Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har fått hvite flekker/områder på penis. Dette kom etter en del soltimer. Det begynte med små flekker så tok jeg solarium for å se om det gikk vekk, men de ble mye verre. Nå er det mer et stort område med litt flekker rundt. Har ikke tatt solarium siden, men flekkene går ikke vekk. Er det solarium som gjør at jeg har fått hvite flekker/områder på penis eller er det andre ting som gjør det? Kan dette behandles med noe salve eller lignende? Vil det gå vekk av seg selv?

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Hvite flekker som du beskriver kan være en ren pigmentmangel , dvs at huden ellers er helt normal uten flassing eller andre strukturforandringer. Det kalles vitiligo, kan komme spontant , noen ganger starter det på kjønnsdelene. Kan også komme symmetrisk andre steder på kroppen evt der man har fått rip eller hatt sår. Vitiligo er ikke farlig, men vi har ingen dokumentert effektiv behandling . En annen mulighet vi må tenke på, er en spesiell hudsykdom som fremstår med pigmenttap samtidig som det er økt konsistens og stramhet i huden. Dette kalles lichen sclerosus et atrophicus og er ganske sjelden. Her kan det hjelpe med sterke cortisonsalver. Jeg tror nok du må få en lege til å se på deg evt henvises videre til hudlege. Mvh Hudlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...