Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er egentlig en artikkel om hvor overraskende godt barn av innvandrere gjør det på skolen (de fleste gruppene ligger langt over landsgjennomsnittet hva angår høyere utdanning), og så kan man jo gjette på hvorfor. Jeg vil påstå det ikke er så vanskelig:

''Hun har blant annet funnet ut at elever med minoritetsbakgrunn bruker mer tid på lekser, og har mer positiv holdning til skolen enn majoritetselever.

– Mange elever med minoritetsbakgrunn tiltrekkes av utdanning.''

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article3648738.ece

Med andre ord: holdningen. Man bruker mer tid på lekser, og man vil ha en utdanning.

Det kan jo være at det er den holdningen som må "inn" hjemmefra i flere barn, også?

Med vennlig hilsen

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• BobbyPeru

4

• Maximia

4

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest relli
Skrevet

Hvorfor de har denne holdningen:

Det kommer sikkert av at de har en koran som sier at de ikke skal drikke feste eller drive hor. Dette sparer de for massevis av problemer som igjen vil gi de bedre grunnlag for utdanning.

Skrevet

Det kommer sikkert av at de har en koran som sier at de ikke skal drikke feste eller drive hor. Dette sparer de for massevis av problemer som igjen vil gi de bedre grunnlag for utdanning.

De fire øverste på listen har ingen Koran (i betydelig antall), selv om det du sier også er et poeng:

''# Sri Lanka: 61,8 % (menn: 57,1%, kvinner: 66,3%)

# Polen: 53,6 % (menn: 50,0%, kvinner: 58,1%)

# India: 53,3 (m: 46,9%, k: 60,8)

# Vietnam: 47,7 (m: 42,5, k: 53,2) ''

Derimot har de nok fått med seg (ofte hjemmefra) hvor viktig en utdanning er for å "komme seg videre". Altså, en holdning.

Med vennlig hilsen

Skrevet

De fire øverste på listen har ingen Koran (i betydelig antall), selv om det du sier også er et poeng:

''# Sri Lanka: 61,8 % (menn: 57,1%, kvinner: 66,3%)

# Polen: 53,6 % (menn: 50,0%, kvinner: 58,1%)

# India: 53,3 (m: 46,9%, k: 60,8)

# Vietnam: 47,7 (m: 42,5, k: 53,2) ''

Derimot har de nok fått med seg (ofte hjemmefra) hvor viktig en utdanning er for å "komme seg videre". Altså, en holdning.

Med vennlig hilsen

Det har med holdninger hjemmefra å gjøre akkurat som det er for etnisk norske barn. Barn er produkt av de holdninger som foreldrene gir dem.

Jeg har jobbet i flere år med menn fra fjerne himmelstrøk og samtlige av disse hadde vanlige dagjobber + av de gjerne jobbet 5 dager i uka i tillegg i oppvasken på hotellet jeg jobbet på. Jeg tror ikke at disse var unike. Barna til disse mennene antar jeg fikk en liten piff både i holdninger hjemmefra og se hvordan fedrene sine sleit i dårlig betalte jobber uten mulighet til å komme videre p.g.a språkproblemer og manglende utdanning.

Skrevet

Det har med holdninger hjemmefra å gjøre akkurat som det er for etnisk norske barn. Barn er produkt av de holdninger som foreldrene gir dem.

Jeg har jobbet i flere år med menn fra fjerne himmelstrøk og samtlige av disse hadde vanlige dagjobber + av de gjerne jobbet 5 dager i uka i tillegg i oppvasken på hotellet jeg jobbet på. Jeg tror ikke at disse var unike. Barna til disse mennene antar jeg fikk en liten piff både i holdninger hjemmefra og se hvordan fedrene sine sleit i dårlig betalte jobber uten mulighet til å komme videre p.g.a språkproblemer og manglende utdanning.

Og det er nok en del muslimske jenter som er meget bestemt på at de i hvert fall skal ha en god utdanning, for å forsikre seg om at de blir finansielt uavhengige.

Jeg tror dette vi snakker om nå ligger mye tettere på sannheten, enn gutteklasser/jenteklasser-diskusjonen. Dette handler om hva foreldre forteller/viser ungene om hvor viktig det er med en god utdanning, og rollemodeller generelt.

