Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men kulturen er ofte slik at far er øverst på hierarkiet og alt barna gjør vil slå ut i hvordan andre ser på foreldrene. I mye større grad og på et mer alvorlig nivå enn her i landet. Barna har ofte også et ansvar for å ta vare på sine foreldre når disse blir eldre. Selv om de IKKE er muslimer. Mange kulturer i verden har denne ordningen. En mer patriarkalsk og autoritær foreldrerolle.

Det kan og være en av grunnene til at de har en annen type og strengere disiplin enn her på haugen.

I Norge er vi ikke ansvarlige for andre enn oss selv. Og dette vedvarer hele livet. Følgelig er det ikke noe press utenfra på å prestere på samme måte. Og når man da muligens ikke har egenmotivasjonen på topp, så blir det gjerne halvgjort.

''I Norge er vi ikke ansvarlige for andre enn oss selv. ''

Tja, en annen forklaring er at i Norge så ha vi en velferdsstat som tar vare på oss hvis vi virkelig "bommer", og i tillegg så er selv de lavest betalte jobbene til å leve med, slik at man ikke havner i rennesten.

Så på en måte er dette et luksusproblem - vi har det så godt, og vi er så sikre, at vi ikke har samme press til å studere.

Med vennlig hilsen

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

16

• BobbyPeru

4

• Maximia

4

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''I Norge er vi ikke ansvarlige for andre enn oss selv. ''

Tja, en annen forklaring er at i Norge så ha vi en velferdsstat som tar vare på oss hvis vi virkelig "bommer", og i tillegg så er selv de lavest betalte jobbene til å leve med, slik at man ikke havner i rennesten.

Så på en måte er dette et luksusproblem - vi har det så godt, og vi er så sikre, at vi ikke har samme press til å studere.

Med vennlig hilsen

Ja, bare at jeg ikke gadd å skrive det fordi det på en måte lå i det jeg sa. I hodet mitt i alle fall..

Skrevet

Ja, bare at jeg ikke gadd å skrive det fordi det på en måte lå i det jeg sa. I hodet mitt i alle fall..

*kikker inn i EnolaGays hode*

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du har alltid hatt en merkelig tilnærming til spørsmål som du brenner for:

"(de fleste gruppene ligger langt over landsgjennomsnittet hva angår høyere utdanning)".

Dette er et utsagn du ikke klarer å dokumentere.

Her er fra ssb sine sider: " Andelen høyt utdannede er langt større blant filippinere, polakker, russere og indere enn blant gjennomsnittet i Norge. Innvandrere fra Somalia, Pakistan og Thailand kommer dårligst ut når det gjelder høyere utdanning, og mange ikke-vestlige kvinner har liten eller ingen utdanning i hele tatt."

Går du inn i statistikken vil du finne ut at du burde formulert deg slik: noen få grupper ligger over landsgjennomsnittet.....

Og dette gjelder for dem som fullførte videregående.

Problemet er gruppen som ikke har videregående skole. Denne er alt for stor blant innvandrer sammelignet med den gammelnorske andelen. Snekkere er også skikkelige folk vet du.

Gjest avisleser
Skrevet

Jeg leste et sted at mange av utenlandsk avstamming gjør det bra fordi foreldrene forventer at de skal gjøre det bra. Det er status å bli lege, advokat og lignende, og om barna gjør det godt er dette noe man kan skryte av. Det var flest jenter som gjorde det bra på skolen (universitets/høyskolenivå), og det var de indiske som var mest opptatt av status og ofte gjorde det best.

Skrevet

Jeg leste et sted at mange av utenlandsk avstamming gjør det bra fordi foreldrene forventer at de skal gjøre det bra. Det er status å bli lege, advokat og lignende, og om barna gjør det godt er dette noe man kan skryte av. Det var flest jenter som gjorde det bra på skolen (universitets/høyskolenivå), og det var de indiske som var mest opptatt av status og ofte gjorde det best.

Nettopp. Det er nok ofte holdningen til hvor viktig skolen er.

Det er nok også noe med hvem som er rollemodell. Hvis rollemodellene er fotballspillere, så er det kanskje mindre vekt på det akademiske! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du har alltid hatt en merkelig tilnærming til spørsmål som du brenner for:

"(de fleste gruppene ligger langt over landsgjennomsnittet hva angår høyere utdanning)".

Dette er et utsagn du ikke klarer å dokumentere.

Her er fra ssb sine sider: " Andelen høyt utdannede er langt større blant filippinere, polakker, russere og indere enn blant gjennomsnittet i Norge. Innvandrere fra Somalia, Pakistan og Thailand kommer dårligst ut når det gjelder høyere utdanning, og mange ikke-vestlige kvinner har liten eller ingen utdanning i hele tatt."

Går du inn i statistikken vil du finne ut at du burde formulert deg slik: noen få grupper ligger over landsgjennomsnittet.....

Og dette gjelder for dem som fullførte videregående.

Problemet er gruppen som ikke har videregående skole. Denne er alt for stor blant innvandrer sammelignet med den gammelnorske andelen. Snekkere er også skikkelige folk vet du.

