Gå til innhold

Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

48

• Sør

25

• AnonymBruker

6

• ShitDiddelyDo

5

Vi er det;)))

En troende og en ateist....Ofte har ateister mer peiling på Bibelen enn kristne, skremmende.

Det er fordi vi ofte har lest bibelen og deretter tar et standpunkt fordi vi liker ikke det vi har lest. Så enkelt er det.

Litt sånn at jo mer man vet, jo mer misliker man det ;o)

hidi, the scorpion

Sant det. Det er viktig å peke på den rette vei! :-) Jesus er veien, sannheten og livet!

Absolutt! I vår tro, men vi må respektere at andre ikke har en slik tro, og fordømmelse av ikke-kristne, har ikke noen mening.

Vi må akseptere andres verdenssyn, og elske dem slik de er;)

Gjest solfryd

Du kan ikke være kristen hvis du ikke tror på det mest grunnleggende innen Kristendommen - altså at Jesus var Guds sønn.

Du er religiøs (jeg antar du tror på en eller annen høyere makt), men du er ikke kristen.

Men du har selvfølgelig lov til å kalle deg hva du vil.

Det er dog en smule besyndelig at folk som går rundt og kaller seg kristne ikke ser ut til å vite noe om Kristendommen. Harmløst, men smått besyndelig.

Helt enig!

Gjest solfryd

Absolutt! I vår tro, men vi må respektere at andre ikke har en slik tro, og fordømmelse av ikke-kristne, har ikke noen mening.

Vi må akseptere andres verdenssyn, og elske dem slik de er;)

Ja, helt enig i det. Men jeg reagerer på at folk kaller seg kristne når de ikke tror på kristendommen. Det må de tåle å høre.

Jeg er ikke muslim, nettopp fordi jeg ikke tror på Islam. Skjønner?

Annonse

hidi, the scorpion

Men jeg synes det er fælt at folk skal kalle seg "kristne" når de ikke tror på kristendommens budskap.

Det er ikke vår oppgave å føle oss såret eller fornærmet på Jesus vegne...

Vi skal elske vår neste uansett!

Gjest segunda

Nei, du skrev ikke at Jesus ikke var Guds sønn, men du skrev at du trodde han var en mann. Jeg tolket det dithen.

Alle vet at Jesus var en mann. Hans tilstedeværelse på denne planeten er det få som diskuterer.

Spørsmålet er om han er Guds sønn eller ikke. De kristne tror han var det.

Det må skilles mellom kristendommen og religion. Innen religionen finnes det mange retninger. Du kan fint være religiøs uten å tilkjenne deg noen av de store (eller mindre for den saks skyld) religionene. Du kan ha din helt egen greie, noe mellom deg og Gud (eller hva du nå velger å navngi denne makten du eventuelt tror på).

Men dersom du ikke tror på de mest sentrale elementene i Kristendommen - og basert på det lille du skrev i hovedinnlegget ser du ikke ut til å gjøre det, er det enkelt å si at du ikke er kristen.

Hvorfor er det så viktig å være det ene eller det andre?

Du framstår langt mer fornuftig dersom du har din greie enn hvis du kaster deg på menneskeskrevne bøker og sagn, og baserer din tro på dette.

Tenk selv.

Jeg tenker selv, og jeg har sagt og fremstått med at jeg er kristen uten å tro på jomfrufødsel og oppstandelse.

Det står et sted i GT at frelseren ville bli født i Betlehem av Davids slekt. Derfor var det viktig å lage historien om juleevangliet. Sannsynligvis er Jesus født i Nazaret. Dette ble jeg fortalt av en bibelforsker i Jerusalem. Jeg hadde interessante diskusjoner med henne og hennes kollegaer og har fortsatt diskusjonen med noen av dem som jobber i det teologiske fakultet på Blindern.

Kristendom og andre religioner er foranderlige slik som alt annet i verden.

hidi, the scorpion

Det er fordi vi ofte har lest bibelen og deretter tar et standpunkt fordi vi liker ikke det vi har lest. Så enkelt er det.

Litt sånn at jo mer man vet, jo mer misliker man det ;o)

Eller jo mer man liker;)

Elsker Jesus utsagn om "å elske din neste", noe som viser seg å være utrolig vanskelig....

Gjest segunda

Sorry, men du er ikke kristen. En kristen tror på alt i kristendommen. Ikke bare deler av det.

