Gjest Anonym bruker Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg har en bekjent som for ca 6 mnd. siden avsluttet sin første Roaccutane -kur. Huden er nå fri for acne, og problemer som vond rygg, muskelsmerter , tørre lepper og slimhinner, er også borte. Det som nå er et stort problem for henne er at hun blir veldig solbrent bare hun sitter inne i en bil midt på dagen med vinduene igjen. Butikker kan hun bare gå i etter kl. 19.00. Hun bruker hele tiden solkrem med faktor 50+, dessuten solpudder og solstift.Allikevel blir hun så solbrent at hun får feber om natten. Hun er av natur lys i huden og har lyst hår. Spørsmål: Hvor lenge kan hun regne med å ha det sånn? Vil det i det hele tatt bli bedre? Kan hun få alvorlige hudskader ved å utsette huden for litt sol? Takk for svar - ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347623-roaccutane/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei ! Det du beskriver med vedvarende ekstrem lysømfindtlighet etter Roaccutane har jeg ikke tidligere hørt om og jeg har mer enn 20 års praktisk erfaring med forskrivning og oppfølging av Roaccutane/ isotretinoin. Dersom den personen du omtaler har fått plagene under behandlingen og de har vedvart etterpå, er det likevel naturlig å tenke på om dette kan være et tilfelle av en svært sjelden bivirkning eller om det kan ha foreligget en form for predisposisjon som er blitt utløst av medikasjonen. Vedkommende må be om å bli henvist teil en hudavdeling som kan utrede lysømfindtligheten med spesialtester, foreslå tiltak og også forsøke å fastslå muligheten av en legemiddelbivirkning samt gå igjennom bivirkningsregistrene til dem som produserer isotretinoin for å finne ut om det er rapportert tilsvarende. Hvor lenge dette vil vare eller om det vil gå over er dessverre vanskelig å si noe sikkert om. Med hilsen fra Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347623-roaccutane/#findComment-2961707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.