Gjest Tulla Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Jeg er 52 år og har de siste to årene hatt uregelmessig mens, dvs. fra 2-5 mndr. mellom hver mens.Jeg har menstruert hver 28. dag fra jeg var 13,8 år. I forbindelse med to svangerskap, fødsler og ammeperiode var jeg uten mens i 18 mndr. For 15 år siden ble det påvist celleforandringer og jeg fikk tatt celleprøver 1-2 ganger i året i et par år. Nå tar jeg celleprøver hvert annet år. Jeg hadde mens i april som varte i fire uker. Mensen var ikke som vanlig; mer "tyntflytende" og lysere farge. Var hos min faste lege til undersøkelse da mensen hadde vart i to uker. Han mente dette var overgangsalder og ba meg komme tilbake om to uker, dersom jeg fremdeles blødde. Det gjorde jeg ikke, og har ikke vært hos legen siden da. Siden ca. 1.juli har jeg fra tid til annen( noen ganger flere ganger om dagen, andre ganger 2-3 gager i uka)smerter i høyre side av magen(eggstokken?)Smerten kjennes som et knivstikk. Er intenst, men kortvarig. 1.september fikk jeg igjen mens.Denne var nesten som vanlig, bare noe mer sparsom. Smertene i eggstokken fortsetter som før eller oftere(?) Jeg går sjelden til doktoren, og vil nødig oppfattes som hypokonder. Samtidig vet jeg at det er viktig å komme i tide dersom det er snakk om kreft i eggstokken. Er symptomene jeg har beskrevet noe å bekymre seg for? Eller er det forandringer i kroppen i forbindelse med klimakteriet? Bør jeg kontakte legen min? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34837-har-dette-med-overgangsalder-%C3%A5-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. september 2001 Del Skrevet 9. september 2001 Uregelmessige og iblant langvarige blødninger er tegn på begynnende overgangsalder: (det kan reguleres med Provera eller Perlutex). Smerter som beskriver er ikke tegn på overgangsalder, men noe du bør få sjekket. PS: Celleforandringer for 15 år siden som siden er borte nødvendiggjør ikke at du skal ha prøve oftere enn det vanlige som er hvert 3.år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/34837-har-dette-med-overgangsalder-%C3%A5-gj%C3%B8re/#findComment-134219 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.