Gå til innhold

Lekser 1. klasse - fargelegging


Anbefalte innlegg

Gjest 1. klassemamma

1. klassingen har stadig lekser hvor man f. eks. skal fargelegge tegninger i boka som begynner på J etc. Hun er ikke spesielt glad i å fargelegge, noe som resulterer at hun fort går lei i leksesituasjonen.

Hun er skarp og finner fort frem til riktig svar, men så hender det at hun fargelegger slurvete fordi hun syns det er kjedelig. Da korrigerer jeg henne og sier hun må gjøre det skikkelig. Ofte ender det da opp med at hun bruker altfor lang tid på fargelegginga i forhold til hva jeg syns er fornuftig. Hun blir også derfor ofte sur og lei i leksesituasjonen. Jeg syns leksetiden skal brukes på det som er meningen, nemlig oppgaveløsning.

Jeg har hørt at noen bruker å tegne kryss i riktig farge i stedet for å fargelegge hele tingen. Tenkte å spørre læreren om dette er ok, men er redd for å virke som om vi ikke gidder å ta leksesituasjonen alvorlig. Syns det virker som læreren er litt for opptatt av fargelegging. I vinter var en av leksene slik at man skulle fargelegge tegninger av riktige jakkerygger som hadde bilde av forskjellige motiver. Jenta mi farget da kun motivene, ikke jakkene. Da fikk hun kommentar i boka fra læreren om at hun hadde funnet riktige svar, men at hun skulle ha fargelagt hele jakkene...

Bruker deres barn mye tid på fargelegge leksene? Er det bare jeg som syns dette er unødvendig bruk av tid?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347415-lekser-1-klasse-fargelegging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tar opp dette på en ordentlig måte, tror jeg ikke det vil virke som om du ikke tar situasjonen alvorlig. Poenget er jo nettopp at du ikke vil at hun allerede nå skal få avsmak for lekser. Forsøk å få fram dette. Det er ikke sikkert dere er alene om å synes dette er ugreit.

Det må være mulig å variere litt. Spør evt. om hun kan lage mønster i riktig farge, altså sette røde prikker eller småkryss over hele jakka eller hva det nå er, i stedet for å dekke hele med rødt. Da blir det kanskje litt mindre kjedelig. Prøv også å finne noen fargestifter el.l. som dekker såpass at det går litt raskere, uten at det ser altfor slurvete ut.

Datteren min hadde veldig mange fargeleggingsoppgaver, så jeg fryktet det verste da lillebroren begynte på skolen. Han er ingen tegner, for å si det mildt. Heldigvis har han ikke hatt så ensidige lekser. Hvis de har en lærebok som er full av fargelegging (slik min datters første engelskbok var), går det nok an å finne alternative oppgaver hvis læreren er interessert i det. Ta opp saken nå før skoleåret er slutt, så er det tid til å finne en annen vinkling til høsten.

Dette løser seg sikkert når du snakker med lærer om det.

Vis at du tar leksene alvorlig, men at akkurat fargelegging går sterkt utover motivasjonen til datteren din.

Det går sikkert an å vise riktig svar ved å farge litt, eller lage striper, prikker eller andre mønstre innenfor strekene.

Gjest Elextra

Det har irritert oss også, og etter å ha lest på DOL skjønner jeg at vi er langt fra alene om det! Var det samme med tredjeklassingen som det nå er med førsteklassingen. Tullete at brorparten av leksetiden går med til fargelegging når barna ikke synes det er gøy en gang.

Annonse

Jeg synest også at mye slike lekser er helt meningsløst. 1.klasse må dreie seg om andre ting enn fargelegging. Det er selvsagt også et poeng i at barna skal øve seg opp i å gjøre pent arbeid, finmotorikken trenes jo her.

Jeg ville heller da gjort en avtale med barnet om at en ting fargelegges pent mens man på de andre bare setter kryss med riktig farge. så ville jeg klistret en gul post-it lapp i boka til eleven og forklart til læreren at dette var instruksene barnet hadde fått fra meg, og forklart hvorfor. Om læreren ikke hadde funnet dette bra nok så ville jeg ikke brydd med overhodet.

Min sønns lærer sa at det var tilstrekkelig med lett skravering eller lignende for å vise a man hadde skjønt oppgaven.

Problemet var bare at junior ikke trodde på meg da jeg sa at skravering var nok, og så satt han der og finfarget i det lange og det brede.

