Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest østlending 23

Hei, Jeg er en jente på 23 år som inntil nylig har gått på p-piller. Har hatt en pause for et eller to år siden, men ut over dette har jeg gått sammenhengende på pillen fra jeg var rundt 16. (Vet ikke om det har noe å si, men sier det likevel..) Tok den siste p-pillen den 22. april. Jeg og min samboer "hoppet av i svingen" to ganger, den 6. og 8. mai. Den 9. mai begynte magen min å rumle og lage rare lyder. Kjentes som rumling i magen som når man er sulten. Det fortsatte og blandet seg med liknende menssmerter og stikking opp på begge sider av magen. Så etter noen dager begynte jeg å bli slapp/små trøtt og til tider uggen på en rar måte. Følte jeg var på vei til å bli syk, men ble aldri det. Det eneste var at jeg var mye mer oppblåst enn jeg noen gang har vært før. Har vanligvis litt småproblemer akkurat med det, og har forsøkt å finne ut av hva det kommer av, men aldri så mye før. Promper hele tiden, noe som i grunnen er veldig flaut hvis det kommer på feil tidspunkt.. :) Dette er jo symptomer jeg kjenner til og har hørt om tidligere. Så begynte ganske raskt å lure på om jeg var gravid. På 17. mai merket jeg at fingrene mine var større enn normalt da jeg skulle ta på meg en ring. Dette er et symptom som jeg aldri har hørt om før, men fikk vite om. På lørdag (22. mai), ble føttene mine skikkelig hovne. Gikk i sandaler og merkene etter stroppene over tærene var veldig tydelige etter jeg tok av skoene. Også noe jeg aldri har opplevd før. Den siste uken nå har jeg ved et par-tre anledninger også vært veldig svimmel. Den 18. mai gikk jeg hjem fra jobb pga dette. Har tatt flere billig-tester som alle har vist negativt. Denne helgen skulle jeg hatt mensen hvis jeg hadde fortsatt på p-piller. Den skulle kommet enten i går, 23. mai eller i dag. Men sist jeg sluttet på pillen var mensen ikke regelmessig. Den kom omtrent samme dato, men annenhver måned. Tok en Clearblue digital test både på lørdag og i dag morres, men begge viste negativ. Hva kan dette bety? Regner med jeg bør vente noen dager og se om mensen kommer, eventuelt ta en ny test. Men vet jo ikke når mensen skal komme. Og det er virkelig frustrerende å vente! Føles som om kroppen min sier til meg at noe skjer der inne i magen, men har jo ikke vært gravid før - så har ikke peiling! Jeg har jo hørt om innbilt graviditet, men det forekommer vel mest når man prøver å bli gravid? Vi prøver ikke (hadde selvfølgelig vært hyggelig), og hadde faktisk ikke trodd at vi hadde klart det på så kort tid, hadde jeg vært gravid. Kan heller ikke skjønne at jeg får "symptomer" som jeg ikke visste var det heller. Skjønner også at kroppen kan være litt i ubalanse etter at den ikke får hormoner gjennom p-piller lengre, men skjedde ikke noe spesielt sist (så vidt jeg husker). Kan den negative testen være falsk? Hva bør jeg gjøre? Og hva kan det være hvis jeg ikke er gravid? Det jeg frykter mest egentlig. Håper jeg har klart å fått med det meste nå, og at en av dere kan hjelpe meg litt med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tjukkebolla feita

Du tok siste pille den 22 april og fikk da mensen rundt den 25 el 26 april?

Eggløsning blir da rundt den 10 mai. At du den 9 mai kjenta magen rumle og lage lyder er nok heller ett sympton på at magen/tarmene din jobber.

Menssmertene og stikkingene er nok heller eggløsningen du kjente, ikke noe anna.

At du hovnet opp i hender og føtter rundt 17 mai kan komme av at du har spist mye salt eller liknende.

At man hovner opp er mer vanlig i slutten av ett svangerskap enn før ett egg evt har festet seg.

At din mens er forsinket denne gangen ligger nok psykisk hos deg. Men ta en ny test om ett par dager hvis du fortsatt er usikker.

Høres ut som du virkelig vil bli gravid.

At du nettopp har sluttet på pilla trenger ikke å ha noe å si for når en blir gravid. Noen blir gravide bare en mann ser skeivt på henne, mens andre må jobbe lenge før de får ett egg til å feste seg.

Selv gikk jeg på p-pilla i 11 år før jeg sluttet på de. Ble gravid ved første eggløsning... Er i dag 36 uker på vei!

