Gå til innhold

Større sjanse for å bli gravid...?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på 25 år som aldri har brukt p-piller. Har vært "seksuell aktiv" fra jeg var 18 år.

Nå ønsker vi barn og trodde ikke det vil bli noe problem. Men det ser dessverre slik ut. Har forsøkt 3 ganger uten hell.

Jeg vet hvilke dager jeg har eggløsning.

Er det like vanskelig om man har brukt p-pille eller ei å bli gravid???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/34750-st%C3%B8rre-sjanse-for-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel vanskeligere å bli gravid raskt iallefall, dersom man har brukt p-pille fra før. Dette fordi eggløsningen gjerne henger seg opp. Dette er iallefall hva jeg har erfart. Tror det er ytterst sjeldent at man klarer bli gravid samme mnd etter man slutter med p-pillen. Hormonene gjør ofte at eggløsningen uteblir.

Derfor skulle du ha et bedre utgangspunkt, dersom du ikke har tatt hormonpreparater, dvs hverken p-piller eller hormonspiral. Både syklusen og eggløsningen din er nok mer stabilisert siden du ikke har brukt hormoner med å klusse i syklusen med:)

Vi får håpe det skjer noe snart, da:)

Har selv prøvd noen mndr nå, men har brukt p-pille i ca to år i strekk før denne tid. (Siden jeg sluttet å amme førstemann), men jeg håper snart alt er i bane hos meg også, slik at jeg får gleden av å nyte en ny graviditet snart:)

Et godt utganspunkt er å ha regelmessig sex dersom du vil bli gravid, gjerne annenhver-hver tredje dag. Er du usikker på eggløsningen, ha sex gjennom hele syklusen regelmessig:) Så blir du nok snart gravid.

Lykke til:)!

Det sies at det er vanskeligere å bli gravid når man har brukt p-piller enn når man ikke har brukt det. Jeg tror likevel det er ganske store individuelle forskjeller på dette. Jeg kjenner de som har blitt gravide på første forsøk selv med langvarig pillebruk, og andre som har strevd lenge selv om de ikke har brukt p-piller.

Du sier at dere har forsøkt 3 ganger uten å lykkes. Jeg vet veldig godt at man blir utålmodig, men dere må nok prøve en stund til før dere kan si at dere har problemer med å få barn. Leger gir vel vanligvis ingen bistand før dere har forsøkt aktivt minst et år.

De fleste blir gravid i løpet av det første året, men veldig få klarer det på de første syklusene. Husk at det er mye som skal klaffe. Selv om dere har samleie til riktig tidspunkt, er det bare rundt 20-30 prosent som blir gravide. Derfor må nok de fleste ha flere forsøk før de treffer "mål". Hele denne prosessen er egentlig ganske mirakuløs, så det er neimen meg ikke så rart om kroppen ikke klarer det på første forsøk.

Det første jeg ville startet med, var å finne ut om du virkelig er sikker på om du har eggløsning på den dagen du tror. Jeg har selv fått meg noen overraskelser på dette området. Det finnes flere metoder. Du kan måle temperaturen din - det er det aller sikreste. Du kan også sjekke livmortappen eller du kan lete etter såkalt el-slim. Vil du vite mer om dette, kan du lese på www.snartgravid.com Der er det masse info.

Ellers er det anbefalt å ha samleie hver andre dag gjennom hele syklusen. Da vil de aller fleste bli gravide i løpet av et års tid.

Mette Moen, Gynekolog

Det spiller ikke noen rolle om du har brukt p-piller. Det er bare ca halvparten som blir gravide i løpet av tre måneder. Eggløsning kommer 14 dager før mensen starter. Det er mulig å bli gravid i seks dager som slutter på eggløsningsdagen eller dagen etter denne. Samleie 2-3 ganger i uken er nok. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...