Gå til innhold

Svuller i hodebunnen

Anbefalte innlegg

Gjest siljed

Hei! Jeg har en gutt på 2år som har store svuller/byller i hodebunnen som begynner som bittesmåe kviser som væsker og som vokser seg til store byller som væsker og klør masse før det danner seg en ekkel skorpe som og væsker, avogtil er det en ekkel lukt av det og. Det plager han masse og i perioder med mye utbrudd får han feber! Da han ble født i mai 08 var han født med masse småe blemmer som var betente, han hadde og feber 2 dager da, legen på haukeland sa at dette var noe de såg en sjelden gang på nyfødte så de gjorde ikke noe med det. Tror du det kan ha en sammenheng? Har selvsakt vært til fastlege og blitt henvist til hudlege, men der fikk jeg hydrocortison, kan ikke si at det hjelper, har ringt flere ganger, men ingen hjelp å få, så no begynner jeg å bli lei. Da jeg ser at dette palger barnet mitt veldig, no smører jeg han dexem som du får kjøpt på apoteket, det lindrer kløen, men ikke sårene/byllene

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347367-svuller-i-hodebunnen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Slik som du beskriver det høres det ut til å foreligge seborrhe eller "flasseksem". Mens det hos voksne er stort sett tørr flassing, fremstår denne hudlidelsen hos små barn som fete skorper og av og til kviseliknende forandringer. Noen ganger beror det siste på at det er en bakterieinfeksjon på toppen . Det kan fastlegges nærmere ved bakteriologisk undersøkelse. Ettersom behandlingen bestemmes av det ovennevnte og en ubehandlet bakterieinfeksjon gjør at resten av behandlingen slår feil, er det viktig at dette blir håndtert korrekt for vellykket resultat. Det du kan gjøre på egenhånd som en slags helgardering er først å kjøpe salicyl olje 2% som smøres og vaskes ut ifm bading slik at alle skorper og flassing løsnes. Deretter benytter du 2% borvannsomslag som jeg tror du også kan få reseptfritt for å desinfisere og så benytte Fucidin-Hydrocortison 2 ganger daglig til det ser fint ut. I fortsettelsen kan det være nok å benytte litt salicyl olje eller en av badeoljene for barn evt kombinert med litt f eks Kerium DS shampo (fra apotek). Dersom "kvisene" betennelsene ikke lar seg drive tilbake med foreslåtte behandling, kan det være pga en bakterieinfeksjon som krever antibiotikabehandling en periode. Dette må i så fall administreres av lege helst etter bakteriologisk prøve. Lykke til . Med hilsen fra Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347367-svuller-i-hodebunnen/#findComment-2956283
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...