Gå til innhold

Jeg er kristen og tror ikke på jomfrufødsel.....

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Bibelen er _ikke_ tolket, kun oversatt!

''Bibelen er _ikke_ tolket, kun oversatt!''

Det var da et svært snevert syn på oversettelse. I enhver oversettelse ligger en tolkning. I nye bibeloversettelser (og av andre eldre tekster) finner en stadig nye betydninger som medfører ny tolkning.

Fortsetter under...

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

48

• Sør

25

• AnonymBruker

6

• ShitDiddelyDo

5

hidi, the scorpion

''Bibelen er _ikke_ tolket, kun oversatt!''

Det var da et svært snevert syn på oversettelse. I enhver oversettelse ligger en tolkning. I nye bibeloversettelser (og av andre eldre tekster) finner en stadig nye betydninger som medfører ny tolkning.

Viser hvor lite du vet......

Bibelen, er den mest undersøkte bok i historien!

Jeg vet bare at den som ikke tror på kristendommen ikke er kristen. Så enkelt er det.

Her har jeg fått mail fra en skikkelig kristen

''May the peace of the almighty God be with you. You need not tremble for the Lord is on your side. I am Rev. Powell Newman of the Holy Trinity Church here in Switzerland and presently in critical condition at the International Cancer Hospital also here in Switzerland.

I was informed two day ago that I can not live more than seven days, as I am writing to you now I fill am closer to death but the strength of the Lord is my faith. I have decided to distribute my wealth to charity only to those who can make judicious use of it for humanitarian assistance. Please get back to me if you can fulfill my last wish, I will link you up to my personal account officer with our local bank here for transfer of a bequest of $1.8m. Contact me urgently because it might be too late.

Yours in faith.

Rev. Powell Newman.''

Er det rart jeg ikke har noen tiltro til kristne?

Gjest solfryd

''May the peace of the almighty God be with you. You need not tremble for the Lord is on your side. I am Rev. Powell Newman of the Holy Trinity Church here in Switzerland and presently in critical condition at the International Cancer Hospital also here in Switzerland.

I was informed two day ago that I can not live more than seven days, as I am writing to you now I fill am closer to death but the strength of the Lord is my faith. I have decided to distribute my wealth to charity only to those who can make judicious use of it for humanitarian assistance. Please get back to me if you can fulfill my last wish, I will link you up to my personal account officer with our local bank here for transfer of a bequest of $1.8m. Contact me urgently because it might be too late.

Yours in faith.

Rev. Powell Newman.''

Det er leit at du kun har negative erfaringer med kristne.

hidi, the scorpion

Yours in faith.

Rev. Powell Newman.''

Nei.

Det finnes mange maktsyke "kristne",

Annonse

''Jo, men hvis ordet "kristen" skal inneholde alle fra Hitler, til Bush til deg, så blir det nesten meningsløst, for "alle" kan da si de er kristne? Dere er jo så forskjellige at dere ikke har noe felles av betydning.''

Noen kristne støttet Hitler, og mange fra den katolske kirka gjorde det samme.

Når Jesus sa du skal elske din neste, så gjaldt det alle mennesker.

Så finnes det ingen støtte i Bibelen for folkemord eller mord...

Maktsyke mennesker bruker det de har for å oppnå makt, enten det er Bibelen, maos røde bok eller komunismen.

Det finnes INGEN bok i biblioteket som har flere folkemord enn Bibelen, og hvor "Helten" (Gud) er ansvarlig for folkemordene.

Gjest sjøstjerna

Nei.

For å være en kristen, så er det visse vilkår.

Det finner du gjennom kristen trosbekjennelse;)

Når jeg har fulgt noen barn til kirkelig konfirmasjon så har jeg fått forståelse av at kirka er åpen. At hvem som helst som vil tro på Jesus og Gud er velkommen. Bare ved å tro, så er man god nok. Det ble ikke snakket om ulike krav for å bli godkjent som kristen.

Da jeg selv gjennomgikk kristen konfirmasjon for _lenge_ siden, så var det mer krav.

Annonse

Gjest sjøstjerna

Bibelen er _ikke_ tolket, kun oversatt!

Det er naivt å tro det.

Noen ganger finner man ikke rette norske ord når man skal oversette fra et annet språk. Da blir det en lett fortolkning.

