Gå til innhold

Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

''Kristendommen har ikke samme form nå som i middelalderen. Tolkningen er annerledes.''

I middelalderen så var det kun prester som hadde tilgang på å lese Bibelen, og de tolket den som de ville! Da var det skikkelig "ville tilstander"... Maktsyke mennesker misbrukte så til de grader Herrens Ord, for å beholde sin sinnsyke makt over menneskene:((

Bibelen selv advarer sterkt mot slike mennesker. Martin Luther, talte sterkt imot den katolske kirke, men gikk selv i fellen....

Så ble Bibelen oversatt til alle språk etterhvert, slik at fattig som rik kunne lese Herrens Ord selv. Og da vil det selvfølgelig oppstå mange ulike tolkninger.

Om jeg og du leste samme bok, så kan vi sitte igjen med ulike erfaringer av boka, men det er ikke boka som er feil, men våre ulike livserfaringer som taler i mot oss.

Bibelen sier klart at homofili er synd, men på samme linje står ekteskapsbrytere....Gjengifte med skilte er like syndig som mord, tyveri, homofili og drukkenskap.

Tåler man ikke det Jesus selv sier, så er mye gått tapt. Det ser vi på prester som gifter og skiller seg for så å gifte seg på nytt, homofile prester som lever i samboerskap etc.

Og det er ikke _jeg_ som skal dømme, heldigvis, men Gud. Så jeg fordømmer ingen, for jeg skal elske mine medmennesker;)

Ingen i dag likestiller drukkenskap og mord. Ingen sidestiller tyveri med å gifte seg igjen. Ingen sier at homofili er lovbrudd for det er det ikke. Det er lovbrudd å stjele og drepe.

Du har din egen tolkning av Bibelen.

Hvis jeg går igjennom de ti bud så har jeg ikke vanskeligheter med å la være å ha lyst på naboens kone, men hvis jeg hadde vært lesbisk hadde jeg kanskje hatt det. Tror du det er grunnen til det budet eller rett og slett kvinnefiendtlighet?

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

48

• Sør

25

• AnonymBruker

6

• ShitDiddelyDo

5

Gjest segunda

Nei, korrekt oversettelse skal være prøvd av flere, når det gjelder seriøs forskning på gamle skrifter!

Eller tror du at forskere på egyptologi, baserer all sin forskning på èn oversetter?

Les det du skrev her under. Tror du det har alltid vært samme regler i praksis for oversettelse av bibelske tekster?

Gjest Kristen faktisk

Det finnes kristne som deler min mening.

Ja, det finnes folk som trur på tusser og troll, som lever som hekser også. Klart, bare fordi det finnes folk som tror det samme som deg så betyr det ikke at det er rett.

Forøvrig er jeg kristen selv, og om du ikke evner å tro at Gud faktisk gjorde Maria gravid ved Hellig ånd, så er det merkelig at du klarer å tro på Gud i det hele tatt - han skal tross alt være allmektig.

Det er alltid like morsomt når mennesker som bare bruker under 10% av hjernekapasiteten, gjør seg så stor at de ikke tror at Gud faktisk kan gjøre noe som de ikke har begreper eller nok forstand til å forstå.

Forøvrig er det ingen som vet noe som helst om hvilken alder Maria var. hva som var vanlig på den tiden eller ei, betyr ikke at Maria var 12 år. Du kan gjerne synse det du vil, men fakta er det ikke.

hidi, the scorpion

Ingen i dag likestiller drukkenskap og mord. Ingen sidestiller tyveri med å gifte seg igjen. Ingen sier at homofili er lovbrudd for det er det ikke. Det er lovbrudd å stjele og drepe.

Du har din egen tolkning av Bibelen.

Hvis jeg går igjennom de ti bud så har jeg ikke vanskeligheter med å la være å ha lyst på naboens kone, men hvis jeg hadde vært lesbisk hadde jeg kanskje hatt det. Tror du det er grunnen til det budet eller rett og slett kvinnefiendtlighet?

Jeg tolker ikke Bibelen, jeg leser den;)

At ikke alt står på samme linje lenger er menneskeverk, vi tar stadig bort det ubehagelige i Bibelen. Hva blir det da igjen? Jo, et bokverk laget av mennesker, ikke av Gud.

Jeg er selv skilt og har mange "synder" på min samvittighet, men jeg kan ikke forandre Bibelens Ord, fordi det passer best i min tid og mitt liv....

Kaller meg selv en troende, og kan bare be om tilgivelse og nåde:)

Annonse

Gjest solfryd

Sorry, men du er ikke kristen. En kristen tror på alt i kristendommen. Ikke bare deler av det.

Du må nok ta med "full pakke" hvis du vil kalle deg kristen, dvs. blant annet jomfrufødsel, at Jesus var Guds sønn, at han døde for våre synder OG at han stod opp igjen.

hidi, the scorpion

Sorry, men du er ikke kristen. En kristen tror på alt i kristendommen. Ikke bare deler av det.

Du må nok ta med "full pakke" hvis du vil kalle deg kristen, dvs. blant annet jomfrufødsel, at Jesus var Guds sønn, at han døde for våre synder OG at han stod opp igjen.

