Gå til innhold

Verk i leggen

Anbefalte innlegg

Gjest prust
Skrevet

I går kveld kjente jeg en snikende følelse av verking i leggen. Jeg masserte litt, og sovnet relativt tidlig.

Våknet klokka 6 i morges av at jeg verket temmelig mye. Stod opp og lette etter en muskelsalve, men fant den ikke. Tok 2 paracet. Lå lenge før jeg sovnet igjen, men sov litt før jeg stod opp klokka 9.

Verkingen har vært der i hele dag. Den er i hele venstre leggmuskel, fra akkillesen nesten til kneet. Kjennes ut som om jeg har gått urhorvelig langt i går (det gjorde jeg ikke) eller slik jeg husker det var med vekstverk i barndommen. Sårt liksom, ikke vanvittig vondt. I løpet av dagen har jeg noen ganger følt at leggen sviktet når jeg gikk, og det var vondt å klutche da jeg kjørte bil.

Tok 2 Panodil Zapp i 15 tida, og det hjalp litt, men verkingen ligger der hele tiden.

Hva i all verden er dette? Har googlet litt på blodpropp, men jeg er ikke i noen risikogruppe i det hele tatt. Eneste nye ting er at jeg har SLUTTET på Marvelon for ca en måned siden...

Hvis det er like ille i morgen, bør jeg gå til legen da?

Skrevet

Det ville jeg gjort om det er så vondt at du må ha smertestillende. Absolutt!

Skrevet

Jeg hadde ringt legevakten i kveld og spurt. Eventuelt krevd å komme inn, eller får blodfortynnende medisin.

Skrevet

Er leggen varm eller opphovnet?

Hvordan kjennes det ut hvis du "klyper" i vevet litt over akillessenen?

Gjest prust
Skrevet

Er leggen varm eller opphovnet?

Hvordan kjennes det ut hvis du "klyper" i vevet litt over akillessenen?

Leggen er IKKE varm eller opphovnet. Det kjennes helt normalt ut like over akillesen.

Min mor fikk blodpropp i beinet i fjor sommer. Da hovnet leggen veldig opp, men jeg kan ikke huske at hun hadde verking. Det tok ca en uke før vi forstod at det kunne være blodpropp (det var veldig varmt da, og vi tenkte at det var derfor hun var hoven, men vi burde jo skjønt det da det ene beinet var mer hovent enn det andre).

Jeg drøyer det uansett til i morgen, så sant det ikke blir ille i natt da. Nå er det på nedre del av skalaen på verking, men jeg kjenner det hele tiden.

Skrevet

Leggen er IKKE varm eller opphovnet. Det kjennes helt normalt ut like over akillesen.

Min mor fikk blodpropp i beinet i fjor sommer. Da hovnet leggen veldig opp, men jeg kan ikke huske at hun hadde verking. Det tok ca en uke før vi forstod at det kunne være blodpropp (det var veldig varmt da, og vi tenkte at det var derfor hun var hoven, men vi burde jo skjønt det da det ene beinet var mer hovent enn det andre).

Jeg drøyer det uansett til i morgen, så sant det ikke blir ille i natt da. Nå er det på nedre del av skalaen på verking, men jeg kjenner det hele tiden.

Blodpropp vil ofte være smertefullt, men vil som oftest medføre at benet hovner opp.

Mannen min hadde flere blodpropper i beina, så jeg er ganske avslappet på det. Hadde lagt meg til å sove med stor ro. Tenker også at det er en del andre (udramatiske) ting som kan gi smerter i leggen. Noe som kan gi svært sterke smerter i leggen (men som oftest ganske skarpe smerter i avgrensede områder) er problemer nederst i ryggen. Også ulike irritasjonstilstander lokalt i leggen kan gjøre vondt.

Sov godt:-)

Gjest prust
Skrevet

Blodpropp vil ofte være smertefullt, men vil som oftest medføre at benet hovner opp.

Mannen min hadde flere blodpropper i beina, så jeg er ganske avslappet på det. Hadde lagt meg til å sove med stor ro. Tenker også at det er en del andre (udramatiske) ting som kan gi smerter i leggen. Noe som kan gi svært sterke smerter i leggen (men som oftest ganske skarpe smerter i avgrensede områder) er problemer nederst i ryggen. Også ulike irritasjonstilstander lokalt i leggen kan gjøre vondt.

Sov godt:-)

Takk for beroligende svar! Ja, jeg drøyer det til i morgen.

Mannen min blir lett bekymret hvis noe er utenfor normalen, så jeg tror ikke jeg snakker så mye mer om det nå i kveld. Det var han som sa det med blodpropp først, men da min mor også nevnte det i ettermiddag, begynte jeg å tenke litt mer på det...

Men nå skal jeg snart sove!

Skrevet

Takk for beroligende svar! Ja, jeg drøyer det til i morgen.

Mannen min blir lett bekymret hvis noe er utenfor normalen, så jeg tror ikke jeg snakker så mye mer om det nå i kveld. Det var han som sa det med blodpropp først, men da min mor også nevnte det i ettermiddag, begynte jeg å tenke litt mer på det...

Men nå skal jeg snart sove!

Det gjør ikke noe å vente til i morgen selv om det skulle være blodpropp. Kun hvis du plutselig får pustebesvær, er det nødvendig å komme seg til lege øyeblikkelig.

Med forbehold om at jeg jo da fortsatt ikke er lege :-)

Gjest prust
Skrevet

Det gjør ikke noe å vente til i morgen selv om det skulle være blodpropp. Kun hvis du plutselig får pustebesvær, er det nødvendig å komme seg til lege øyeblikkelig.

