Gjest Tjalmo Skrevet 23. mai 2010 Del Skrevet 23. mai 2010 Hei. Jeg har gjennomgått ca 2/3 av en 80 dagers Terbinazin kur før jeg avbrøt . Den direkte årsaken var at jeg jeg ble unormalt solbrent i påsken og fikk alle symptoner på solallergi. En bakenforligende årsak er at jeg er lettere angrepet av psoriasis og oppdaget antydning til nye utbrudd. I tillegg ble tolleransen for krydret mat sterkt redusert. Nå en måned senere er jeg etter iherdig bruk av krem og pommade fremdels hoven og sår på leppene og har problemer med krydder. Psoriasisen er tilbake til det gamle. Mine spørsmål er følgende: 1. Er det kjent om bruk av terbinazin føre til slike reaksjoner? 2. Hvor lenge vil "terbinazinet" være virksomt i kroppen? 3. Kan Terbinazin resultere i allergi? 4. Hvordan bør jeg forholde meg videre? Min alder er 66år og jeg er ellers frisk og rask. Min fastlege hadde lite å bidra med i denne sammenhengen. Ble ellers anbefalt å gå kuren ut, men prøve meg fram med hyppigheten av tablettbruken. Vennlig hilsen Knut 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347560-terbinazin-actavisallergisk-reaksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Hei ! Selv om det ikke alltid står nevnt i beskrivelsen om bivirkninger, forekommer lysreaksjoner ved ganske mange medisiner. Dvs at stoffet gir en ømfindtlighet som utløses ved soleksponering. Mange av disse reaksjonene kan også fremkalles i solarium. Alle som benytter medikamenter bør være klar over at det kan være fornuftig å være ekstra forsiktig med lyseksponering. Terbinafin kan gi slik lysreaksjon og føre til lettere solbrenthet enn ellers. Dersom man har merket en reaksjon med et medikament en gang, må man regne med at den kan gjenta seg ved senere eksponeringer. Hvis du skal til Syden eller uansett regner med sterk soleksponering , bør du stanse medikamentet minst 3-4 dager i forveien og benytte høy solbeskyttelse. Det gjør ikke så mye om du har litt opphold i Terbinafinkuren for å gjenoppta den senere. Mvh fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347560-terbinazin-actavisallergisk-reaksjon/#findComment-2975222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.