Med vennlig hilsen

Gjest relli
Skrevet

Og det er nok en del muslimske jenter som er meget bestemt på at de i hvert fall skal ha en god utdanning, for å forsikre seg om at de blir finansielt uavhengige.

Jeg tror dette vi snakker om nå ligger mye tettere på sannheten, enn gutteklasser/jenteklasser-diskusjonen. Dette handler om hva foreldre forteller/viser ungene om hvor viktig det er med en god utdanning, og rollemodeller generelt.

Med vennlig hilsen

Jeg tror holdningen kan ha mye å si for elever i ungdomsskolen og oppover. Men å få en andreklassing til å forstå at han må sitte rolig på skolen og lære for at han skal få seg en god utdanning er vanskeligere.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Det er nok ikke for ingenting at den del skoler har innført underskrift fra foreldrene for at lekser er gjort. Det er dessverre ikke alle barn som får støtte hjemmefra i gjennom skolegangen.

Forståelse for hvor viktig utdannelse er, kommer for mange ikke før de er kommet på ungdomskolen og da kan det være for sent å ta igjen pensum. Mange av de mest bråkete barna har lite eller ingen støtte hjemmefra og kjeder seg på skolen fordi de ikke forstår hvorfor de skal lære ting og ikke har noen som støtter de.

Gjest togli
Skrevet

Jeg er 100 % enig i at holdningene til skolen må komme hjemmefra! Altfor mange skylder på udugelige lærere og skolesystemet (kan sikkert si mye om den biten også..), men min erfaring er at barn som er vant til faste grenser og har lært seg å vise respekt, også mestrer skolehverdagen med glans :)

På tide å få foreldrene på banen!

Skrevet

Jeg tror holdningen kan ha mye å si for elever i ungdomsskolen og oppover. Men å få en andreklassing til å forstå at han må sitte rolig på skolen og lære for at han skal få seg en god utdanning er vanskeligere.

Ikke nødvendigvis - i mange land er jo andreklassinger allerede i arbeid, så det er ikke noen grunn til å tro at de ikke kan forstå det. Jeg tror ikke man trenger være veldig gammel for å forstå noe av det Maximia nevner her.

Jeg tror dog også at det handler om holdning til arbeid, å lytte til voksne, og en rekke lignende faktorer.

Svært mye (kanskje den viktigste) faktoren er jo nettopp om foreldrene har høy utdanning. Det vil nok ofte påvirke barn, selv i ung alder.

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Nei, det er faktisk her ikke kun snakk om muslimer, men om innvandrerelever generelt. Selv har jeg opplevd det samme mht f.eks. innvandrerbarn fra sør-europa (ikke-muslimer). De vet de må jobbe for å komme seg fram her i livet og mange av dem viser en utrolig målbevisst holdning! Jeg sier ikke at alle elever fra disse landene er slik, men det er helt klart flere av dem som er slik enn etnisk norske elever...

Skrevet

Jeg er 100 % enig i at holdningene til skolen må komme hjemmefra! Altfor mange skylder på udugelige lærere og skolesystemet (kan sikkert si mye om den biten også..), men min erfaring er at barn som er vant til faste grenser og har lært seg å vise respekt, også mestrer skolehverdagen med glans :)

På tide å få foreldrene på banen!

Men jeg tror ikke det er så enkelt som å få "foreldrene på banen", fordi det jo også handler om foreldrenes holdninger. Hvis foreldrene synes det er greit at sønnen skal lage karriere som fotballspiller eller pokerspiller, så hjelper de neppe så mye.... ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

Man forteller ikke nødvendigvis små barn hvorfor de må sitte stille og jobbe på skolen, men lærer dem ved å vise egne holdninger.

Ta f.eks. barnehagefester... Det forundrer meg hvor mange foreldre som lar barna herje vilt i lokalet uten å gjøre noe som helst. Hvor mange ganger har jeg ikke opplevd at barnehagen stiller opp for å synge for foreldrene, hvorav noen av barna "ødelegger" hele opplegget ved å skrike, rope, hoppe etc for å overdøve de andre barna!

Foreldrene til disse barna sitter der, pent på plassen sin - litt beskjemmet, men gjør ikke en dritt!

