Gjest FruH Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Fargelegging på høyere trinn også. Frøkna i 7! hadde tegnelekse til jul. Skulle tegne en tegning til piken med svovelstikkene. Vi har en bok hjemme med det eventyret og hun satte seg ned og tegnet på frihånd bilder fra boka. Og brukte laaaaang tid. mye over en time. Da hun var ferdig spurte hun meg om det var bra nok, og jeg sa som sant var at det var fint. På skolen dagen etter fikk hun glemmekryss, fordi hun ikke hadde gjort seg flid nok ! med oppgaven. Den eneste læringen hun fikk ut av det er at hun hater piken med svovelstikkene, og at det ikke er noe vits i å jobbe med tegnelekser. "For jeg er jo ikke noe fliknk til å tegne uansett." Alt for mye fargelegging og dill-dall i den norske skolen. Det forrige innlegget der skulle egentlig til trådstarter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Fargelegging på høyere trinn også. Frøkna i 7! hadde tegnelekse til jul. Skulle tegne en tegning til piken med svovelstikkene. Vi har en bok hjemme med det eventyret og hun satte seg ned og tegnet på frihånd bilder fra boka. Og brukte laaaaang tid. mye over en time. Da hun var ferdig spurte hun meg om det var bra nok, og jeg sa som sant var at det var fint. På skolen dagen etter fikk hun glemmekryss, fordi hun ikke hadde gjort seg flid nok ! med oppgaven. Den eneste læringen hun fikk ut av det er at hun hater piken med svovelstikkene, og at det ikke er noe vits i å jobbe med tegnelekser. "For jeg er jo ikke noe fliknk til å tegne uansett." Alt for mye fargelegging og dill-dall i den norske skolen. Jeg husker datteren min var helt fortvilet over en oppgave på ungdomsskolen(!) i KRL. De skulle lage en hel plansje i A3-format med tegninger fra bibelhistorien. Det var ikke fritt valg, men forskjellige epoker som skulle dekkes. F.eks. husker jeg at det skulle være med noe fra Gosen-tiden, et begrep jeg ikke kjente så veldig godt fra før. (Hvis noen er like fjerne - dette var de årene jødene var forvist til Egypt.) Jeg måtte helt tilbake til noe jeg husker fra søndagsskolen for å finne motiver som både hørte til riktig epoke og som det var realistisk å tegne. (Og ja, jeg skisserte opp noen av tegningene.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg husker datteren min var helt fortvilet over en oppgave på ungdomsskolen(!) i KRL. De skulle lage en hel plansje i A3-format med tegninger fra bibelhistorien. Det var ikke fritt valg, men forskjellige epoker som skulle dekkes. F.eks. husker jeg at det skulle være med noe fra Gosen-tiden, et begrep jeg ikke kjente så veldig godt fra før. (Hvis noen er like fjerne - dette var de årene jødene var forvist til Egypt.) Jeg måtte helt tilbake til noe jeg husker fra søndagsskolen for å finne motiver som både hørte til riktig epoke og som det var realistisk å tegne. (Og ja, jeg skisserte opp noen av tegningene.) Herlighet! Takke meg til å hjelpe - og motivere dem med matte- og kjemilekser.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg hadde glatt oversett slarkete fargeleggeing, da jeg ikke helt forstår viktigheten. Min sønn var ekstremt pirkete. Ble aldri fornøyd. I første klasse hadde han i lekse og tegne Norgeskartet. Han satt lenge og ble ikke fornøyd. Til slutt brukte han en rød fargeblyant, klusset over tegningen og laget en tekst over: "HELE NÅRGE BRENER" Jeg lot han levere leksa slik. Det var andre viktigere ting å bruke tiden på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jo, jeg lurte. Det virker jo som de driver med systematisk leseopplæring på britiske skoler... ;-) Mine barns mattebøker hadde fargelegging på nesten hver eneste side de første årene. mvh Her satser de mer på "matte"spill i begynnelsen. Altså spill hvor man ser på mønster, former, logikk, telling, tall osv. Guttungen får et slikt brettspill hjem ca. en gang i uka og da skal vi se på det sammen. Noen ganger er det for vanskelig, men da bruker vi heller litt tid på å telle brikkene og slikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg hadde glatt oversett slarkete fargeleggeing, da jeg ikke helt forstår viktigheten. Min sønn var ekstremt pirkete. Ble aldri fornøyd. I første klasse hadde han i lekse og tegne Norgeskartet. Han satt lenge og ble ikke fornøyd. Til slutt brukte han en rød fargeblyant, klusset over tegningen og laget en tekst over: "HELE NÅRGE BRENER" Jeg lot han levere leksa slik. Det var andre viktigere ting å bruke tiden på. For en fantastisk historie! LOL 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg husker datteren min var helt fortvilet over en oppgave på ungdomsskolen(!) i KRL. De skulle lage en hel plansje i A3-format med tegninger fra bibelhistorien. Det var ikke fritt valg, men forskjellige epoker som skulle dekkes. F.eks. husker jeg at det skulle være med noe fra Gosen-tiden, et begrep jeg ikke kjente så veldig godt fra før. (Hvis noen er like fjerne - dette var de årene jødene var forvist til Egypt.) Jeg måtte helt tilbake til noe jeg husker fra søndagsskolen for å finne motiver som både hørte til riktig epoke og som det var realistisk å tegne. (Og ja, jeg skisserte opp noen av tegningene.) ''Gosen-tiden, et begrep jeg ikke kjente så veldig godt fra før. (Hvis noen er like fjerne - dette var de årene jødene var forvist til Egypt.) '' Selve navnet Gosen kjente jeg igjen, men hadde aldri klart å komme med den forklaringen uten å jukse. Men jeg vet uten å sjekke at Noas sønner het Sem, Kam og Jafet, at Adam og Eva fikk en sønn til etter at Kain drepte Abel, og at han ble