Supermum Skrevet 18. mai 2010 Del Skrevet 18. mai 2010 2 klasse...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Det som er litt vesentlig her er vel hvor lang tid leksene tar? Snuppa som går i 5. klasse bruker nok mellom 30-60 minutter på lekser daglig. Det er vel OK tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Syns kanskje det var litt mye, men ikke veldig. Nå er det jo også sånn at unger bruker ulik tid på leksene. Fra neste år kan dere jo be om å få ukeplan, så er det litt lettere å regulere leksa fra dag til dag, og med hensyn på ulike aktiviteter o.l. Ser jenta mi i 7. klasse kan sitte tre, fire timer med lekser nå, flere ganger i uka. Og hun er middels rask. Det er greit å komme inn i gode lekserytmer ganske fort slik at det ikke blir et ork senere. Hjelp 3-4 timer med lekser HVER DAG? I tillegg til full skoledag? Stakkars barn sier nå jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Hjelp 3-4 timer med lekser HVER DAG? I tillegg til full skoledag? Stakkars barn sier nå jeg... Ikke hver eneste dag, men flere dager i uka, det kan være to dager ene uka og kanskje fire neste uke. En leksefri dag, fredag. Og på tirsdag hvor vi har fritidsaktiviteter som ligger tett opptil hverandre er det mindre, kanskje bare en times tid. Men hun gjør lekser hver dag og flere dager,kan det være tre til fire timer. Nå skal det sies at noe skyldes at de fikk nye lærere i år som plutselig (og heldigvis) fant ut at i denne klassen var det MANGE hull. Så de har nmåttet tett hullene, og i tillegg fullføre læreplanen for 7 trinn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Høres ut som vår datters lekse til i morgen. Ikke hver dag de har mattelekse i tillegg til lese og skriveleksen. men alltid minst to lekser hver dag. Vår 2. klassing raser gjennom på no time. Hun som nå går i 5. har vi alltid slitt med. Hun brukte gjerne 1 1/2 time på samme lekse. Og bruker fremdeles mye tid på leksene. Vet at noen på skolen har tilpassede lekser- mindre å gjøre, men de kan jo umulig få like mye utbytte av skolegangen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Høres ut som 3.klasse? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Høres ut som vår datters lekse til i morgen. Ikke hver dag de har mattelekse i tillegg til lese og skriveleksen. men alltid minst to lekser hver dag. Vår 2. klassing raser gjennom på no time. Hun som nå går i 5. har vi alltid slitt med. Hun brukte gjerne 1 1/2 time på samme lekse. Og bruker fremdeles mye tid på leksene. Vet at noen på skolen har tilpassede lekser- mindre å gjøre, men de kan jo umulig få like mye utbytte av skolegangen? ''Vet at noen på skolen har tilpassede lekser- mindre å gjøre, men de kan jo umulig få like mye utbytte av skolegangen?'' Utbytte i forhold til hvem og hva? For barn som f.eks. har dysleksi er ikke tempo den sterke siden. Det vil ofte gjelde i alle fag som innebærer en eller annen form for lesing eller skriving av tall eller bokstaver. Da må man se på hensikten med leksene. Er hensikten å øve på en pen og tydelig håndskrift, kan dette oppnås bedre om mengden reduseres. Blir det for mengend for stor vil ikke barnet ha mulighet til å legge sjelen i å få det pent. Gjelder det å lære seg brøk trenger ikke barnet å gjøre flere oppgaver enn at barnet lærer seg brøk. Sju nesten identiske oppgaver er dårlig resursbruk. Skal barnet lære seg om hakkespetter kan like godt en voksen lese leksen høyt. Barn med f.eks. dysleksi som for lov til og blir oppmuntrert til fornuftige måter å gjøre ting på i forhold til barnets sterke og svake sider, blir ofte kløppere i og skjelne ut det viktige og sentrale og finne den mest funksjonelle og effektive måten og komme seg fra a til b på. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonymusa Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Høres ut som 3.klasse? 2. klasse 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 ''Vet at noen på skolen har tilpassede lekser- mindre å gjøre, men de kan jo umulig få like mye utbytte av skolegangen?'' Utbytte i forhold til hvem og hva? For barn som f.eks. har dysleksi er ikke tempo den sterke siden. Det vil ofte gjelde i alle fag som innebærer en eller annen form for lesing eller skriving av tall eller bokstaver. Da må man se på hensikten med leksene. Er hensikten å øve på en pen og tydelig håndskrift, kan dette oppnås bedre om mengden reduseres. Blir det for mengend for stor vil ikke barnet ha mulighet til å legge sjelen i å få det pent. Gjelder det å lære seg brøk trenger ikke barnet å gjøre flere oppgaver enn at barnet lærer seg brøk. Sju nesten identiske oppgaver er dårlig resursbruk. Skal barnet lære seg om hakkespetter kan like godt en voksen lese leksen høyt. Barn med f.eks. dysleksi som for lov til og blir oppmuntrert til fornuftige måter å gjøre ting på i forhold til barnets sterke og svake sider, blir ofte kløppere i og skjelne ut det viktige og sentrale og finne den mest funksjonelle og effektive måten og komme seg fra a til b på. mvh Jeg har nå lært av lærerne her på skolen at i både matte og norsk er mengdetrening viktig. Selvsagt ikke identiske oppgaver, men de bør ha en del oppgaver for hvert emne. De vil da lettere klarer å gjenkjenne og løse ulike oppgaver på senere tidspunkt. Kunnskapen skal jo sitte, og ikke renne vekk straks det kommer nye emner. Det gjøres best ved repetisjon og mengdetrening. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 2. klasse ok. Han en 2.klassing selv, og de har ikke begynt med ganging enda. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. mai 2010 Del Skrevet 20. mai 2010 Jeg har nå lært av lærerne her på skolen at i både matte og norsk er mengdetrening viktig. Selvsagt ikke identiske oppgaver, men de bør ha en del oppgaver for hvert emne. De vil da lettere klarer å gjenkjenne og løse ulike oppgaver på senere tidspunkt. Kunnskapen skal jo sitte, og ikke renne vekk straks det kommer nye emner. Det gjøres best ved repetisjon og mengdetrening. Selvsagt er mengdetrening viktig. Men om mengden blir uoverkommelig for barnet, skaper man flere problemer enn man løser. En del oppgaver kan gis muntlig. F.eks. øve på gangetabellen. Selvsagt må mengden tilpasses det enkelte barn. Barn som leser og skriver sakte, tilegner seg ofte effektive innlæringsmetoder som kompenserer for redusert mengdetrening. Da jeg gikk på skolen lærte vi at god studieteknikk er å først skumlese en gang. Dernest lese samme tekst grundig en gang og til slutt en rask oversiktsgjennomlesning. Har man godt lesetempo, kan dette fungere godt. Har man derimot svakt lesetempo, er det selvsagt bedre å lære seg å få med innholdet ved første gjennomlesning. Alle er forskjellige og lærer på ulike måter. Derfor trenger man også å tilpasse leksene. mvh mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.