Du kan lese mer her om utviklingen uke for uke http://www.klikk.no/foreldre/article260167.ece

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2959666
Del på andre sider

Gjest østlending 23

Du tok siste pille den 22 april og fikk da mensen rundt den 25 el 26 april?

Eggløsning blir da rundt den 10 mai. At du den 9 mai kjenta magen rumle og lage lyder er nok heller ett sympton på at magen/tarmene din jobber.

Menssmertene og stikkingene er nok heller eggløsningen du kjente, ikke noe anna.

At du hovnet opp i hender og føtter rundt 17 mai kan komme av at du har spist mye salt eller liknende.

At man hovner opp er mer vanlig i slutten av ett svangerskap enn før ett egg evt har festet seg.

At din mens er forsinket denne gangen ligger nok psykisk hos deg. Men ta en ny test om ett par dager hvis du fortsatt er usikker.

Høres ut som du virkelig vil bli gravid.

At du nettopp har sluttet på pilla trenger ikke å ha noe å si for når en blir gravid. Noen blir gravide bare en mann ser skeivt på henne, mens andre må jobbe lenge før de får ett egg til å feste seg.

Selv gikk jeg på p-pilla i 11 år før jeg sluttet på de. Ble gravid ved første eggløsning... Er i dag 36 uker på vei!

Du kan lese mer her om utviklingen uke for uke http://www.klikk.no/foreldre/article260167.ece

Hei, og takk for svar!

Fikk vel mensen rundt da ja. Så eggløsningen kom vel 9. eller 10. mai. Leste noe for en stund siden at sædcellene kan leve opp til 48 timer, stemmer det? Vi hoppet av i svingen den 8. og siden det kjentes ut som noe var totalt annerledes den 9. begynte jeg å lure da vet du.. Stikkingen, menssmertene og duringen i magen har vært ganske konstant siden den helgen for over to uker siden. Har kjent det hver dag siden da.

Hovne bein kan være salt sikkert, men aldri opplevd det før. Så skjønner egentlig ingenting.. :) Snakket med mamma, hun sa hun kjente det med en gang da hun var gravid, og hun ble det tre dager etter de bestemte seg. Så genene bør jo være der, hehe..

Har jo ganske lyst på en liten en ja, selv om vi ikke prøver.. :) Gratulerer med graviditeten og forresten! Og igjen, takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2959683
Del på andre sider

Gjest Tjukkebolla feita

Hei, og takk for svar!

Fikk vel mensen rundt da ja. Så eggløsningen kom vel 9. eller 10. mai. Leste noe for en stund siden at sædcellene kan leve opp til 48 timer, stemmer det? Vi hoppet av i svingen den 8. og siden det kjentes ut som noe var totalt annerledes den 9. begynte jeg å lure da vet du.. Stikkingen, menssmertene og duringen i magen har vært ganske konstant siden den helgen for over to uker siden. Har kjent det hver dag siden da.

Hovne bein kan være salt sikkert, men aldri opplevd det før. Så skjønner egentlig ingenting.. :) Snakket med mamma, hun sa hun kjente det med en gang da hun var gravid, og hun ble det tre dager etter de bestemte seg. Så genene bør jo være der, hehe..

Har jo ganske lyst på en liten en ja, selv om vi ikke prøver.. :) Gratulerer med graviditeten og forresten! Og igjen, takk for svar!

Hvis sædceller er i optimalt miljø, så synes jeg å ha lest at de kan leve i opptil 7 døgn! Spesielt sædcellene som vil bli jenter er meget utholdende. De mannlige sædcellene er mere eksplosive, gir bånn gass med en gang, men dør raskere. Akkurat som i det virkelige livet :-p

Det som jeg merket først, var at puppene mine ble utrolig ømme, varme og de vokste noe enormt! Til og med min samboer kommenterte at de var blitt så store og varme. Men tanken på at jeg var gravid slo meg aldri.

Mensmurring og stikkinger og slikt kjente jeg selv først to dager etter at jeg skulle hatt mensen. Hver gang jeg gikk på do forventet jeg blos på papiret, men akk. Det kom jo aldri. Så to dager etter at mensmurringene kom, tok jeg en test. Den var meeeeeget positiv.

Det kan jo være at du opplever hovne bein og slikt fordi du gjerne vil være gravid. Da kan man kjenne akkurat det man vil :-) Det har jeg opplevd tidligere ihvertfall.

Noen kjenner det med en gang de blir gravide, andre merker lite til det gjennom hele svangerskapet. Blir jo spennende å høre om du får en positiv test om en dag eller to da :)

Hold oss (ehm, meg) gjerne oppdatert i denne tråden :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2960237
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!

