Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest roosse

Jeg er en jente på 24 år som fødte vaginalt for 9mnd siden. Etter 6 uker startet vi med sex igjen, men jeg sliter med at skjeden min er blitt så trang at det gjør vondt å føre penis inn og i begynnelsen av samleie. På 6 ukerskontrollen min fikk jeg ingen gynekologisk undersøkelse, så ingen leger har undersøkt meg siden fødselen. Barnet ble tatt med tang, jeg ble klippet og revnet visst bare bittelitt innvendig. Inni skjeden min nå kjennes det ut som det er for mye vev, og skjedeveggen føles litt ujevn(det kjenner og kjæresten min under samleie). Skjeden virker derimot like lang som før. Så nå lurer jeg på om dette skyldes hormonelle forstyrrelser pga amming, eller om skjeden kommer til å bli sånn for alltid? kan jeg ha revnet mer enn de tror og at det er arrvev jeg kjenner inni skjeden? mellomkjøttet føler jeg nesten ble halvert etter fødsel, og sånn de har sydd etterpå gjør at der kjønnsleppene møtes bak ligger litt over skjedeåpningen, noe som gjør at jeg blir veldig sår og får små rifter av og til. vi bruker kondom som prevensjon og glidekrem, uten at det gjør det bedre. jeg har vært sånn passe flink med å ta knipeøvelser, men når jeg opplevde at det ble så fort trangt igjen etter fødsel har jeg ikke turt å gjøre de så ofte....kan det ha noen sammenheng? Håper på å få et svar på hva jeg bør gjøre for at vi kan få det bedre under samleie. og bør jeg få en gynekologisk undersøkelse for å skjekke at alt er som det skal?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/348166-trang-skjede-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er flere mulige årsaker til ditt problem, og kanskje en kombinasjon. Ujevnhet i skjedeveggen kan skyldes det man betegner som ’granulasjon’, at det under tilheling er dannet for mye arrvev. Det er lett å fjerne i lokalbedøvelse, du må nok henvises til en gynekolog, evt til fødeavdelingen. Da kan man også se på den utvendige forhold og om nødvendig foreta en liten korrigerende operasjon. Kvinner som ammer og ikke har fått menstruasjon tilbake, har omtrent samme østrogenproduksjon som kvinner etter overgangsalderen, og det kan medføre tørrhet og sårhet. Du kan kjøpe Ovesterin stikkpiller eller krem uten resept og bruke et par ganger i uken. I pakningsvedlegget står at det ikke skal brukes under amming, det er fordi det ikke er utprøvd hos ammende kvinner. Østrogenet er meget svak og betydelig mindre enn det fosteret har vært utsatt for i svangerskapet, eller det som kvinner produserer når de har fått menstruasjoner tilbake. Forsøk først lokalbehandling, og hvis det ikke hjelper i løpet av 2-3 uker, så kan du be om en gynekologisk undersøkelse hos fastlegen med evt. henvisning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...