All fargeleggingen er en særnorsk greie.

Et av mine barn hatet fargelegging. Et annet fortapte seg i det. I begge tilfeller kunne det gå ut over hva som egentlig skulle læres.

Med barnet som hatet å fargelegge fortalte vi til læreren at vi kom til å gjøre en del av fargeleggingen for barnet, men at h*n selv skulle løse oppgaven. Heldigvis hadde vi en lærer som syntes dette var helt greit. Den langsiktige effekten av denne friheten var at barnet etter hvert ble mer glad i å tegne og fargelegge.

Med det tegneelskende barnet fikk vi tidvis dempe tegneentusiasmen litt så h*n fikk gjort leksene ferdig.

Jeg er nå MØKK lei av all fargelegging!

;-)

mvh

Hvis du tar opp dette på en ordentlig måte, tror jeg ikke det vil virke som om du ikke tar situasjonen alvorlig. Poenget er jo nettopp at du ikke vil at hun allerede nå skal få avsmak for lekser. Forsøk å få fram dette. Det er ikke sikkert dere er alene om å synes dette er ugreit.

Det må være mulig å variere litt. Spør evt. om hun kan lage mønster i riktig farge, altså sette røde prikker eller småkryss over hele jakka eller hva det nå er, i stedet for å dekke hele med rødt. Da blir det kanskje litt mindre kjedelig. Prøv også å finne noen fargestifter el.l. som dekker såpass at det går litt raskere, uten at det ser altfor slurvete ut.

Datteren min hadde veldig mange fargeleggingsoppgaver, så jeg fryktet det verste da lillebroren begynte på skolen. Han er ingen tegner, for å si det mildt. Heldigvis har han ikke hatt så ensidige lekser. Hvis de har en lærebok som er full av fargelegging (slik min datters første engelskbok var), går det nok an å finne alternative oppgaver hvis læreren er interessert i det. Ta opp saken nå før skoleåret er slutt, så er det tid til å finne en annen vinkling til høsten.

''Hvis de har en lærebok som er full av fargelegging (slik min datters første engelskbok var)''

Man må jo lære enormt mye fremmedspråk av å sitte å fargelegge...

mvh

Min førsteklassing har ikke så mye fargelegging nå, men det var litt mer i høstsemesteret. Uansett, jeg har ikke fokusert på at det skal være så himla nøye, poenget er vel at oppgaven løses. Jeg ville også prøvd å oppfordre til "effektivitet" hvis h*an hadde vært altfor nøye :-) Men jeg har ikke engang vurdert å ta det opp med læreren, leksen blir som den blir, så får læreren kommentere det overfor eleven hvis det ikke er bra nok.

Syns jeg...

''Hvis de har en lærebok som er full av fargelegging (slik min datters første engelskbok var)''

Man må jo lære enormt mye fremmedspråk av å sitte å fargelegge...

mvh

Ja, jeg husker godt en fargelegginsglekse i engelsk som gikk ut på å fargelegge Union Jack i red, white and blue... Jeg skal LOVE deg at den leksen tok ekstremt mye tid til fortrengsel for mye annet.

Annonse

Gjest ikke særnorsk

All fargeleggingen er en særnorsk greie.

Et av mine barn hatet fargelegging. Et annet fortapte seg i det. I begge tilfeller kunne det gå ut over hva som egentlig skulle læres.

Med barnet som hatet å fargelegge fortalte vi til læreren at vi kom til å gjøre en del av fargeleggingen for barnet, men at h*n selv skulle løse oppgaven. Heldigvis hadde vi en lærer som syntes dette var helt greit. Den langsiktige effekten av denne friheten var at barnet etter hvert ble mer glad i å tegne og fargelegge.

Med det tegneelskende barnet fikk vi tidvis dempe tegneentusiasmen litt så h*n fikk gjort leksene ferdig.

Jeg er nå MØKK lei av all fargelegging!

;-)

mvh

Fargeleggingen er _ikke_ en særnorsk greie, jeg har to nieser på fransk skole og barna mine har gått de første årene på britisk/amerikansk skole - og da var det også veldig mye fargelegging på de laveste trinnene (de startet enda tidligere enn her, da, men de hadde mye fargelegging).

uten at overdreven tidsbruk til fargelegging blir noe bedre av den grunn..

