Gå til innhold

Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

....eller oppstandelse.

Jeg tror at Jomfru Maria var ca. tolv år da hun ble gravid med Josef. Jeg tror ikke at hun viste noenting om mens hun levde hvilken rolle hun ville få i kvinneundertrykkelsen videre.

Jeg tror at Jesus var en mann og at han døde på korset.

Jeg tror på hans ord og er derfor kristen.

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

48

• Sør

25

• AnonymBruker

6

• ShitDiddelyDo

5

Gjest segunda

''Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

....eller oppstandelse.''

Hvis du ikke tror på jomfrufødsel eller oppstandelsen kan du vel ikke kalle deg kristen. Det er jo hele kristendommen i et nøtteskall, egentlig.

Det finnes kristne som deler min mening.

Det finnes kristne som deler min mening.

Vel, blant meg og mine kristne venner og i vår menighet tror jeg ikke du vil finne noen av samme mening som deg. Tror man ikke på oppstandelsen som er grunnlaget for frelse er man ikke kristen. Mener jeg.

Annonse

ShitDiddelyDo

Du kan ikke være kristen hvis du ikke tror på det mest grunnleggende innen Kristendommen - altså at Jesus var Guds sønn.

Du er religiøs (jeg antar du tror på en eller annen høyere makt), men du er ikke kristen.

Men du har selvfølgelig lov til å kalle deg hva du vil.

Det er dog en smule besyndelig at folk som går rundt og kaller seg kristne ikke ser ut til å vite noe om Kristendommen. Harmløst, men smått besyndelig.

hidi, the scorpion

Du kan ikke være kristen hvis du ikke tror på det mest grunnleggende innen Kristendommen - altså at Jesus var Guds sønn.

Du er religiøs (jeg antar du tror på en eller annen høyere makt), men du er ikke kristen.

Det er dog en smule besyndelig at folk som går rundt og kaller seg kristne ikke ser ut til å vite noe om Kristendommen. Harmløst, men smått besyndelig.

''Det er dog en smule besyndelig at folk som går rundt og kaller seg kristne ikke ser ut til å vite noe om Kristendommen. Harmløst, men smått besyndelig.''

Helt enig;)

Gjest segunda

Vel, blant meg og mine kristne venner og i vår menighet tror jeg ikke du vil finne noen av samme mening som deg. Tror man ikke på oppstandelsen som er grunnlaget for frelse er man ikke kristen. Mener jeg.

Jeg har diskutert dette med flere kristne som respekterer min mening. Ingen av dem deler oppfatningene til de såkalte kristne på dol.

Gjest segunda

Jeg har diskutert dette med flere kristne og høyt utdannede teologer. Ingen av dem har påstått at jeg ikke vet noe om kristendommen og du har ikke noe grunnlag for å påstå det.

Jeg har heller ikke skrevet noe sted at Jesus ikke var Guds sønn. Jeg tror ikke på jomfrufødsel.

Kristendommen og andre religioner trenger å evalueres, dvs. det foregår vanligvis en evolusjon i menneskers måte å tenke på.

Annonse

''Jeg tror på hans ord og er derfor kristen.''

"Kristen" er et ord som den katolske, og senere de protestantiske, kirkene har brukt i veldig mange år. I det ligger det ingen krav for handling, men man må tro at Jesus er Guds sønn, at de kun er én Gud, at Jomfru Maria var jomfru og at Jesus overvant døden og gjenoppstod fra de døde. Det er omtrent definisjonen på ordet "kristen".

Du kan selvsagt tro på Jesus, men da vil jeg si at du er "Jesuist" eller et lignende ord. Ikke fordi det er bedre/verre, men rett og slett av praktiske årsaker for å ha et forskjellig ord fra de som tror på gjenopstandelse osv.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

"Kristen" er et ord som den katolske, og senere de protestantiske, kirkene har brukt i veldig mange år. I det ligger det ingen krav for handling, men man må tro at Jesus er Guds sønn, at de kun er én Gud, at Jomfru Maria var jomfru og at Jesus overvant døden og gjenoppstod fra de døde. Det er omtrent definisjonen på ordet "kristen".

Du kan selvsagt tro på Jesus, men da vil jeg si at du er "Jesuist" eller et lignende ord. Ikke fordi det er bedre/verre, men rett og slett av praktiske årsaker for å ha et forskjellig ord fra de som tror på gjenopstandelse osv.

Med vennlig hilsen

Jeg har valgt å definere meg som kristen siden jeg følger kristne tradisjoner og er født og oppvokst med kristendommen som religion.

Jeg mener at det skal være rom for tolkninger innenfor kirken og andre religiøse samfunn. Dette er en oppfatning som flere deler med meg, men er lite hold til å diskutere i norsk kirke hvor man er mest opptatt av å definere homofili som synd og har nesten tatt alenemødre inn i varmen etter at kronprinsen giftet seg med en. De er kommende overhode over den norske kirken så derfor må kirken akseptere henne.

Jeg er sterkt kritisk til mange holdninger innenfor kirken, men jeg er ikke ateist og velger å kalle meg kristen.

hidi, the scorpion

Med vennlig hilsen

''Det er omtrent definisjonen på ordet "kristen".''

Det _er_ definisjonen;)

hidi, the scorpion

Jeg har valgt å definere meg som kristen siden jeg følger kristne tradisjoner og er født og oppvokst med kristendommen som religion.

Jeg mener at det skal være rom for tolkninger innenfor kirken og andre religiøse samfunn. Dette er en oppfatning som flere deler med meg, men er lite hold til å diskutere i norsk kirke hvor man er mest opptatt av å definere homofili som synd og har nesten tatt alenemødre inn i varmen etter at kronprinsen giftet seg med en. De er kommende overhode over den norske kirken så derfor må kirken akseptere henne.

Jeg er sterkt kritisk til mange holdninger innenfor kirken, men jeg er ikke ateist og velger å kalle meg kristen.

''Jeg er sterkt kritisk til mange holdninger innenfor kirken, men jeg er ikke ateist og velger å kalle meg kristen.''

Jeg har også kritisk holdning til kirker, men jeg tror på det Bibelen sier om Jesus;) Maria var jomfru da Jesus ble født, men hun fikk jo flere barn med Josef, og er pr. definisjon ikke jomfru etter det.

For meg må du kalle deg hva du vil, men å se bort fra alle miraklene, er å slette nesten hele Bibelen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...