Du må nok ta med "full pakke" hvis du vil kalle deg kristen, dvs. blant annet jomfrufødsel, at Jesus var Guds sønn, at han døde for våre synder OG at han stod opp igjen.

Menneskene har alltid brukt evnen til å tenke og derfor har verden gått fremover. Den har ikke gått fremover pga. dem som har tredd kristendommen over hodet på andre, men pga. dem som har tenkt selv.

Det er ikke mange som tror bokstavelig talt på at Den Hellige Ånd befruktet Maria. Symbolsk kan man gjerne tro på det, men ingen kvinne blir gravid og føder en menneskelig sønn uten en sperm fra en far og egg fra mor.

hidi, the scorpion

Ja, helt enig i det. Men jeg reagerer på at folk kaller seg kristne når de ikke tror på kristendommen. Det må de tåle å høre.

Jeg er ikke muslim, nettopp fordi jeg ikke tror på Islam. Skjønner?

Skjønner veldig godt hva du mener;) Du har ikke onde hensikter en plass!

Likevel, vi er ikke satt her for å dømme, men å elske;)

Annonse

Gjest segunda

Så du er kristen, men kjenner ikke Jesus? Den var ny...

Jeg har ikke møtt han i egen person hvis det er det du mener. Jeg har lest Bibelen og studert det Jesus sa.

Jeg tviler sterkt på at du har håndhilst på Jesus eller gitt han en klem heller.

Gjest segunda

''Zarastrane har en meget interessant religion ''

Kanskje du heller skulle kalle deg "zarastran" istedet for kristen?

Nei jeg ser ingen grunn til det. Jeg er ikke vokst opp med den religionen og den er nærmest utryddet. Den er interessant for det.

Gjest solfryd

Menneskene har alltid brukt evnen til å tenke og derfor har verden gått fremover. Den har ikke gått fremover pga. dem som har tredd kristendommen over hodet på andre, men pga. dem som har tenkt selv.

Det er ikke mange som tror bokstavelig talt på at Den Hellige Ånd befruktet Maria. Symbolsk kan man gjerne tro på det, men ingen kvinne blir gravid og føder en menneskelig sønn uten en sperm fra en far og egg fra mor.

Du har helt rett i at det trengs en sædcelle til å befrukte et egg fra en kvinne. Det er slik det er for oss mennesker. Men for Gud er det annerledes. Han befruktet Maria slik at barnet hun fødte kunne kalles Guds sønn. Ingenting er umulig for Gud, vet du. :-)

hidi, the scorpion

Jeg tenker selv, og jeg har sagt og fremstått med at jeg er kristen uten å tro på jomfrufødsel og oppstandelse.

Det står et sted i GT at frelseren ville bli født i Betlehem av Davids slekt. Derfor var det viktig å lage historien om juleevangliet. Sannsynligvis er Jesus født i Nazaret. Dette ble jeg fortalt av en bibelforsker i Jerusalem. Jeg hadde interessante diskusjoner med henne og hennes kollegaer og har fortsatt diskusjonen med noen av dem som jobber i det teologiske fakultet på Blindern.

Kristendom og andre religioner er foranderlige slik som alt annet i verden.

''Kristendom og andre religioner er foranderlige slik som alt annet i verden.''

Er første og andre verdenskrig i forandring? Folkemord i Kina og Sovjetunionen i forandring?

Kun mennesket er i forandring, men skal det forandre historien?

Det er faktisk ikke sånn at kristendommen bare består av den norske lutherske kirke og måten de tolker bibelen på.

Uansett hvilken trosretning man tilhører innen kristendommen, også den katolske, er jo troen på Jesu død og oppstandelse kjernen i troen.

Gjest solfryd

Skjønner veldig godt hva du mener;) Du har ikke onde hensikter en plass!

Likevel, vi er ikke satt her for å dømme, men å elske;)

Jeg er til og med usikker på om jeg kan kalle meg kristen. Jeg tror på kristendommens budskap og alt den står for, men jeg klarer ikke for fem øre å leve etter det! :-(

Gjest solfryd

Jeg har ikke møtt han i egen person hvis det er det du mener. Jeg har lest Bibelen og studert det Jesus sa.

Jeg tviler sterkt på at du har håndhilst på Jesus eller gitt han en klem heller.

Joda, rett som det er har jeg samtaler med Jesus. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...