foreldresamarbeid/page/4/#findComment-2950799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.