Legg dessuten merke til diskusjonene på DOL. En tekst er ment av avsender å være slik og slik. Mottaker leser noe annet, og så blir det masse diskusjoner hvor man sier den andre ikke leser det man skriver osv.

Likens vil bibelen være. vi leser noe- og du og jeg kan tolke det ulikt- selv om vi begge ønsker lese den rene tekst.

hidi, the scorpion

Når jeg har fulgt noen barn til kirkelig konfirmasjon så har jeg fått forståelse av at kirka er åpen. At hvem som helst som vil tro på Jesus og Gud er velkommen. Bare ved å tro, så er man god nok. Det ble ikke snakket om ulike krav for å bli godkjent som kristen.

Da jeg selv gjennomgikk kristen konfirmasjon for _lenge_ siden, så var det mer krav.

Det finnes ingen krav. Kun tro;)

Gjest sjøstjerna

Det er leit at du kun har negative erfaringer med kristne.

Jeg hadde negativ erfaring med kristne. Jeg opplevde dem som belærende og som bedrevitere. Som ville dømme og fortelle hva som var lurt og ikke lurt.

Så møtte jeg ei kristen jente under studietiden. Hun smilte og lo. Hun dømte meg ikke når jeg fortalte om diskotekbesøk. Hun var tvers gjennom god. Hun fikk meg til å få bedre forhold til kristendom- bare ved å ikke være belærende og ved å ikke være dømmende. :-) Hun mente at hva en gjorde/ikke gjorde var noe som fikk bli bedømt av Gud og den det gjaldt. Ikke av henne som kristen og den det gjaldt.

hidi, the scorpion

Det er naivt å tro det.

Noen ganger finner man ikke rette norske ord når man skal oversette fra et annet språk. Da blir det en lett fortolkning.

Legg dessuten merke til diskusjonene på DOL. En tekst er ment av avsender å være slik og slik. Mottaker leser noe annet, og så blir det masse diskusjoner hvor man sier den andre ikke leser det man skriver osv.

Likens vil bibelen være. vi leser noe- og du og jeg kan tolke det ulikt- selv om vi begge ønsker lese den rene tekst.

''Likens vil bibelen være. vi leser noe- og du og jeg kan tolke det ulikt- selv om vi begge ønsker lese den rene tekst.''

Bibelen er forsket på av alle forskere. Små avvik er funnet, men ikke noe som forandrer Ordet.

Gjest solfryd

Jeg hadde negativ erfaring med kristne. Jeg opplevde dem som belærende og som bedrevitere. Som ville dømme og fortelle hva som var lurt og ikke lurt.

Så møtte jeg ei kristen jente under studietiden. Hun smilte og lo. Hun dømte meg ikke når jeg fortalte om diskotekbesøk. Hun var tvers gjennom god. Hun fikk meg til å få bedre forhold til kristendom- bare ved å ikke være belærende og ved å ikke være dømmende. :-) Hun mente at hva en gjorde/ikke gjorde var noe som fikk bli bedømt av Gud og den det gjaldt. Ikke av henne som kristen og den det gjaldt.

Helt enig med deg i det! Men likevel er det lov til på et nettsted å uttrykke sin mening om ulike ting, sogar å fronte den kristne mening.

ShitDiddelyDo

Hva er du da?

Agnostiker?

Fortell mer;)

En ateist er i hvert fall en som fornekter Gud - noe jeg ikke gjør. Jeg synes det er like tåpelig å hevde hardnakket at det ikke finnes noe mer enn det vi ser her, som å forfekte det omvendte.

Jeg vet ikke hva jeg tror, og er nok åpen for det meste - noe som vel gjør meg til en agnostiker, hvis vi først skal båssette meg. Men jeg tror jeg tror det er mye vi ikke vet.

Det jeg i hvert fall vet helt sikkert at jeg ikke kjøper er hauger av skrifter religiøse innen ulike trosretninger lever etter som om de var en eller annen sannhet. Tekster de vet er skrevet- eller valgt ut av mørkemenn så kølsvarte at de ville skremt faen på flatmark, her menn som i alle tider har brukt religionen for makt.

Når alt kommer til alt vet ikke en teolog mer enn vi andre dødelige gjør, men hver og en av dem hevder å sitte på sin sannhet, og preker dette til massene, som utrolig nok kjøper mye av det de sier.

Det er fascinerende, og det forundrer meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...