Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min historie: Min mor har hjulpet meg etter et samlivsbrudd, alt fra barnevakt, økonomi, bakt kake og mye annet. Jeg har hjulpet tilbake med å kjøre ærend, ordne med tekniske ting, bestillinger, offentlige papirer. Har mye som ennå mangler i mitt hjem av møbler men har fått tak i brukte hvitevarer og annet. Jeg har gått og sett på et spisebord som ikke er dyrt men vist jeg kjøper det kan vi invitere middagsgjester. Jeg ønsker også meg en seng, nå sover jeg på en gammel sofa og der sover jeg dårlig. Min mor mener jeg ikke trenger nytt spisebord og seng, vist jeg skal ha seng kan jeg få en gammel med spring madrass og det lille kjøkkenbordet vårt er mer en bra nok. Blir trist og lei for dette, og føler jeg må gjøre som hun sier da hun hjalp oss økonomisk. Jeg har sagt jeg vil betale tilbake men hun vil ikke høre snakk om det. Istedenfor har jeg betalt med mine egne penger for litt vedlikeholdsarbeid i hjemmet hennes. Føler nå at jeg må rive meg løs fra henne for ikke å bli gal av hennes kontroll av meg for dette med møbler er ikke bare det eneste hun setter fingeren på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347482-hemmet-av-mor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er noe du ikke er enig med din mor om, så sier du bare menn sånn har jeg tenkt å gjøre. Blir moren din sur for det, så la henne bare være sur til det går over.

Det kan sikkert være lurt å oppsøke en psykolog eller familierådgivningskontoret for litt hjelp i å bli sterkere, og stå opp mot personer som kontrollerer en for mye. Den dagen din mor skjønner at du gir nada i hennes manipulering, skjønner hun kanskje også at hun må holde opp.

Lykke til! Det er ditt liv, det er du som bestemmer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347482-hemmet-av-mor/#findComment-2956905
Del på andre sider

Kanskje moren din ikke innser hvor mye hun har tatt styringen i livet ditt.

Et godt sted å begynne er å slutte å diskutere ting med henne før du gjør det. Du finner et fint spisestuebord, du ønsker å kjøpe det, du har egne penger å kjøpe det for: Du kjøper det.

Det samme med seng, ferier eller hva det skal være.

Din mor vil ikke høre snakk om at du skal betale henne tilbake. Står det noe i kontrakten om at hun dermed har kjøpt seg livslang plass som styreforkvinne i livet ditt. Var det en gave, genrøs hjelp, eller et gjeldsbrev hun gav deg?

Mener hun at du skal betale henne tilbake med lydighet og underdaninghet, eller er det bare du som føler det slikt? Sier moren din bare meningen sin av gammel vane uten å innse hvor mye det binder deg, eller mener hun at hun har rett til å bestemme?

Tilbyr hun deg en brukt seng som en vennlig hjelp til å bygge opp økonomien, eller krever hun at du skal ta det hun tilbyr og ingen ting annet?

Er moren din bekymret for økonomien din? Har du en økonomi uten bufre?

Har moren din grunn til å frykte at du forstrekker deg økonomisk ved disse anskaffelsene og at hun vil til slutt vil måtte bla opp?

Du behøver ikke svare meg på disse spørsmålene, men kanskje de kan være nyttig å stille deg selv om du ikke alt har gjort det.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347482-hemmet-av-mor/#findComment-2956931
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...