Fargeleggingen er _ikke_ en særnorsk greie, jeg har to nieser på fransk skole og barna mine har gått de første årene på britisk/amerikansk skole - og da var det også veldig mye fargelegging på de laveste trinnene (de startet enda tidligere enn her, da, men de hadde mye fargelegging).

uten at overdreven tidsbruk til fargelegging blir noe bedre av den grunn..

I Frankriket begynner de vel på skolen i 3-årsalderen? Bristiske skoler i 4-5-årsalderen?

Om man sammenligner alderstrinn og ikke klassetrinn, fargelegger de like mye da også?

Når norske barn begynner på skolen har de allerede en lang fargeleggingskarriære bak seg i barnehagen. De er klare som egg til å lese, skrive og regne. Og så blir det side opp og side ned med fargelegging.

mvh

I Frankriket begynner de vel på skolen i 3-årsalderen? Bristiske skoler i 4-5-årsalderen?

Om man sammenligner alderstrinn og ikke klassetrinn, fargelegger de like mye da også?

Når norske barn begynner på skolen har de allerede en lang fargeleggingskarriære bak seg i barnehagen. De er klare som egg til å lese, skrive og regne. Og så blir det side opp og side ned med fargelegging.

mvh

''I Frankriket begynner de vel på skolen i 3-årsalderen? Bristiske skoler i 4-5-årsalderen?

Om man sammenligner alderstrinn og ikke klassetrinn, fargelegger de like mye da også?''

De begynner når de er fire år på engelske skoler.

De fargelegger nesten ikke i "reception class" så langt. De konsentrerer seg om leselekser, bokstaver og tall. Den eneste fargeleggingsleksen vi har fått er et ark med ordlyder hvor guttungen skal fargelegge en liten figur når han har lært seg lyden av bokstaven.

Sånn i tilfelle du virkelig lurte ;)

Noen liker ikke å fargelegge, noen liker ikke å skrive, noen liker ikke å lese...........

Noen liker å fargelegge, noen liker å skrive...osv

Joda, jatta.

Om målet er å lese, blir man pent nøtt til å lese. Er målet å skrive, er man nødt til å skrive. Er målet å regne, bør man selvsagt regne.

Men når fargelegging kommer i veien for målet og hensikten med oppgaven. Man lærer ikke engelske gloser med fargekritt!

Særlig mattebøkene kan være en katastrofe av fargelegging. Fort vekk går 90% av tiden og mental energi til å påføre farge på et ark som egentlig er for glatt for fargeblyanten. 10% til å egne seg til matematiske problemstillinger.

Fargelegging er i mange tilfeller en særdeles uhensiktsmessig innlæringsmetode.

mvh

''I Frankriket begynner de vel på skolen i 3-årsalderen? Bristiske skoler i 4-5-årsalderen?

Om man sammenligner alderstrinn og ikke klassetrinn, fargelegger de like mye da også?''

De begynner når de er fire år på engelske skoler.

De fargelegger nesten ikke i "reception class" så langt. De konsentrerer seg om leselekser, bokstaver og tall. Den eneste fargeleggingsleksen vi har fått er et ark med ordlyder hvor guttungen skal fargelegge en liten figur når han har lært seg lyden av bokstaven.

Sånn i tilfelle du virkelig lurte ;)

Jo, jeg lurte.

Det virker jo som de driver med systematisk leseopplæring på britiske skoler...

;-)

Mine barns mattebøker hadde fargelegging på nesten hver eneste side de første årene.

mvh

Ja, jeg husker godt en fargelegginsglekse i engelsk som gikk ut på å fargelegge Union Jack i red, white and blue... Jeg skal LOVE deg at den leksen tok ekstremt mye tid til fortrengsel for mye annet.

Fargelegging på høyere trinn også. Frøkna i 7! hadde tegnelekse til jul. Skulle tegne en tegning til piken med svovelstikkene. Vi har en bok hjemme med det eventyret og hun satte seg ned og tegnet på frihånd bilder fra boka. Og brukte laaaaang tid. mye over en time. Da hun var ferdig spurte hun meg om det var bra nok, og jeg sa som sant var at det var fint. På skolen dagen etter fikk hun glemmekryss, fordi hun ikke hadde gjort seg flid nok ! med oppgaven. Den eneste læringen hun fikk ut av det er at hun hater piken med svovelstikkene, og at det ikke er noe vits i å jobbe med tegnelekser. "For jeg er jo ikke noe fliknk til å tegne uansett."

Alt for mye fargelegging og dill-dall i den norske skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...