Gjest Jente som bekymrer seg Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Hei! Fikk påvist klamydia ved en urinprøve hos legen min som jeg tok for ca 1 uke siden. Jeg og min samboer hadde trekant sex med en jente for 3 uker siden. Testet meg for ca et år tilbake for klamydia (også hos legen min), men da var testen negativ. Etter det har vi hatt sex med en annen jente, men har pratet med henne og hun har testet seg etter at hun var med oss og hadde ikke klamydia. Jeg velger da å tru at hverken jeg eller min samboer har hatt klamydia i tiden før vi hadde trekant sex for 3 uker tilbake. Men kan testen jeg tok for et år siden vært falsk negativ? Jenten vi hadde sex med for 3 uker siden sier hun har testet seg for to uker siden og at prøven på klamydia var negativ. Men har lest at det kan gå opp til 2 uker før man kan påvise klamydia? Vi har hvertfall fortalt henne at vi har fått det og at det nok mest sansynlig er fra henne vi har fått det siden vi ikke hadde noe fra før av før vi hadde sex med henne. En annen ting som uroer med er at jeg nå har fått vite at denne jenten hadde sex med en mann i Dubai i påsken. Han jobber i Dubai og har lest at dem som jobber der blir testet for kjønnsykdommer og HIV. Hun hadde også tatt HIV prøve + hepatitt a og b - Disse var negative. Men må det ikke gå 8 uker etter mistanke om smitte før en kan stole på et negativt prøveresultat? Bør jeg teste meg for HIV når jeg tar ny urinprøve for å se at klamydiaen er borte? En siste ting. Er faren stor for at jeg kan ha utviklet egglederbetennelse siden jeg fikk påvist klamydia? Om jeg har det vil behandlingen for klamydiaen fjerne en slik betennelse? På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347254-klamydia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Nå må jeg presisere at jeg ikke er noen lege, jeg ville bare svare deg fordi ingen andre har gjort det. Jeg synes det er flott at du tar ansvar og tester deg for klamydia. Du har nok neppe fått noen egglederbetennelse, det er noe jeg absolutt tror du vil kjenne symptomer på. (Men jeg er som sagt ikke noe lege) Hvis du er usikker og bekymrer deg for smitte av hiv, så tester du deg. så enkelt er det. legen eller sykepleieren kan fortelle deg hvor lenge du må vente før du kan få en 100 prosent pålitelig prøve. Og litt sånn på slutten, hvis du ikke hadde klamydia for ett år siden, og ikke har hatt sex med noen andre enn kjæresten din før nå, og jenta dere har hatt sex med ikke hadde klamydia når dere hadde sex med henne... Kan det hende kjæresten din har hatt et sidesprang eller fem? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347254-klamydia/#findComment-2956895 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente som bekymrer seg Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Nå må jeg presisere at jeg ikke er noen lege, jeg ville bare svare deg fordi ingen andre har gjort det. Jeg synes det er flott at du tar ansvar og tester deg for klamydia. Du har nok neppe fått noen egglederbetennelse, det er noe jeg absolutt tror du vil kjenne symptomer på. (Men jeg er som sagt ikke noe lege) Hvis du er usikker og bekymrer deg for smitte av hiv, så tester du deg. så enkelt er det. legen eller sykepleieren kan fortelle deg hvor lenge du må vente før du kan få en 100 prosent pålitelig prøve. Og litt sånn på slutten, hvis du ikke hadde klamydia for ett år siden, og ikke har hatt sex med noen andre enn kjæresten din før nå, og jenta dere har hatt sex med ikke hadde klamydia når dere hadde sex med henne... Kan det hende kjæresten din har hatt et sidesprang eller fem? Takk for svar flimmer =) Jenta vi hadde sex med testet seg bare et par dager etter at vi hadde sex med henne. Så sansynligheten for at hun hadde klamydia er veldig stor med tanke på at hun bare et par dager tidligere hadde sex med xèn sin og kan ha fått smitte fra han. (Dette fikk vi da greie på etter at vi var med henne, hadde aldri vært med henne hadde vi vist det)! Klamydia vises ikke positivt på en test før etter mellom en til to uker etter smitte har jeg lest. Er leger som har svart det da. Og min samboer er jeg 1000% sikker på at ikke har hatt noe sidesprang. =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347254-klamydia/#findComment-2956998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flimmer1365381250 Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Takk for svar flimmer =) Jenta vi hadde sex med testet seg bare et par dager etter at vi hadde sex med henne. Så sansynligheten for at hun hadde klamydia er veldig stor med tanke på at hun bare et par dager tidligere hadde sex med xèn sin og kan ha fått smitte fra han. (Dette fikk vi da greie på etter at vi var med henne, hadde aldri vært med henne hadde vi vist det)! Klamydia vises ikke positivt på en test før etter mellom en til to uker etter smitte har jeg lest. Er leger som har svart det da. Og min samboer er jeg 1000% sikker på at ikke har hatt noe sidesprang. =) Godt å høre! Da er det kanskje til og med en sjangs for at hun kan ha vært smittebærer, og smittet dere, uten å ha fått klamydia selv? Bra dere har fått behandling, så ordner nok alt seg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347254-klamydia/#findComment-2957040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jente som bekymrer seg Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Godt å høre! Da er det kanskje til og med en sjangs for at hun kan ha vært smittebærer, og smittet dere, uten å ha fått klamydia selv? Bra dere har fått behandling, så ordner nok alt seg Ja er så glad for at jeg gikk å tok den klamydiatesten. Hun er nok selv smittet, men hun var for tidlig og tok testen. Men vi har nå gitt henne beskjed om det så er nå opp til henne om hun velger å ta en ny test eller ikke Sansynligheten er nå hvertfall veldig stor for at den blir positiv nå siden det har gått litt lengere tid enn sist hun var og testet seg. Vi har hvertfall lært noe ut av denne episoden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347254-klamydia/#findComment-2957059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 1. juni 2010 Del Skrevet 1. juni 2010 Dagens testsystemer er basert på påvisning av klamydia med genteknologiske metoder.Testene på klamydia er gode, slik at det er sjelden vi opplever falsk negative testresultat under en aktiv infeksjon. På den andre siden er det ganske klart at infeksjoner kan bli kroniske med symptomfrie perioder, etterfulgt av symptomer, av og til flere uker, eventuelt måneder senere og da svinger testresultatene også. Med kronisk klamydiainfeksjon er det alltid en viss fare for betennelse i eggelederen. Klamydiainfeksjoner er faktisk en ganske viktig årsak til sterilitet. Når det gjelder HIV, så vil jeg anbefale at du tar en test. Det er like greit å få tankene ut av systemet, slik at du slipper å gå rundt med vonde tanket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347254-klamydia/#findComment-2964476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.