1) Jeg snakket om gruppene i artikkelen.

2) Hva som skjer med de som faller utenfor har jeg nevnt i en annen tråd jeg har brukt samme kilde.

3) Jeg har ikke sagt at det er galt å være snekker.

Gjest relli
Skrevet

Man forteller ikke nødvendigvis små barn hvorfor de må sitte stille og jobbe på skolen, men lærer dem ved å vise egne holdninger.

Ta f.eks. barnehagefester... Det forundrer meg hvor mange foreldre som lar barna herje vilt i lokalet uten å gjøre noe som helst. Hvor mange ganger har jeg ikke opplevd at barnehagen stiller opp for å synge for foreldrene, hvorav noen av barna "ødelegger" hele opplegget ved å skrike, rope, hoppe etc for å overdøve de andre barna!

Foreldrene til disse barna sitter der, pent på plassen sin - litt beskjemmet, men gjør ikke en dritt!

Hadde mitt barn oppført seg slik, så hadde jeg gått rett bort og tatt barnet mitt bestemt med meg ut av lokalet og dratt hjem! Barn skal lære at ikke alt handler om dem. De skal lære å ta hensyn og forstå at de må bidra på en positiv måte for at alle skal ha det fint.

Jo de skal selvfølgelig lære seg å ta hensyn. Men jeg tror at mange barn og da kanskje spesielt gutter blir veldig urolige fordi de får alt for lite fri lek. De blir styrt og styrt fra omtrent første dag i barnehagen. De vil leke det og det og utforske verden men de må gjøre noe annet fordi de voksne har bestemt det. Dermed blir barn urolige og vanskelige.

Skrevet

Jo de skal selvfølgelig lære seg å ta hensyn. Men jeg tror at mange barn og da kanskje spesielt gutter blir veldig urolige fordi de får alt for lite fri lek. De blir styrt og styrt fra omtrent første dag i barnehagen. De vil leke det og det og utforske verden men de må gjøre noe annet fordi de voksne har bestemt det. Dermed blir barn urolige og vanskelige.

Men skole handler om å lære, så kan man være apekatt før eller etterpå, eller ha en gymtime midt på dagen. Det handler ikke om læreren er mann eller kvinne.

Uansett, hvorfor skulle dette bli bedre i en gutteklasse, som må følge samme timer/fagplan som alle andre.

Skrevet

1) Jeg snakket om gruppene i artikkelen.

2) Hva som skjer med de som faller utenfor har jeg nevnt i en annen tråd jeg har brukt samme kilde.

3) Jeg har ikke sagt at det er galt å være snekker.

Nei, du snakket ikke om gruppene i artikkelen. Det jeg klippet fra ditt innlegg var en generalisering uten nødvendig forankring. Dessuten var artikkelen dårlig og misvisende. Den sier noe om et veldig lite antall mennesker - og ikke noe om de som er ekponert for problemene som majoriteten av innvandrere står overfor.

Skrevet

Nei, du snakket ikke om gruppene i artikkelen. Det jeg klippet fra ditt innlegg var en generalisering uten nødvendig forankring. Dessuten var artikkelen dårlig og misvisende. Den sier noe om et veldig lite antall mennesker - og ikke noe om de som er ekponert for problemene som majoriteten av innvandrere står overfor.

Hadde du noen seriøse poeng også?

Gjest Istapp
Skrevet

Ja,det meste her i livet har med holdning å gjøre,det gjelder også barna våre :-)

Skrevet

Hadde du noen seriøse poeng også?

Det er slike kommentarer du vrenger ut av deg når det butter. Du har fremdeles ikke tatt utgangspunkt i det utsagnet jeg siterte deg på i mitt første innlegg. Du er ikke i stand til det. Du klarer ikke å forholde deg til et argument eller poeng dersom det utfordrer deg.

Din påstand (utsagnet) dreide seg om at de fleste innvandrergrupper ligger "langt over gjennomsnittet" hva angår høyere utdanning. Du finner ikke grunnlag i denne påstanden hveren i artikkelen eller i ssb sin statistikk. Hvorfor kan du ikke bare inrømme dette?

I motsatt fall glorifiserer du realiteten og kødder til integreringsarbeidet - og det vil du vel ikke?

Skrevet

Det er slike kommentarer du vrenger ut av deg når det butter. Du har fremdeles ikke tatt utgangspunkt i det utsagnet jeg siterte deg på i mitt første innlegg. Du er ikke i stand til det. Du klarer ikke å forholde deg til et argument eller poeng dersom det utfordrer deg.

Din påstand (utsagnet) dreide seg om at de fleste innvandrergrupper ligger "langt over gjennomsnittet" hva angår høyere utdanning. Du finner ikke grunnlag i denne påstanden hveren i artikkelen eller i ssb sin statistikk. Hvorfor kan du ikke bare inrømme dette?

I motsatt fall glorifiserer du realiteten og kødder til integreringsarbeidet - og det vil du vel ikke?

Med teskje: Du fikk med deg at det var "Norskfødte (barn av innvandrer- foreldre)"?

