Gjest en fin liten blome Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Stadig vekk hører vi at det er mye bårk og uro i klassene mens det på femtitallet ikke var sånn. Mange forklarer dette enkelt med å si at før så hadde de disiplin i skolen mens i dag så er det mangel på det. Selv tror jeg bråk og uro kan ha langt flere årsaker enn bare litt manglende disiplin. Barn blir overstimulert av stimuli med data, tv osv. Dette gjør barn mere urolige. Støy fra vifter i klasserommene er også stressende for barnas hjerne. Selv om en venner seg til denne støyen, så må hjernen hele tiden stresse og jobbe for at den ikke skal reagerer på lyden. Før i tiden var det også vanlig med rolig sang og morgenbønn på skolen. Dette roet også barnas hjerner ned slik at de lettere kunne roe seg ned og konsentrere seg. Jeg tror skolen må se langt mere på årsaker til barnas uro like mys som de setter fokus på disiplinen. Jeg syns synd på barn i dag. De er ikke selv i stand til å skjønne hvorfor de egentligt blir så urolige inni seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Tror du har mye rett i dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 En annen faktor er barnas oppdragelse. Mange av dagens unge er vant til å være verdens midtpunkt, og har blitt degga og dulla med i alle år, og skjønner ikke at de ikke er midtpunktet i enhver sammenheng. De er blitt opplært til å kreve, kreve kreve, og det har aldri blitt satt krav til _dem_ . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det har vel neppe vært flere som får høyere utdanning en nå, vil jeg tro, så noe er åpenbart langt bedre enn før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det har vel neppe vært flere som får høyere utdanning en nå, vil jeg tro, så noe er åpenbart langt bedre enn før. Ja, kanskje. Samtidig trenger man ikke anstrenge seg for å komme inn på Vg skole, siden alle har rett til det. Likeledes er det penger å hente for univ ved å rekruttere studenter. Så alskens rask støvsuges dit inn også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 En annen faktor er barnas oppdragelse. Mange av dagens unge er vant til å være verdens midtpunkt, og har blitt degga og dulla med i alle år, og skjønner ikke at de ikke er midtpunktet i enhver sammenheng. De er blitt opplært til å kreve, kreve kreve, og det har aldri blitt satt krav til _dem_ . Jeg tror at du har et viktig poeng. Mange barn "mangler" helt ordinær oppdragelse - som bl.a. innebærer at en skal ha litt respekt for lærerne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yr Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 En annen faktor er barnas oppdragelse. Mange av dagens unge er vant til å være verdens midtpunkt, og har blitt degga og dulla med i alle år, og skjønner ikke at de ikke er midtpunktet i enhver sammenheng. De er blitt opplært til å kreve, kreve kreve, og det har aldri blitt satt krav til _dem_ . eller det motsatte! ingen oppmerksomhet-bråkete voldige spill fra de er små.tv.titting i timesvis og hva blir det? urolige bråkete barn. negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg tror at du har et viktig poeng. Mange barn "mangler" helt ordinær oppdragelse - som bl.a. innebærer at en skal ha litt respekt for lærerne. Og forunderlig nok mangler denne respekten for lærerne også hos foreldrene og "vanlige" folk. Mon det faktisk ligger noe viktig der? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janna Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Før i tida var alle de som ikke passet inn på spesialskoler. Også urolige barn. I dag skal alle være sammen for enhver pris. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest like mye begge veier Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 Og forunderlig nok mangler denne respekten for lærerne også hos foreldrene og "vanlige" folk. Mon det faktisk ligger noe viktig der? Hva med lærerens respekt for foreldre og elever? Er den alltid så god da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Og forunderlig nok mangler denne respekten for lærerne også hos foreldrene og "vanlige" folk. Mon det faktisk ligger noe viktig der? På hvilken måte mener du denne manglende foreldrerespekten overfor lærerne kommer til uttrykk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dagrosa Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Ja, kanskje. Samtidig trenger man ikke anstrenge seg for å komme inn på Vg skole, siden alle har rett til det. Likeledes er det penger å hente for univ ved å rekruttere studenter. Så alskens rask støvsuges dit inn også. ''Samtidig trenger man ikke anstrenge seg for å komme inn på Vg skole, siden alle har rett til det.'' Alle har rett til skoleplass ja, men har du svært dårlige karakterer fra ungdomsskolen kan det bli tre svært så tunge år på vg. skole. Og med dårlige karakterer fra vg er det ikke lett å komme seg videre etter det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 På hvilken måte mener du denne manglende foreldrerespekten overfor lærerne kommer til uttrykk? Som jeg skrev tenkte jeg ikke bare på foreldre, men på at respekten for lærere og læreryrket heller ikke er slik den var før. Det kommer til uttrykk på mange måter, f.eks. i dagligdagen i uttrykk som at "den beste læreren jeg har hatt var en vikar som aldri hadde gått på noen lærerskole" eller "det er viktigere å ha lag med unger enn å ha utdanning", men også i mer overordnede eller strukturelle spørsmål som f.eks. lønn og lærernes arbeidsvilkår ellers. Morsomheter om lærernes arbeidstid og ferie er sikkert ofte bare ment som morsomheter, men ofte også mer alvorlig. Det er vel ikke tvil om at læreryrket hadde en helt annen posisjon tidligere? Uten at det i seg selv nødvendigvis er så interessant, det er klart at respekten (og frykten) også kunne være for stor eller uheldig. Men ellers var mitt poeng her først og fremst at det kanskje ikke er så interessant å "skyte" bare på barna. Hvis de mangler respekt for skolen og lærerne eller er urolige er det jo naturlig å tenke seg at dette også har sammenheng med forhold og holdninger i hjemmet og miljøet rundt dem ellers. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hva med lærerens respekt for foreldre og elever? Er den alltid så god da? Ditt svar var kanskje ikke til meg, men til Helmi? Hvis ikke; det er klart det er viktig at respekten går begge veier. Og det er klart at begge parter i en relasjon er ansvarlige for relasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.