Gå til innhold

Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

Anbefalte innlegg

Gjest solfryd

Jeg sier ikke at du skal endre det du tror på. Jeg er ateist, og synes pjattet om jomfru og folk som gjenoppstår fra de døde er så merkelig at det nesten er morsomt at folk tror på det.

Det jeg mener er at ordet "kristen" de siste "1000" år har betydd noen som tror på jomfru og gjenoppstandelsen. Av praktiske årsaker ville det da være smart å kalle seg "ny kristen" eller noe som viser forskjellen.

Med vennlig hilsen

''Det jeg mener er at ordet "kristen" de siste "1000" år har betydd noen som tror på jomfru og gjenoppstandelsen. Av praktiske årsaker ville det da være smart å kalle seg "ny kristen" eller noe som viser forskjellen.''

Enig, Sør.

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

48

• Sør

25

• AnonymBruker

6

• ShitDiddelyDo

5

''Det jeg mener er at ordet "kristen" de siste "1000" år har betydd noen som tror på jomfru og gjenoppstandelsen. Av praktiske årsaker ville det da være smart å kalle seg "ny kristen" eller noe som viser forskjellen.''

Enig, Sør.

Det sagt, din definisjon, som du bruker til å gi deg selv lov til å trakassere homofile, er virkelig ille. Livssynet til Segunda er langt bedre.

Gjest solfryd

Det sagt, din definisjon, som du bruker til å gi deg selv lov til å trakassere homofile, er virkelig ille. Livssynet til Segunda er langt bedre.

Ja, det blir selvsagt opp til deg å mene. Men du trakasserer de som tror på kristendommen kontra de som ikke gjør det. Di diskriminerer også, ser du ikke det?

Tror du at du er så hellig og ren i din ferd?

Gjest segunda

Jeg sier ikke at du skal endre det du tror på. Jeg er ateist, og synes pjattet om jomfru og folk som gjenoppstår fra de døde er så merkelig at det nesten er morsomt at folk tror på det.

Det jeg mener er at ordet "kristen" de siste "1000" år har betydd noen som tror på jomfru og gjenoppstandelsen. Av praktiske årsaker ville det da være smart å kalle seg "ny kristen" eller noe som viser forskjellen.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke opptatt av å vise forskjellen. Jeg vil bare få meningsutvekling om kristendom. Jeg var på Alpha kurs for noen år tilbake og da var det en av kurslederne som hadde blitt frelst. Hun pleide å fortelle om den gangen hun var nykristen, og en av historiene handlet om da hun skulle bevise at det nytter å be. Hun ba Gud inderlig om tyggis og noen få minutter senere sto en jente på døra med tyggis i lommen.

Hjemme hos henne i en bønnegruppe engang måtte vi høre fra en kassettspiller fra en amerikansk bønnegruppe (og innimellom kom norsk oversettelse for de som ikke forsto). De hadde bedt inderlig om et eller annet i Jordan og da døde kongen. Dette var i regi av den norske kirke. Hvis ikke dette er hyklersk og fjernt fra kristendommen så vet ikke jeg.

Kursdeltakerne klappet i kirken da sognepresten preket om homofili som synd og at de var besatt av djevelen. Ingen av dissse menneskene har forstått et kvekk av det som står i Bibelen. De har bare fått en tolkning tredd over hodet.

De skal jamenn meg ikke lære meg opp i hva jeg skal tro og definere meg som.

Annonse

Gjest solfryd

Jeg er ikke opptatt av å vise forskjellen. Jeg vil bare få meningsutvekling om kristendom. Jeg var på Alpha kurs for noen år tilbake og da var det en av kurslederne som hadde blitt frelst. Hun pleide å fortelle om den gangen hun var nykristen, og en av historiene handlet om da hun skulle bevise at det nytter å be. Hun ba Gud inderlig om tyggis og noen få minutter senere sto en jente på døra med tyggis i lommen.

Hjemme hos henne i en bønnegruppe engang måtte vi høre fra en kassettspiller fra en amerikansk bønnegruppe (og innimellom kom norsk oversettelse for de som ikke forsto). De hadde bedt inderlig om et eller annet i Jordan og da døde kongen. Dette var i regi av den norske kirke. Hvis ikke dette er hyklersk og fjernt fra kristendommen så vet ikke jeg.

Kursdeltakerne klappet i kirken da sognepresten preket om homofili som synd og at de var besatt av djevelen. Ingen av dissse menneskene har forstått et kvekk av det som står i Bibelen. De har bare fått en tolkning tredd over hodet.