Hadde mitt barn oppført seg slik, så hadde jeg gått rett bort og tatt barnet mitt bestemt med meg ut av lokalet og dratt hjem! Barn skal lære at ikke alt handler om dem. De skal lære å ta hensyn og forstå at de må bidra på en positiv måte for at alle skal ha det fint.

Skrevet

Ikke nødvendigvis - i mange land er jo andreklassinger allerede i arbeid, så det er ikke noen grunn til å tro at de ikke kan forstå det. Jeg tror ikke man trenger være veldig gammel for å forstå noe av det Maximia nevner her.

Jeg tror dog også at det handler om holdning til arbeid, å lytte til voksne, og en rekke lignende faktorer.

Svært mye (kanskje den viktigste) faktoren er jo nettopp om foreldrene har høy utdanning. Det vil nok ofte påvirke barn, selv i ung alder.

Med vennlig hilsen

Undersøkelser viser at sannsynligheten for at du tar høyere utdannelse øker hvis foreldrene dine har høyere utdannelse. Nå husker jeg ikke tallet men ordtaket "skomaker bli ved din lest" passer bra til resultatet av undersøkelsen.

Gjest togli
Skrevet

Men jeg tror ikke det er så enkelt som å få "foreldrene på banen", fordi det jo også handler om foreldrenes holdninger. Hvis foreldrene synes det er greit at sønnen skal lage karriere som fotballspiller eller pokerspiller, så hjelper de neppe så mye.... ;-)

Med vennlig hilsen

Obligatoriske foreldrekurs - et par ganger i året... og kommer man ikke, så sender man bekymringsmelding til barnevernet.. Jeg tror nesten jeg mener det ;)

Skrevet

Obligatoriske foreldrekurs - et par ganger i året... og kommer man ikke, så sender man bekymringsmelding til barnevernet.. Jeg tror nesten jeg mener det ;)

"Hvis du ikke står til eksamen, så får du ikke ungen med hjem!"

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest togli
Skrevet

"Hvis du ikke står til eksamen, så får du ikke ungen med hjem!"

;-)

Med vennlig hilsen

Enig!! ;)

Skrevet

Nei, det er faktisk her ikke kun snakk om muslimer, men om innvandrerelever generelt. Selv har jeg opplevd det samme mht f.eks. innvandrerbarn fra sør-europa (ikke-muslimer). De vet de må jobbe for å komme seg fram her i livet og mange av dem viser en utrolig målbevisst holdning! Jeg sier ikke at alle elever fra disse landene er slik, men det er helt klart flere av dem som er slik enn etnisk norske elever...

Men kulturen er ofte slik at far er øverst på hierarkiet og alt barna gjør vil slå ut i hvordan andre ser på foreldrene. I mye større grad og på et mer alvorlig nivå enn her i landet. Barna har ofte også et ansvar for å ta vare på sine foreldre når disse blir eldre. Selv om de IKKE er muslimer. Mange kulturer i verden har denne ordningen. En mer patriarkalsk og autoritær foreldrerolle.

Det kan og være en av grunnene til at de har en annen type og strengere disiplin enn her på haugen.

I Norge er vi ikke ansvarlige for andre enn oss selv. Og dette vedvarer hele livet. Følgelig er det ikke noe press utenfra på å prestere på samme måte. Og når man da muligens ikke har egenmotivasjonen på topp, så blir det gjerne halvgjort.

Gjest togli
Skrevet

Men kulturen er ofte slik at far er øverst på hierarkiet og alt barna gjør vil slå ut i hvordan andre ser på foreldrene. I mye større grad og på et mer alvorlig nivå enn her i landet. Barna har ofte også et ansvar for å ta vare på sine foreldre når disse blir eldre. Selv om de IKKE er muslimer. Mange kulturer i verden har denne ordningen. En mer patriarkalsk og autoritær foreldrerolle.

Det kan og være en av grunnene til at de har en annen type og strengere disiplin enn her på haugen.

I Norge er vi ikke ansvarlige for andre enn oss selv. Og dette vedvarer hele livet. Følgelig er det ikke noe press utenfra på å prestere på samme måte. Og når man da muligens ikke har egenmotivasjonen på topp, så blir det gjerne halvgjort.

Sikkert noe i det, ja...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...