Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest EUPF58

Den var ikke mirakuløs men roet bittelitt i øyeblikket for ekstremt høy angst. Jeg valgte å ligge oppå den, men man skal kanskje ligge under.

Kan ikke komme på hvor man eventuelt kan få prøve en, kanskje forhøre seg med fysioterapeut tilknyttet sykehusavdelinger.

Hva er kuledyne???

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347742-kuledyne/#findComment-2961318
Del på andre sider

Annonse

Gjest EUPF58

Dynetrekket er fylt med mange kuler på størrelse med minigolfballer.

Men det er fremdeles ingen som gidder å svare meg på hva dette skal brukes til? Bruker man ikke medisiner mot angst? Jeg sover noe mer når jeg har angst.Fløler meg mye bedre med medisiner og godt med søvn.Cipramil funker for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347742-kuledyne/#findComment-2961388
Del på andre sider

Men det er fremdeles ingen som gidder å svare meg på hva dette skal brukes til? Bruker man ikke medisiner mot angst? Jeg sover noe mer når jeg har angst.Fløler meg mye bedre med medisiner og godt med søvn.Cipramil funker for meg.

Takk for svar alle sammen.

Jeg har et tykt teppe og merker stor forskjell når jeg bruker et "lett" teppe og teppet mitt som er tyngre. Det gir meg mer trygghet når jeg har det tunge teppet over meg. Men tenker at kanskje en kuledyne kunne vært noe.

Kanskje jeg kan spørre psykomotorikeren.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347742-kuledyne/#findComment-2961392
Del på andre sider

Gjest god erfaring

Hva mener du med kulene? For meg ser det ut som en dobbelt eller 4 dobbelt dyne.

Kanskje du får noe ut av denne artikkelen? En kuledyne er definitivt noe annet enn ekstra puter.

''Kuledyna er utviklet på bakgrunn av den amerikanske ergoterapeut og psykolog A. J. Ayres teorier om sanseintegrasjon, og ut fra vitenskap om hvordan kroppen reagerer på stimulering av hud, ledd og muskler.

Dynen er fylt med kuler. Dyna virker gjennom at vekten av kulene gir punktvise trykk mot kroppen. Da kulene er løse og dermed flytter seg inne i dyna når man beveger seg, oppstår det stadig nye trykkpunkter. På denne måten stimuleres både berøringssansen og muskel- og leddsansen om og om igjen. Inntrykk fra disse sansene virker både beroligende og modifiserende på hjernens aktivitet og gir økt fornemmelse av kroppen og dens grenser, ro og trygghet.

Kuledyne er en dyne på vanlig størrelse og finnes i ulik vekt. Sammenlignet med vanlige dyner, er de tunge. De veier ofte ca. 6-7 kg. De leveres med ulike trekk. Det finnes blandt annet en type med thinsulatefor på den ene siden av dynen, som gjør at dynen avgir varme mot kroppen.Kulenes trykk på ulike punkter og dynens tyngde er virksomme som sansestimulering og aktivering av kroppens eget beroligende hormonsystem. Dynen er tenkt brukt når man ligger eller sitter. Man kan bruke den både over og under seg eller ha den rundt skuldrene.

Det er ulike pasientgrupper som bruker denne dynen. Det er alt fra premature barn til psykiatriske og geriatriske pasienter med mye uro og søvnproblematikk. Noen benytter kuledyna på dagtid, under hvileperioder eller lek og andre om natten når de sover.

Noen får bedre nattesøvn. Noen blir roligere på dagen, for eksempel noen av de som sliter med ADHD eller uro og selvskading. Nettopp dette med at den tydeliggjør hvor kroppen slutter og begynner, har gjort at den har blitt prøvd ut ved spiseforstyrrelser. Forskningen viser gode resultater, for eksempel ved anoreksi. Man får en fornemmelse av kroppens reelle størrelse og føler ikke i samme grad at man svever ut.

''

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347742-kuledyne/#findComment-2961409
Del på andre sider

Gjest god erfaring

Jeg har forsøkt kuledyne og for meg gjorde den underverker. Dynene finnnes i forskjellige størrelser og tyngde. Jeg hadde den tyngste. Kulene beveger seg når du beveger deg og stimulerer trykkreseptorene i huden. Dette gjør at en kuledyne kan gjøre det lettere å kjenne grensene for hvor kroppen stopper - mange har en følelse av å "flyte utover", den er tung og bevegelig og hjelpe mot angst, mareritt, innsovning, færre oppvåkninger - det er noe som omslutter deg. For meg ble det trygt. Jeg sov veldig mye bedre, brukte mindre sovemedisin og fikk mindre angst.

Jeg prøvde denne da jeg var innlagt, og siden jeg hadde så utrolig bra effekt skulle de søke hjelpemiddelsentralen slik at jeg kunne få en hjemme. Da fikk vi alle en stor overraskelse:

''kuledyne regnes som et teknisk hjelpemiddel, så det får man ikke etter fylte 26 år.''

Noen forklaring på 26 årsgrensen klarte ingen å gi oss - hverken nav eller hjelpemiddelsentralen. Det var bare slik det var! Vet det jobbes med at personer over 26 år også skal kunne få kuledyne, men så vidt jeg vet så har det ikke blitt noen endringer. Tror jeg hadde fått vite det dersom det har blitt endret ettersom hele behandlingsapparatet rundt meg har gjort alt de har kunnet for å få en til meg.

Det er flere ulike typer, og de varier i pris. Den jeg hadde kostet rundt 15 -20 000 kr! Det har jeg ikke økonomi til uansett hvordan jeg vrir og vender på kontoen. Den var til veldig stor hjelp og jeg håper det blir åpnet opp for at de over 26 år også skal kunne få.

Dersom du er under 26 år (håper det) kan du gå inn på nav sine sider og se hvordan du søker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347742-kuledyne/#findComment-2961420
Del på andre sider

Annonse

Gjest EUPF58

Takk for svar alle sammen.

Jeg har et tykt teppe og merker stor forskjell når jeg bruker et "lett" teppe og teppet mitt som er tyngre. Det gir meg mer trygghet når jeg har det tunge teppet over meg. Men tenker at kanskje en kuledyne kunne vært noe.

Kanskje jeg kan spørre psykomotorikeren.

Mvh

Forstår ingenting av dette.Jeg er enebarn og var gift i 10 år.Jeg har også angst,men forstår at det finnes forskjellige typer av angst.

Forstår ikke hva trygghet og tett omslutning av kroppen har noe med hverandre å gjøre.Jeg har aldri hatt noen liggende over eller under meg eller intil meg noensinne og forstår ikke noe av dette.MEN filmen Temple Grandin gav meg en insikt i en ukjent verden.Trenger en forklaring rundt dette med angst og trygghet.

Jeg hadde fått utrolig klaus om jeg skulle hatt noe tungt liggende rundt kroppen.Forstår ingenting og trenger nok en bedre forklaring.

Klarte meg fint med medisiner og vanlig pute og dyne.Men 2 puter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347742-kuledyne/#findComment-2961965
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...