Gå til innhold

Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

Jeg er ikke opptatt av å vise forskjellen. Jeg vil bare få meningsutvekling om kristendom. Jeg var på Alpha kurs for noen år tilbake og da var det en av kurslederne som hadde blitt frelst. Hun pleide å fortelle om den gangen hun var nykristen, og en av historiene handlet om da hun skulle bevise at det nytter å be. Hun ba Gud inderlig om tyggis og noen få minutter senere sto en jente på døra med tyggis i lommen.

Hjemme hos henne i en bønnegruppe engang måtte vi høre fra en kassettspiller fra en amerikansk bønnegruppe (og innimellom kom norsk oversettelse for de som ikke forsto). De hadde bedt inderlig om et eller annet i Jordan og da døde kongen. Dette var i regi av den norske kirke. Hvis ikke dette er hyklersk og fjernt fra kristendommen så vet ikke jeg.

Kursdeltakerne klappet i kirken da sognepresten preket om homofili som synd og at de var besatt av djevelen. Ingen av dissse menneskene har forstått et kvekk av det som står i Bibelen. De har bare fått en tolkning tredd over hodet.

De skal jamenn meg ikke lære meg opp i hva jeg skal tro og definere meg som.

Segunda, menneskelig lære og ønske om makt, er svært indoktrinert i oss, men de som _tror_ på Jesus, bryr seg ikke om slikt!

Hvorledes rike prester/pastorer forsvarer sin rikdom, vet ikke jeg, men i følge Bibelen er det galt!

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

48

• Sør

25

• AnonymBruker

6

• ShitDiddelyDo

5

Gjest segunda

''Hvorfor skal norske kristne, eller norske ikke kristne ha enerett på å definere mitt religiøse ståsted.''

Denne definisjonen på hva en kristen er gjelder neppe bare i Norge.

Ellers er du veldig flink til å klage over alt som er galt med Norge og nordmenn.

Jeg er like norsk som du og de andre, men jeg har bodd i mange andre land. Jeg reagerer på den norske firkantede holdningen at kristendom er noe som er lett og enkelt å definere. Jeg har en annen opplevelse fra andre land.

hidi, the scorpion

Fint med ytringsfrihet. :-)

Og fint å kunne få tro hva en vil, uten å bli slaktet for det....

Eller blir man det? ;-)

Ser jo at noen kan nekte et menneske å kalle seg kristen, dersom det ikke er i samsvar med kritikerens egen definisjon av kristendom? (ikke bare i denne tråden, men også i RL er det folk som mener de har svaret- og definere om jeg eller du er verdig nok til å kalle oss kristen)

Jeg henviser kun til Bibelen;)

Gjest segunda

Jeg sier ikke at din definisjon av kristen er mindre korrekt. Tvertimot. solfryds definisjon gjør at Hitler kan kalle seg kristen.

Og jeg tenker ikke på noen protestanter. ;-)

Jeg synes bare det er kompliert å kalle to så forskjellige definisjoner det samme ordet.

Med vennlig hilsen

President Bush definerte seg som kristen og snakket med sin Gud hver dag. Han oppførte seg som om han var Gud selv.

Jeg gjør et opprør mot Hitlers og Bush kristendom og krever å få bruke vanlig intellektualitet i definisjonen av religionstilhørighet. Først da kan vi bli venner på tvers av religioner.

Annonse

President Bush definerte seg som kristen og snakket med sin Gud hver dag. Han oppførte seg som om han var Gud selv.

Jeg gjør et opprør mot Hitlers og Bush kristendom og krever å få bruke vanlig intellektualitet i definisjonen av religionstilhørighet. Først da kan vi bli venner på tvers av religioner.

Jo, men hvis ordet "kristen" skal inneholde alle fra Hitler, til Bush til deg, så blir det nesten meningsløst, for "alle" kan da si de er kristne? Dere er jo så forskjellige at dere ikke har noe felles av betydning.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda

Jo, men hvis ordet "kristen" skal inneholde alle fra Hitler, til Bush til deg, så blir det nesten meningsløst, for "alle" kan da si de er kristne? Dere er jo så forskjellige at dere ikke har noe felles av betydning.

Med vennlig hilsen

Jeg pleier å si at jeg ikke skal til den kristne himmelen siden president Bush er sikker på at han skal dit og jeg vil ikke være samme sted som han.

Vi er først og fremst mennesker alle sammen uansett rase eller religion. Da jeg var i New York i februar fortalte min gamle venninne meg om en menighet som hadde tilhørighet i alle religioner. Den skal jeg jamen sjekke bedre neste gang jeg kommer dit. Der kan jeg være kristen og venn med andre også.

Gjest solfryd

Få ting virker mer smålig og fjernt fra kristendommen enn "kristne" som ikke anser andre kristne nok til å kalle seg kristne.

Hehehe, tror ikke at en hinduist ville ha "godkjent" meg som hindu hvis jeg ikke trodde på hinduismens lære. Du ser den?

Jeg pleier å si at jeg ikke skal til den kristne himmelen siden president Bush er sikker på at han skal dit og jeg vil ikke være samme sted som han.

Vi er først og fremst mennesker alle sammen uansett rase eller religion. Da jeg var i New York i februar fortalte min gamle venninne meg om en menighet som hadde tilhørighet i alle religioner. Den skal jeg jamen sjekke bedre neste gang jeg kommer dit. Der kan jeg være kristen og venn med andre også.

Go to Heaven for the climate; go to Hell for the company.

:-)

Med vennlig hilsen

Annonse

hidi, the scorpion

Med vennlig hilsen

''Jo, men hvis ordet "kristen" skal inneholde alle fra Hitler, til Bush til deg, så blir det nesten meningsløst, for "alle" kan da si de er kristne? Dere er jo så forskjellige at dere ikke har noe felles av betydning.''

Noen kristne støttet Hitler, og mange fra den katolske kirka gjorde det samme.

Når Jesus sa du skal elske din neste, så gjaldt det alle mennesker.

Så finnes det ingen støtte i Bibelen for folkemord eller mord...

Maktsyke mennesker bruker det de har for å oppnå makt, enten det er Bibelen, maos røde bok eller komunismen.

Gjest sjøstjerna

Jeg vet bare at den som ikke tror på kristendommen ikke er kristen. Så enkelt er det.

Ja, men folk definerer "kristen" ulikt. Og kristendommen også.

Hvorfor er dine definisjoner "fasiten"? Er det ikke opp til hver enkelt og selv vurdere om man kan kalle seg kristen eller ikke?

Gjest sjøstjerna

Jeg henviser kun til Bibelen;)

Joda, det gjør alle. :-)

Har du lagt merke til at en tekst kan bli tolket ulikt? Det finnes ikke bare en måte å tolke på. Hvordan vite hva som er rett tolkning? Og hvem kan påberope seg den absolutte rette tolkning?

hidi, the scorpion

Ja, men folk definerer "kristen" ulikt. Og kristendommen også.

Hvorfor er dine definisjoner "fasiten"? Er det ikke opp til hver enkelt og selv vurdere om man kan kalle seg kristen eller ikke?

Nei.

For å være en kristen, så er det visse vilkår.

Det finner du gjennom kristen trosbekjennelse;)

hidi, the scorpion

Joda, det gjør alle. :-)

Har du lagt merke til at en tekst kan bli tolket ulikt? Det finnes ikke bare en måte å tolke på. Hvordan vite hva som er rett tolkning? Og hvem kan påberope seg den absolutte rette tolkning?

Bibelen er _ikke_ tolket, kun oversatt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...