Gjest Mamma65 til 2 Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Jeg er 44 år. Har 2 barn fra før (8 og 15 år). Vi ønsker oss veldig et barn til. Jeg har akkurat blitt diagnostisert med fremfall grad 2 av livmor og bakre vegg. Grad 1 fremre vegg. Er henvist til operasjon ved Ullevål men det er en del ventetid. Jeg har Ehlers Danlos- hypermobil type. Hadde veldig rask fødsel med nr. 1. Jeg lurer på om jeg kan bli gravid når en har fremfall av livmor eller om fertiliteten er redusert (livmoren ligger også litt bakover). Dersom jeg blir gravid med et slikt fremfall, vil det komplisere et svangerskap? Bør jeg ta keisersnitt for å unngå å få mer fremfall? Når det gjelder rectocelen min, må jeg ta avføringsmidler for å kunne tømme meg. Vil rectocelen bedre seg i et svangerskap hvis livmoren flytter seg tilbake i bekkenet? Bør jeg vente til etter operasjon med å bli gravid? Jeg har tatt ultralyd og hormonprøver som viser at jeg fremdeles er fertil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347374-fremfall-fertilitet-og-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Fremfall har ikke betydning for om du kan bli gravid. I den forbindelse er det din alder som er største problem. Fruktbarheten er sterkt redusert i forhold til det den har for 8 år siden da du fikk ditt siste barn, men det er ikke umulig. (Det er dessverre ikke sikre prøver som kan bekrefte din fruktbarhet). Under en graviditet vil et framfall av livmoren faktisk bli bedre da det ’trekkes opp’ når livmoren vokser. Rectocelet vil ikke forandre seg på samme måte, det er ikke mulig å forutse hvordan avføringen blir under graviditet. Mange gravide får uansett endring i avføringsmønsteret. Det vil nok være lurt å vente med operasjon til du har født, det er ikke grunn til keisersnitt. Du bør absolutt ikke vente med å forsøke å bli gravid, det må ha første prioritet. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347374-fremfall-fertilitet-og-svangerskap/#findComment-2958768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.