Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Merete24

jeg har fått påvist endo. i 2002. De vanlige symtomene med smerter, uregelmessige blødninger. Har også mye sammenvoksninger. Har hatt lapraskopi 2003 0g 05. Har i alle år hatt cyster i og utenpå eggstokkene. Nå har jeg cyster som ikke er klare. Legen sier han ikke vet hva disse inneholder. kan dette være ondartet? Legen ønsker å fjerne eggstokker og livmor. Jeg er skeptisk pga evt nye sammenvoksninger og mere smerter. Jeg tilhører et lite sykehus. Har aldri fått komme til et større sykehus. De sier jeg ikke bør opereres på et lite sykehus. Men at de skal gjøre dette likevel pga at det er så vanskelig å komme til et annet sykehus. Jeg er skeptisk til dette?? Hvor nyttig kan en utskraping være??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347360-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanligvis ikke så vanskelig å si om det er endometriosecyster eller ondartede cyster ut fra ultralyd og blodprøve (måling av CA-125). Hvis du bare er 24 år, er det meget drastisk –og sannsynligvis unødvendig- å fjerne livmor og eggstokker. Uregelmessige blødninger kan ha annen årsak. Smerter og blødningsforstyrrelser kan behandles med hormoner. Utskrapning har ingen effekt, brukes bare for å stille en diagnose, og det kan gjøres med enklere metoder (ultralyd og prøve av livmorslimhinnen). Ut fra det du beskriver synes jeg det er rimelig at du kommer til et senter med større ekspertise.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347360-endometriose/#findComment-2958757
Del på andre sider

Gjest Merete24

Det er vanligvis ikke så vanskelig å si om det er endometriosecyster eller ondartede cyster ut fra ultralyd og blodprøve (måling av CA-125). Hvis du bare er 24 år, er det meget drastisk –og sannsynligvis unødvendig- å fjerne livmor og eggstokker. Uregelmessige blødninger kan ha annen årsak. Smerter og blødningsforstyrrelser kan behandles med hormoner. Utskrapning har ingen effekt, brukes bare for å stille en diagnose, og det kan gjøres med enklere metoder (ultralyd og prøve av livmorslimhinnen). Ut fra det du beskriver synes jeg det er rimelig at du kommer til et senter med større ekspertise.

Hei! Jeg er 38. Har et barn på 12år. Jeg har gått på cetrazet i 10 uker med konstante svake blødninger. tre uker etter på ingen blødninger. Men legen mener livmorhinnen(?)er så tykk at d vil redusere mine kraftigere blødninger. En lege har i 2005 prøvd på operasjon og fjerne sammenvoksninger evt livmor. Han måtte gi opp. Flere leger har i snart 2år prøvd å få meg til tromsø. Men tromsø avviser henvendelsene. Hva kan jeg gjøre for å komme meg til et annet sykehus? Synes en slik stor opersjon på et lite sykehus som ikke har gjort det før er riski. Og frykter kroniske smerter. Hvis det er muligheter for ond artet er det selvfølgelig noe anne. Ca 125 har vært mellom 70-280 de siste 10 årene. Alle vevs prøver viser betennelser men ikke kreft.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347360-endometriose/#findComment-2958781
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Beklager, jeg oppfattet Merete24 som du var 24 år. Det er fritt sykehusvalg, så du kan selv velge hvis du får en henvisning fra din lege.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347360-endometriose/#findComment-2963339
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...