Gå til innhold

Sprengte blodkar

Anbefalte innlegg

Gjest helminemor

Hei! Er plaget med sprengte blodkar på bena! Har en datter på 8 måneder som jeg fortsatt ammer litt. Var plaget med dette også før graviditeten. Kan jeg få utført behandling for å fjerne dette? Hva er best, laser eller sklerosering?? Jeg ønsker å få utført behandling nå før sommeren,er det ok i forhold til soling? Hva bør jeg passe på i etterkant? Håper på utfyllende svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347447-sprengte-blodkar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Blodkar på bena er et stort problem for mange og blir gjerne mer fremtredende med svangerskap og alder mm. Utgangspunktet er at hovedkarene i det venøse systemet i bena består av et ytre og et indre system som henger sammen med "broer"(kommunikanter) mellom dype og overflatiske kar. Enkelte og særlig kvinner, kan ha en slags arvelighet som består av et dårlig klaffesystem som fører til høyere trykk og således frembringer åreknuter eller tynnere "spider vener" helt opp i huden. Svangerskap med økt trykk i venesystemet kan medvirke til utvikling av flere slike. Ideelt sett må dette angripes med en kombinasjon mellom operativ behandling av åreknuter , sclerosering av mellomtykke blå kar og laserbehandling av de tynneste karene som er røde evt blårøde. Litt avhengig av hva slags utstyr man har til rådighet er det vanskeligere enn de fleste tror å få vekk blodkarene med laser. Brukes det for høy energi , kan huden brennes og få merker. Også sclerosering medfører risiko for komplikasjoner fordi de stoffene som injiseres (oftest etoxysclerol) kan gi et stort sår dersom de kommer utenfor blodkarene. Selv om injeksjonene settes som de skal, kan det komme langvarige pigmenteringer i huden. Når det gjelder denne sommeren, er du dessverre allerede litt sent ute til å få dette i orden fordi det ofte kreves litt testområder og ikke alt kan behandles i en omgang. Først og fremst må du finne en klinikk som utfører sclerosering evt også karlaser og be dem se på årene dine og gi deg råd. Når du starter behandling , kan det som nevnt være smart å bare ta litt første gangen for å se hvordan det fungerer, både i forhold til effekt og bivirkninger. Dette gjelder både laser og sclerosering. Så her er det viktig med tålmodighet.Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347447-sprengte-blodkar/#findComment-2960907
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...