Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et og annet spørsmål ang toxoplasmose i svangerskapet. Jeg var i Frankriket da jeg var 26 uker på vei med min datter. Jeg var veldig bevisst på kjøttprodukter, men fråtset i frukt og grønt- vasker alltid dette, men har vel egentlig ingen garanti for at dette blir gjort tilfredsstillende på restauranter. Jeg var nok litt avslappet ovenfor dette på det aktuelle tidspkt. Hadde akkurat avkreftet smitte med CMV (tok prøven, da jeg jobbet med pas.som skilte ut dette), og senket nok garden litt.. Var så sliten av all angst i forbindelse med dette. Jeg hadde en negativ prøve på toxo- IgM og IgG i begynnelsen av svangerskapet. Ser at det enkelte.. steder er rutine å kontrollere denne i løpet av svangerskapet. Burde ikke jeg tatt en kontrollprøve etter utenlandsopphold? Kan ikke huske jeg tok dette? Ser nå at det er ikke så rent liten risiko for senskader- på barnet, dvs etter alt fra 2- 20 år? Min datter er nå 2,5 år. En prøve nå av henne, vil vel bare være til forvirring hvis den er positiv, da det vil være vanskelig å stadfeste når hun ble smittet? Hvilke senskader er det snakk om? Alvorlige sekveler? Er litt enstelig. Så et svar du ga til en annen gravid i uke 26, at det var snakk om leverskader og lungeskader i dette stadiet. Min datter hadde ingen gulsott el pusteproblemer. Er dette positivt i så måte? Hun har egentlig alltid vært uforskammet frisk. Vet du om de rutinemessig sjekker alle nyfødte for toxo i Danmark. Leste dette på nettet, men man leser jo så mye rart.. Håper på svar, med vennlig hilsen engstelig mor

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/347915-toxoplasmose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...