kalt Set, så _noen_ sære detaljer fra bibelhistorien sitter fortsatt...,-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Fargelegging på høyere trinn også. Frøkna i 7! hadde tegnelekse til jul. Skulle tegne en tegning til piken med svovelstikkene. Vi har en bok hjemme med det eventyret og hun satte seg ned og tegnet på frihånd bilder fra boka. Og brukte laaaaang tid. mye over en time. Da hun var ferdig spurte hun meg om det var bra nok, og jeg sa som sant var at det var fint. På skolen dagen etter fikk hun glemmekryss, fordi hun ikke hadde gjort seg flid nok ! med oppgaven. Den eneste læringen hun fikk ut av det er at hun hater piken med svovelstikkene, og at det ikke er noe vits i å jobbe med tegnelekser. "For jeg er jo ikke noe fliknk til å tegne uansett." Alt for mye fargelegging og dill-dall i den norske skolen. Skrekkhistorie. Grøss! Tok du det opp med læreren? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Jeg husker datteren min var helt fortvilet over en oppgave på ungdomsskolen(!) i KRL. De skulle lage en hel plansje i A3-format med tegninger fra bibelhistorien. Det var ikke fritt valg, men forskjellige epoker som skulle dekkes. F.eks. husker jeg at det skulle være med noe fra Gosen-tiden, et begrep jeg ikke kjente så veldig godt fra før. (Hvis noen er like fjerne - dette var de årene jødene var forvist til Egypt.) Jeg måtte helt tilbake til noe jeg husker fra søndagsskolen for å finne motiver som både hørte til riktig epoke og som det var realistisk å tegne. (Og ja, jeg skisserte opp noen av tegningene.) Skrekk og gru for en oppgave. Kan bare ikke dy meg. Jødene var ikke forvist til Egypt i Gosentiden. Jødene ble til det jødiske folk i løpet av disse 400 årene. Da Josefs far, nomaden Jakob også kaldt Israel, helt frivillig kom med sin storfamilie til Egypt var de 120 personer. De ble aldri en integrert del av det Egyptiske samfunnet, blant annet fordi de var sauegjetere. En stadig sterkere undertrykkelse bidro også til å skape en identitet som Israels sønner/etterkommere, israelitter. Da Moses førte folket ut av Egypts slaveri og tilbake til Kanaen, der stamfedrene Abraham, Isak og Jakob hadde levd, var de ca 3 millioner mennesker. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Joda, jatta. Om målet er å lese, blir man pent nøtt til å lese. Er målet å skrive, er man nødt til å skrive. Er målet å regne, bør man selvsagt regne. Men når fargelegging kommer i veien for målet og hensikten med oppgaven. Man lærer ikke engelske gloser med fargekritt! Særlig mattebøkene kan være en katastrofe av fargelegging. Fort vekk går 90% av tiden og mental energi til å påføre farge på et ark som egentlig er for glatt for fargeblyanten. 10% til å egne seg til matematiske problemstillinger. Fargelegging er i mange tilfeller en særdeles uhensiktsmessig innlæringsmetode. mvh Jatta jatta, jeg har en som også syns denne fargeleggingen er kjedelig. Men jeg skjønner også at den kan være motiverende for andre og jeg ser også at fargeleggingen er bra trening for finmotorikken. Det finnes jo ikke et fag som heter finmotorisk trening og derfro fletter de det inn der de kan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg synest også at mye slike lekser er helt meningsløst. 1.klasse må dreie seg om andre ting enn fargelegging. Det er selvsagt også et poeng i at barna skal øve seg opp i å gjøre pent arbeid, finmotorikken trenes jo her. Jeg ville heller da gjort en avtale med barnet om at en ting fargelegges pent mens man på de andre bare setter kryss med riktig farge. så ville jeg klistret en gul post-it lapp i boka til eleven og forklart til læreren at dette var instruksene barnet hadde fått fra meg, og forklart hvorfor. Om læreren ikke hadde funnet dette bra nok så ville jeg ikke brydd med overhodet. E det meningsløst med finmotorisk trening? Såvidt jeg vet finnes det ikke et fag som heter finmotorisk trening og derfor er det fint at det flettes inn i alle fag. For noen elever kan denne fargelegingen være en befrielse. For andre, som for min sønn er det et mareritt. Akkurat slik er det med alt på skolen, noen liker det, noen ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jatta jatta, jeg har en som også syns denne fargeleggingen er kjedelig. Men jeg skjønner også at den kan være motiverende for andre og jeg ser også at fargeleggingen er bra trening for finmotorikken. Det finnes jo ikke et fag som heter finmotorisk trening og derfro fletter de det inn der de kan. Alt med måte... Ikke like lett å skjønne for alle lærebokforfattere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Alt med måte... Ikke like lett å skjønne for alle lærebokforfattere. mvh nei, det er jeg enig i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 E det meningsløst med finmotorisk trening? Såvidt jeg vet finnes det ikke et fag som heter finmotorisk trening og derfor er det fint at det flettes inn i alle fag. For noen elever kan denne fargelegingen være en befrielse. For andre, som for min sønn er det et mareritt. Akkurat slik er det med alt på skolen, noen liker det, noen ikke. ''E det meningsløst med finmotorisk trening?'' Om prisen er dårligere eller i verste fall manglende innlæring av basisfag som matematikk og språk, er det på sitt beste helt og fullstendig meningsløst. Du kan klare deg utmerket i livet uten å kunne tegne kaniner, blomsterpotter, katter og muffins og fargelegge innenfor en ramme. Langt verre er det om du ikke skjønner låneavtalen med banken. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.