Med forbehold om at jeg jo da fortsatt ikke er lege :-)

Våknet i morges 5.30 av at det verket veldig igjen. Tok to Panodil Zapp, sm dempet det en god del etterhvert. Har gått på jobb, men jeg tror jammen jeg ringer legen når legekontoret åpner...

Skrevet

Våknet i morges 5.30 av at det verket veldig igjen. Tok to Panodil Zapp, sm dempet det en god del etterhvert. Har gått på jobb, men jeg tror jammen jeg ringer legen når legekontoret åpner...

Sikkert greit å kontakte legen siden du ikke skjønner hvorfor du har vondt.

Forøvrig ville jeg ha brukt ibux eller tilsvarende, i stedet for paracetamol, ved smerter som muligens har med muskler, sener osv.

Du må avgi rapport om utfallet...*s*

Gjest prust
Skrevet

Sikkert greit å kontakte legen siden du ikke skjønner hvorfor du har vondt.

Forøvrig ville jeg ha brukt ibux eller tilsvarende, i stedet for paracetamol, ved smerter som muligens har med muskler, sener osv.

Du må avgi rapport om utfallet...*s*

Jeg fikk legetime i dag!

Formiddagen på jobb var ikke noe særlig, og jeg begynte å verke litt oppover låret. I tillegg sviktet beinet noen ganger.

Legen undersøkte for blodpropp, men trodde ikke det kunne være det. Heller ikke trodde hun at det hadde sammenheng med ryggen min.

Så hennes konklusjon var at jeg trolig hadde fått ruptur på noen muskelfibre øverst på akillesen/begynnelsen på tykkleggen. Dette kunne føre til hevelse og veldig sårhet i hele leggen. Hun målte omkretsen på leggene mine og jeg var tykkere på det vonde beinet.

Fikk Voltaren og beskjed om å ta det eller Ibux og være forsiktig med å gå langt eller trene, og så skulle jeg gå med sko m/ hæler.

Ttok Voltaren klokka 16 og la meg. Da klokka var 18 hadde det ikke hjulpet noe, var blitt enda verre, og det verket intenst. Jeg tok en paracet og la meg i badekaret med noe lavendel i (tror det skal virke avslappende). Det hjalp litt. Jeg lå en time i senga til og det var tydelig at paraceten hjalp (sammen med voltarenen). Men så gikk jeg opp på do, og smertene tiltok.

En av jentene løp bort til en nabo og fikk låne krykker. Så nå går jeg med krykker.

Kjipt! Men jeg er glad det ikke var blodpropp da!

mariaflyfly
Skrevet

Jeg fikk legetime i dag!

Formiddagen på jobb var ikke noe særlig, og jeg begynte å verke litt oppover låret. I tillegg sviktet beinet noen ganger.

Legen undersøkte for blodpropp, men trodde ikke det kunne være det. Heller ikke trodde hun at det hadde sammenheng med ryggen min.

Så hennes konklusjon var at jeg trolig hadde fått ruptur på noen muskelfibre øverst på akillesen/begynnelsen på tykkleggen. Dette kunne føre til hevelse og veldig sårhet i hele leggen. Hun målte omkretsen på leggene mine og jeg var tykkere på det vonde beinet.

Fikk Voltaren og beskjed om å ta det eller Ibux og være forsiktig med å gå langt eller trene, og så skulle jeg gå med sko m/ hæler.

Ttok Voltaren klokka 16 og la meg. Da klokka var 18 hadde det ikke hjulpet noe, var blitt enda verre, og det verket intenst. Jeg tok en paracet og la meg i badekaret med noe lavendel i (tror det skal virke avslappende). Det hjalp litt. Jeg lå en time i senga til og det var tydelig at paraceten hjalp (sammen med voltarenen). Men så gikk jeg opp på do, og smertene tiltok.

En av jentene løp bort til en nabo og fikk låne krykker. Så nå går jeg med krykker.

Jeg har ikke så mye erfaring med Voltaren, men Ibux kan du ta ganske høye doser av uten at det er farlig. Du kan ta 600 mg (3 "vanlige" Ibux) 3 ganger om dagen og så kan du slenge på en Paracet i tillegg pr gang for å få ennå bedre effekt.

Men jeg ville ikke blandet dette i dag når du allerede har tatt Voltaren, tror jeg.

Skrevet

Jeg fikk legetime i dag!

Det høres smertefullt ut, men er vel heldigvis ikke farlig.

Ville prøvd å legge på is når det verket mye, det kan ofte virke svært smertestillende.

Gjest prust
Skrevet

Det høres smertefullt ut, men er vel heldigvis ikke farlig.

Ville prøvd å legge på is når det verket mye, det kan ofte virke svært smertestillende.

I dag har det ikke vært vondt, men jeg har brukt krykker og ikke belastet det mye. I tillegg tok jeg jo Voltaren på morgenen.

Tar en Ibux når jeg legger meg, tenker jeg.

Gjest togli
Skrevet

Jøss, snodig.... Jeg har gått og kjent på noe lignende i et par dager... Har også hatt litt vondt i ei hofte (bekkenløsningsrelatert etter svangerskap) på samme fot, så har tenkt at det kunne ha sammenheng... Det har ikke vært store smerter, mer ubehag - nesten som en slags senestrekklignende følelse, murring, press e.l.

Igår kveld la jeg meg på spikermatta mi med hofta i sentrum.... Kjente det gjorde godt og idag har jeg ikke hatt vondt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...