Jeg har alltid hatt vondt i magen og mye luft ved eggløsning så det stemmer nok at du hadde eggløsning den 10.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2960240
Del på andre sider

Gjest østlending 23

Hvis sædceller er i optimalt miljø, så synes jeg å ha lest at de kan leve i opptil 7 døgn! Spesielt sædcellene som vil bli jenter er meget utholdende. De mannlige sædcellene er mere eksplosive, gir bånn gass med en gang, men dør raskere. Akkurat som i det virkelige livet :-p

Det som jeg merket først, var at puppene mine ble utrolig ømme, varme og de vokste noe enormt! Til og med min samboer kommenterte at de var blitt så store og varme. Men tanken på at jeg var gravid slo meg aldri.

Mensmurring og stikkinger og slikt kjente jeg selv først to dager etter at jeg skulle hatt mensen. Hver gang jeg gikk på do forventet jeg blos på papiret, men akk. Det kom jo aldri. Så to dager etter at mensmurringene kom, tok jeg en test. Den var meeeeeget positiv.

Det kan jo være at du opplever hovne bein og slikt fordi du gjerne vil være gravid. Da kan man kjenne akkurat det man vil :-) Det har jeg opplevd tidligere ihvertfall.

Noen kjenner det med en gang de blir gravide, andre merker lite til det gjennom hele svangerskapet. Blir jo spennende å høre om du får en positiv test om en dag eller to da :)

Hold oss (ehm, meg) gjerne oppdatert i denne tråden :-)

Hehe, ja, sant det! Jeg har faktisk hørt det før. Samboern min jobber på sjøen, og for en stund siden hadde det vist seg at de som jobbet på sjøen oftest fikk jenter, fordi de sædcellene overlevde lengst, hehe..

Jeg tror mindre og mindre på det, men fortsatt ikke fått mens - så får jo bare vente og se. Ikke tatt noen ny test siden mandag heller. (Føles SÅ lenge siden, selv om det bare er to dager!). Fortsatt småstikkinger, men bare på venstre side helt nederst. Litt menssmerter og, pluss at jeg er trøtt! Det andre har mer eller mindre gitt seg de to siste dagene hvertfall.

Supert svar du kommer med! Skal si i fra hva som skjer, lurer som bare det selv hvertfall! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2960317
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukkebolla feita

Hehe, ja, sant det! Jeg har faktisk hørt det før. Samboern min jobber på sjøen, og for en stund siden hadde det vist seg at de som jobbet på sjøen oftest fikk jenter, fordi de sædcellene overlevde lengst, hehe..

Jeg tror mindre og mindre på det, men fortsatt ikke fått mens - så får jo bare vente og se. Ikke tatt noen ny test siden mandag heller. (Føles SÅ lenge siden, selv om det bare er to dager!). Fortsatt småstikkinger, men bare på venstre side helt nederst. Litt menssmerter og, pluss at jeg er trøtt! Det andre har mer eller mindre gitt seg de to siste dagene hvertfall.

Supert svar du kommer med! Skal si i fra hva som skjer, lurer som bare det selv hvertfall! :)

Har du tatt en ny test eller?

Jeg venter i spenning :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2961203
Del på andre sider

Gjest Tjukkebolla feita

Tok en billigtest i morres, som viste negativ. Tenkte jeg skulle ta en clearblue på lørdag eller søndag bare for å avkrefte det.. Går jo fortsatt med et liiiite håp :)

Prøv igjen til helga ja.

Hvis den og er negativ, så får du vel mensen snart. Da er det jo å prøve igjen to uker senere.

Hvis du går inn på babyverden.no, registrerer deg, så får du tilgang til forum. Du kan kikke på forumene her: http://forum.babyverden.no/

Der har de en egen gruppe for de som prøver å bli gravide :=)

Selv er jeg i gruppen juni2010 :) 30 dager til termin nå!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2961266
Del på andre sider

Gjest østlending 23

Prøv igjen til helga ja.

Hvis den og er negativ, så får du vel mensen snart. Da er det jo å prøve igjen to uker senere.

Hvis du går inn på babyverden.no, registrerer deg, så får du tilgang til forum. Du kan kikke på forumene her: http://forum.babyverden.no/

Der har de en egen gruppe for de som prøver å bli gravide :=)

Selv er jeg i gruppen juni2010 :) 30 dager til termin nå!!

Ja, det jeg og tenker.. Fortsatt surrete i hodet og en "ny" type menssmerter nederst i magen. Merkelige greier!