''Ingen av dissse menneskene har forstått et kvekk av det som står i Bibelen.''

Men det har du? hahahaha...

Men det er jo bare et definisjonsspørsmål.

Enten sier man at "kristen" er slik som den katolske kirken har definiert det de siste "1000 år", og at en endring av dette må kalles noe annet.

Eller så sier man at man mer eller mindre fritt kan definere hva man legger i konseptet "kristen". Da er det vel ingen krav om hva det skal bety å være kristen?

PS: Jeg mener ikke å kritisere deg; jeg er bare "spåkmessig" interessert i konseptet.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

Nei, det gjelder en fantasihistorie som en del mennesker forsøker å overbevise andre om. Inklusive tåpelige fordommer.

Forsøker ikke å overbevise noen, men jeg har ytringsfrihet;)

Jeg har mer respekt for ateister, enn for mennesker uten en mening;)

Ja, det blir selvsagt opp til deg å mene. Men du trakasserer de som tror på kristendommen kontra de som ikke gjør det. Di diskriminerer også, ser du ikke det?

Tror du at du er så hellig og ren i din ferd?

Jeg er ateist.

Jeg skriver for å få deg til forstå at du trakasserer uskyldige mennesker.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Fint med ytringsfrihet. :-)

Og fint å kunne få tro hva en vil, uten å bli slaktet for det....

Eller blir man det? ;-)

Ser jo at noen kan nekte et menneske å kalle seg kristen, dersom det ikke er i samsvar med kritikerens egen definisjon av kristendom? (ikke bare i denne tråden, men også i RL er det folk som mener de har svaret- og definere om jeg eller du er verdig nok til å kalle oss kristen)

Ateister (i hvert fall vanlige "negative" ateister) *mangler* tro. De tror ikke.

Ateistme betyr bare at man ikke tror på noen Gud. Det sier intet om man er humanist, kommunist, eller annet.

Gjest segunda

Men det er jo bare et definisjonsspørsmål.

Enten sier man at "kristen" er slik som den katolske kirken har definiert det de siste "1000 år", og at en endring av dette må kalles noe annet.

Eller så sier man at man mer eller mindre fritt kan definere hva man legger i konseptet "kristen". Da er det vel ingen krav om hva det skal bety å være kristen?

PS: Jeg mener ikke å kritisere deg; jeg er bare "spåkmessig" interessert i konseptet.

Med vennlig hilsen

Jeg er også som du sier "språkmessig" interessert. Jeg møter størst motstand i Norge når jeg definerer meg som kristen uten å tro på jomfrufødsel og oppstandelse.

Hvorfor skal norske kristne, eller norske ikke kristne ha enerett på å definere mitt religiøse ståsted. Jeg var i norsk sjømannskirke engang da vi ble bedt om å svare på spørsmål om vi definerte oss som kristne og om vi trodde på oppstandelsen. Jeg synes det er et godt tegn at de funderer over problemstillingen.

Å unnskylde bort alt det som mennesker har fått tredd over hodet igjennom årtusener med kristendom og Guds vilje går ikke for min del.

Gjest speer

Jeg er også som du sier "språkmessig" interessert. Jeg møter størst motstand i Norge når jeg definerer meg som kristen uten å tro på jomfrufødsel og oppstandelse.

Hvorfor skal norske kristne, eller norske ikke kristne ha enerett på å definere mitt religiøse ståsted. Jeg var i norsk sjømannskirke engang da vi ble bedt om å svare på spørsmål om vi definerte oss som kristne og om vi trodde på oppstandelsen. Jeg synes det er et godt tegn at de funderer over problemstillingen.

Å unnskylde bort alt det som mennesker har fått tredd over hodet igjennom årtusener med kristendom og Guds vilje går ikke for min del.

''Hvorfor skal norske kristne, eller norske ikke kristne ha enerett på å definere mitt religiøse ståsted.''

Denne definisjonen på hva en kristen er gjelder neppe bare i Norge.

Ellers er du veldig flink til å klage over alt som er galt med Norge og nordmenn.

Jeg sier ikke at din definisjon av kristen er mindre korrekt. Tvertimot. solfryds definisjon gjør at Hitler kan kalle seg kristen.

Og jeg tenker ikke på noen protestanter. ;-)

Jeg synes bare det er kompliert å kalle to så forskjellige definisjoner det samme ordet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...