Også dette (for denne gruppen)?

''Barna til innvandrerforeldre har faktisk gått forbi etniske nordmenn når det gjelder andelen på høyere utdannelse. Og jentene er overrepresentert i nesten alle grupper.''

Skrevet

Med teskje: Du fikk med deg at det var "Norskfødte (barn av innvandrer- foreldre)"?

''Barna til innvandrerforeldre har faktisk gått forbi etniske nordmenn når det gjelder andelen på høyere utdannelse. Og jentene er overrepresentert i nesten alle grupper.''

Det er en viktig pressisering at de er førdt i Norge. Derfor kritiserte jeg i et tidligere innlegg at du gjorde det motsatte i din påstand: nelig at du generalisrte.

Likevel er det noe veldig problematisk ved denne statistikken - og med artikkelen: for det første er det to andeler som sammelignes; den ene andelen med utgangspunkt ui et stort tall. den andre med utgangspunkt i et lite tall. Men la gå - forskjellen er sikkert signifikante. Det andre, og langt viktigere er, at norske barn begynner på videregående uansett. Det gjør ikke barn som er født i Norge av Somaliske foreldre - eller Tyrkiske for den saks skyld (i følge statistikken).

Når du gjør, som i åpningsinnlegget, prøver å forklare graden av høyere utdanng med holdninger, så er du nok på villspor. Det er derimot grunn til å anta at de som fullfører videregående opplæring, og som har et annet opphav enn det etnisk norske, i større grad er mer motiverte for videre utdanning enn de etnisk norske. Dette fordi etnisk norske fullfører videregående uansett.

Skrevet

Statistikken hadde sikker sett annerledes ut om innvandrerbefolkningen hadde bodd litt mer spredt i landet. Få jenter hadde fått lov å flytte hjemmefra for å gå på skole. Mange innvandrerjenter bor hjemme og trenger ofte ikke å jobbe så mye ved siden av studier. De norske bosatt utenfor større byer/tettsteder må gjerne flytte hjemmefra og jobbe ved siden av skolegang for å greie seg. Disse har mye mindre tid til skolearbeid enn det hjemmeboende studenter har.

Nå skal det heller ikke stikke under en stol at mange studenter anser alle fridager som potensielle flatfyll dager, der innvandrer ungdom sikkert bruker tiden på å lese pensum.

Skrevet

Det er en viktig pressisering at de er førdt i Norge. Derfor kritiserte jeg i et tidligere innlegg at du gjorde det motsatte i din påstand: nelig at du generalisrte.

Likevel er det noe veldig problematisk ved denne statistikken - og med artikkelen: for det første er det to andeler som sammelignes; den ene andelen med utgangspunkt ui et stort tall. den andre med utgangspunkt i et lite tall. Men la gå - forskjellen er sikkert signifikante. Det andre, og langt viktigere er, at norske barn begynner på videregående uansett. Det gjør ikke barn som er født i Norge av Somaliske foreldre - eller Tyrkiske for den saks skyld (i følge statistikken).

Når du gjør, som i åpningsinnlegget, prøver å forklare graden av høyere utdanng med holdninger, så er du nok på villspor. Det er derimot grunn til å anta at de som fullfører videregående opplæring, og som har et annet opphav enn det etnisk norske, i større grad er mer motiverte for videre utdanning enn de etnisk norske. Dette fordi etnisk norske fullfører videregående uansett.

Det ble nevnt to ganger i et tidligere innlegg; det var ikke nødvendigvis poenget her.

Skrevet

Statistikken hadde sikker sett annerledes ut om innvandrerbefolkningen hadde bodd litt mer spredt i landet. Få jenter hadde fått lov å flytte hjemmefra for å gå på skole. Mange innvandrerjenter bor hjemme og trenger ofte ikke å jobbe så mye ved siden av studier. De norske bosatt utenfor større byer/tettsteder må gjerne flytte hjemmefra og jobbe ved siden av skolegang for å greie seg. Disse har mye mindre tid til skolearbeid enn det hjemmeboende studenter har.

Nå skal det heller ikke stikke under en stol at mange studenter anser alle fridager som potensielle flatfyll dager, der innvandrer ungdom sikkert bruker tiden på å lese pensum.

Jo, men på den annen side så stiller mange i utgangspunktet svakere på grunn av svakere norsk hjemmefra, men de er gjerne to-språklige (som er en fordel). Det er klart at det vil være forskjeller, så man kan ikke ta slike undersøkelser til 3. desimal.

Poenget i denne tråden var dog, som du sier, mer holdninger (og hva det kunne føre til).

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg er 100 % enig i at holdningene til skolen må komme hjemmefra! Altfor mange skylder på udugelige lærere og skolesystemet (kan sikkert si mye om den biten også..), men min erfaring er at barn som er vant til faste grenser og har lært seg å vise respekt, også mestrer skolehverdagen med glans :)

På tide å få foreldrene på banen!

''På tide å få foreldrene på banen!''

Jovisst, det har vi vært i mange, mange år. Så mange år at nå spyr jeg av skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...