Ja, får vel melde meg inn når jeg får overtalt samboern min.. Hehe, vi bygger hus, så han mener egentlig vi bør flytte inn der før vi begynner å prøve ordentlig. Men det er så lenge til! Er vel ikke ferdig før om et år. Så må finne en måte å overtale han på!

Bare 30 dager ja, det er IKKE mye! Masse lykke til, blir sikkert kjempegøy (og litt slitsomt:)!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2961278
Del på andre sider

Gjest Tjukkebolla feita

Ja, det jeg og tenker.. Fortsatt surrete i hodet og en "ny" type menssmerter nederst i magen. Merkelige greier!

Ja, får vel melde meg inn når jeg får overtalt samboern min.. Hehe, vi bygger hus, så han mener egentlig vi bør flytte inn der før vi begynner å prøve ordentlig. Men det er så lenge til! Er vel ikke ferdig før om et år. Så må finne en måte å overtale han på!

Bare 30 dager ja, det er IKKE mye! Masse lykke til, blir sikkert kjempegøy (og litt slitsomt:)!

Vi holder på å bygge nå selv, det er heller ikke ferdig før om ett år.

Da er jenta ihvertfall blitt 1 år, men blir en del jobbing med det i permisjonen. En del ting som skal på plass ja.

Det blir jo mye lettere for din del hvis dere venter med graviditet til etter at dere har flyttet inn. Man vet jo aldri hvordan formen blir. Er man heldig, så har man ingen plager gjennom svangerskapet, andre derimot får jo alt på en gang.

Et svangerskap er veldig anerledes enn jeg hadde forestilt meg. Og jeg er av de heldige som har hatt minimalt med plager. Først de siste ukene at jeg har flitt fysisk redusert med bekkenløsning.

Nei, det er ikke lett å vite når en skal bli gravid. Man kan jo alltid finne på en unnskyldning for at det ikke passer.

Dere finner nok ut av det :=) Uansett får du ha masse lykke til og måtte alt ordne seg for det beste (uansett hva det er ;-D)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2961295
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det var langt, jeg skal forsøke å ta de viktigste poeng.

Du sluttet med pillen 22.april. Da fikk du vel menstruasjon et par dager etter? Du har hatt en del ukarakteristiske symptomer fra 9. til 18.mai. Har enda ikke fått menstruasjon 24.mai.

Etter stopp med p-pille kan første menstruasjon gjerne bli noen uker forsinket. P-pillen har dempet kroppens produksjon av hormoner, og det kan ta litt tid før den kommer i gang med egenproduksjonen. Hvis du tidligere har hatt problem med regelmessigheten kan det ta enda lengre tid.Så du må ha tålmodighet.

Graviditetssymptomer som hovne fingre og føtter er ikke tidlige tegn på graviditet, det kommer gjerne senere. Oppblåsthet kan like gjerne være tegn på at menstruasjonen nærmer seg.

Testene er til å stole på.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2961831
Del på andre sider

Gjest østlending 23

Det var langt, jeg skal forsøke å ta de viktigste poeng.

Du sluttet med pillen 22.april. Da fikk du vel menstruasjon et par dager etter? Du har hatt en del ukarakteristiske symptomer fra 9. til 18.mai. Har enda ikke fått menstruasjon 24.mai.

Etter stopp med p-pille kan første menstruasjon gjerne bli noen uker forsinket. P-pillen har dempet kroppens produksjon av hormoner, og det kan ta litt tid før den kommer i gang med egenproduksjonen. Hvis du tidligere har hatt problem med regelmessigheten kan det ta enda lengre tid.Så du må ha tålmodighet.

Graviditetssymptomer som hovne fingre og føtter er ikke tidlige tegn på graviditet, det kommer gjerne senere. Oppblåsthet kan like gjerne være tegn på at menstruasjonen nærmer seg.

Testene er til å stole på.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Ja, skal teste en gang til tenkte jeg, nå i helgen. Og er den negativ - venter jeg bare på mensen. Men det jeg egentlig lurer mest på er hva kan det ellers være? Normalt sett er jeg frisk og rask uten de store problemene daglig. Så skjønner ikke helt hva som skjer med kroppen min. Er dette noe jeg burde ta med en lege, eller er alt bare tilfeldigheter? Tenker på sammenheng mellom symptomene, om det kan være noe som "feiler" meg?

Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2961877
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjukkebolla feita

Ja, skal teste en gang til tenkte jeg, nå i helgen. Og er den negativ - venter jeg bare på mensen. Men det jeg egentlig lurer mest på er hva kan det ellers være? Normalt sett er jeg frisk og rask uten de store problemene daglig. Så skjønner ikke helt hva som skjer med kroppen min. Er dette noe jeg burde ta med en lege, eller er alt bare tilfeldigheter? Tenker på sammenheng mellom symptomene, om det kan være noe som "feiler" meg?

Takk!

Hei Østlending 23

Fikk du tatt en ny test i helga eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2963806
Del på andre sider

Gjest østlending 23

Ja, gjorde det. Tok en på lørdag, og den viste negativ. Så kom perioden for fullt i morres. Så ikke noen baby denne gang :(

Men men, får se om vi faktisk skal prøve på ordentlig til sommern! :)

Hadde litt små og brune blødninger før jeg fikk ordentlig mens i natt, i tillegg til at det i sta kom ut en liten slimete avlang greie, så lurer litt på om det var et foster - men at det forsvant.. Har hvertfall aldri hatt noe annet enn blod i menstrasjoner tidligere, og det kan jo stemme overens med slikt jeg har hørt andre har hatt tidligere.

Regner hvertfall med det, og det var egentlig helt greit - for i så fall stemte intuisjonen min! Bedre lykke neste gang, er det det man sier? hehe.. Har hørt det er mye mer vanlig enn det mange tror å miste det før man får mensen (at man ikke reagerer siden man får mens på normal tid)?

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2963864
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk!

Nå har du fått menstruasjon, så problemet er løst. En setning forstår jeg ikke, men mange bruker den. Man bruker ikke prevensjon, men FORSØKER IKKE Å BLI GRAVID. Hva er egentlig forskjellen?

Kan du eller andre oppklare det for meg? Takk

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2964047
Del på andre sider

Gjest østlending 23

Nå har du fått menstruasjon, så problemet er løst. En setning forstår jeg ikke, men mange bruker den. Man bruker ikke prevensjon, men FORSØKER IKKE Å BLI GRAVID. Hva er egentlig forskjellen?

Kan du eller andre oppklare det for meg? Takk

vennlig hilsen

Skal prøve å la være å tolke den kommentaren der som frekk og heller forklare hvorfor. Jeg ønsker barn, min samboer er ikke helt klar ennå, så vi fant en slags mellomting ved å "hoppe av i svingen" for så å la sjebnen avgjøre. I tillegg til at jeg har hatt mye humørsvingninger den siste tiden, og ønsket å slutte på p-piller av den grunn - for å se om det ble bedre. Og det har det blitt. Jeg bør i følge en annen gynekolog gå på de sterkeste p-piller pga småblødninger fra sjedeveggen (eller hva det nå enn heter) som jeg har hatt noen ganger, og det har sin effekt. Disse humørsvingningene går ikke bare ut over meg, og dermed ønsket jeg som sagt å se om pillene var en grunn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2964069
Del på andre sider

Gjest En fast bruker

Skal prøve å la være å tolke den kommentaren der som frekk og heller forklare hvorfor. Jeg ønsker barn, min samboer er ikke helt klar ennå, så vi fant en slags mellomting ved å "hoppe av i svingen" for så å la sjebnen avgjøre. I tillegg til at jeg har hatt mye humørsvingninger den siste tiden, og ønsket å slutte på p-piller av den grunn - for å se om det ble bedre. Og det har det blitt. Jeg bør i følge en annen gynekolog gå på de sterkeste p-piller pga småblødninger fra sjedeveggen (eller hva det nå enn heter) som jeg har hatt noen ganger, og det har sin effekt. Disse humørsvingningene går ikke bare ut over meg, og dermed ønsket jeg som sagt å se om pillene var en grunn.

Kremt... Det finnes faktisk ikke noen melomting mellom å få barn og å ikke få barn.

;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2964116
Del på andre sider

Gjest østlending 23

Kremt... Det finnes faktisk ikke noen melomting mellom å få barn og å ikke få barn.

;-)

Er klar over det :) Mellomtingen var å bruke "hoppe av i svingen" trikset, som mange bruker som prevansjon - men som selvfølgelig ikke er prevansjon.. Det svømmer alltid noen ut, men sannsynligheten er ikke like stor for at jeg skulle bli gravid. Har forsøkt å fortelle han at det normalt sett tar en tid før man blir gravid fra man begynner å prøve. Fordi han tror det kommer til å klaffe på første gang. Og dermed prøvde vi å møtes på midten, hvis du skjønner hva jeg mener. Han sier jo at hvis jeg skulle vært gravid, hadde det bare vært flott - men han er vel litt småredd da... :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347644-gravid/#findComment-2964127
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...