Gjest Anonym bruker Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Jeg er 33 år. Pga. ønske om barn sluttet jeg med p-pillen nov 2009. Har siden den tid kun påvist to eggløsninger med eggløsningstest ( fertility monitor ). Hadde uregelmessig menstruasjon de første to måneder, men etter det har den vært regelmessig på 27/28 dager. De to gangene jeg har hatt utslag, har jeg hatt økende smerter i ca 5-6 dager. Hele området føles da svært ømt/betent. Har i denne perioden også store smerter ved tarmbevegelse, føler meg utmattet og de siste dagene gått med kvalme. På grunn av nevnte smerter samt smerter/ubehag med mye stikninger også utenom eggløsningstidspunkt+store smerter ved menstruasjon ble jeg henvist til laparoskopi der det ikke ble funnet endemetriose og eggledere er åpne ( kun sammenvoksning av eggstokk og bukvegg ). Også foretatt ultralyd der alt så normalt ut. Etter laparoskopi og konisering ( 4 og 2 uker siden ) ble menstruasjon to uker forsinket og etter dette kan jeg ikke finne noe stigning på fertility monitor. Jeg lurer på hva jeg bør gjøre, burde jeg allerede nå få hjelp med eggløsning eller må jeg vente til det er gått et år ? Er det normalt med syklus ut av balanse etter kirurgisk inngrep ? Er det sannsynlig at jeg kan ha eggløsning med neg.test og uteblivelse av mine kjente store smerter ? Bør jeg be om videre utredning i forhold til smertene eller er all utredning foretatt ? Hva med pcos ? Kan nevnes at det ved laparoskopi ble observert endringer på lever men at dette så godartet ut. Kan også nevnes at jeg var gravid da jeg var 23 år men tok da abort. Har ikke tildigere merket eggløsning men har alltid hatt sterke menstruasjonssmerter. Har de siste 10 årene brukt p-pillen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347976-eggl%C3%B8sning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Det er ikke uvanlig at syklus endres under det stress operasjoner medfører, og det forklarer de to ukers forsinkelse. Hvis du har syklus på 27-28 dager, har du med stor sannsynlighet også eggløsning og da trenger du ikke tenke på å teste deg måned etter måned. Testene kan iblant være vill-ledende. Hvis din syklus er regelmessig, kan du vente ett år med henvisning til gynekolog. Du er nå utredet for ’gynekologisk’ årsak til dine smerter, du må konsultere fastlegen for evt. videre utredning. Etter det jeg skjønner har du ikke PCOS. Hvis du ønsker eggløsningen sjekket, kan du få målt progesteron en uke før ventet menstruasjon. Husk at den fruktbare periode er i seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er to uker før neste menstruasjon. Lykke til med forsøket. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/347976-eggl%C3%B8sning/#findComment-2963838 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.