Tror segunda vet alt det;)

Gjest solfryd

Jeg har valgt å definere meg som kristen siden jeg følger kristne tradisjoner og er født og oppvokst med kristendommen som religion.

Jeg mener at det skal være rom for tolkninger innenfor kirken og andre religiøse samfunn. Dette er en oppfatning som flere deler med meg, men er lite hold til å diskutere i norsk kirke hvor man er mest opptatt av å definere homofili som synd og har nesten tatt alenemødre inn i varmen etter at kronprinsen giftet seg med en. De er kommende overhode over den norske kirken så derfor må kirken akseptere henne.

Jeg er sterkt kritisk til mange holdninger innenfor kirken, men jeg er ikke ateist og velger å kalle meg kristen.

Så du er kristen, men kjenner ikke Jesus? Den var ny...

Gjest solfryd

Zarastrane har en meget interessant religion og det er en del likheter mellom den og kristendommen. Det tyder på en forbindelse, og det finnes teorier om at Jesus var i India f.eks.

Kristendommen har ikke samme form nå som i middelalderen. Tolkningen er annerledes.

''Zarastrane har en meget interessant religion ''

Kanskje du heller skulle kalle deg "zarastran" istedet for kristen?

hidi, the scorpion

Ja, hun skrev det nok for å provosere fram en ny diskusjon... ;-)

Mulig det, men jeg liker slike diskusjoner;)

Da får vi snakket om Jesus, som jo er hovedpersonen i kristendommen! Mange snakker om Gud, og glemmer at Jesus er veien og livet!

Annonse

ShitDiddelyDo

Jeg har diskutert dette med flere kristne og høyt utdannede teologer. Ingen av dem har påstått at jeg ikke vet noe om kristendommen og du har ikke noe grunnlag for å påstå det.

Jeg har heller ikke skrevet noe sted at Jesus ikke var Guds sønn. Jeg tror ikke på jomfrufødsel.

Kristendommen og andre religioner trenger å evalueres, dvs. det foregår vanligvis en evolusjon i menneskers måte å tenke på.

Nei, du skrev ikke at Jesus ikke var Guds sønn, men du skrev at du trodde han var en mann. Jeg tolket det dithen.

Alle vet at Jesus var en mann. Hans tilstedeværelse på denne planeten er det få som diskuterer.

Spørsmålet er om han er Guds sønn eller ikke. De kristne tror han var det.

Det må skilles mellom kristendommen og religion. Innen religionen finnes det mange retninger. Du kan fint være religiøs uten å tilkjenne deg noen av de store (eller mindre for den saks skyld) religionene. Du kan ha din helt egen greie, noe mellom deg og Gud (eller hva du nå velger å navngi denne makten du eventuelt tror på).

Men dersom du ikke tror på de mest sentrale elementene i Kristendommen - og basert på det lille du skrev i hovedinnlegget ser du ikke ut til å gjøre det, er det enkelt å si at du ikke er kristen.

Hvorfor er det så viktig å være det ene eller det andre?

Du framstår langt mer fornuftig dersom du har din greie enn hvis du kaster deg på menneskeskrevne bøker og sagn, og baserer din tro på dette.

Tenk selv.

hidi, the scorpion

''Zarastrane har en meget interessant religion ''

Kanskje du heller skulle kalle deg "zarastran" istedet for kristen?

Ingen grunn til å bli spydig, for segunda har faktisk helt rett, det finnes mye mytologi som minner om kristendommen, lenge før Jesus ble født.

ShitDiddelyDo

''Det er dog en smule besyndelig at folk som går rundt og kaller seg kristne ikke ser ut til å vite noe om Kristendommen. Harmløst, men smått besyndelig.''

Helt enig;)

Vi er ofte skremmende enige i religionsspørsmål. ;)

Gjest solfryd

Jeg har diskutert dette med flere kristne og høyt utdannede teologer. Ingen av dem har påstått at jeg ikke vet noe om kristendommen og du har ikke noe grunnlag for å påstå det.

Jeg har heller ikke skrevet noe sted at Jesus ikke var Guds sønn. Jeg tror ikke på jomfrufødsel.

Kristendommen og andre religioner trenger å evalueres, dvs. det foregår vanligvis en evolusjon i menneskers måte å tenke på.

''Jeg har heller ikke skrevet noe sted at Jesus ikke var Guds sønn. Jeg tror ikke på jomfrufødsel.''

Og logikken her er? Jesus var/er Guds sønn fordi Den Hellige Ånd overskygget Maria slik at hun ble gravid med hans barn. Altså er ikke Josef faren, men Gud.

Gjest solfryd

Mulig det, men jeg liker slike diskusjoner;)

Da får vi snakket om Jesus, som jo er hovedpersonen i kristendommen! Mange snakker om Gud, og glemmer at Jesus er veien og livet!

Sant det. Det er viktig å peke på den rette vei! :-) Jesus er veien, sannheten og livet!

Gjest solfryd

Ingen grunn til å bli spydig, for segunda har faktisk helt rett, det finnes mye mytologi som minner om kristendommen, lenge før Jesus ble født.

Men jeg synes det er fælt at folk skal kalle seg "kristne" når de ikke tror på kristendommens budskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...